PORSCHE: PLATFORMA INNOWACJI CZYLI PROJEKTY MOBILNOŚCI JUTRA

pors-prog-no1

Firma Porsche została najnowszym partnerem platformy innowacji „Startup Autobahn” w Stuttgarcie, gdzie nowo powstałe firmy z całego świata rozwijają pomysły na mobilność jutra.

Platforma koncentruje się na opracowywaniu technologii od etapu koncepcyjnego aż po zaawansowaną fazę projektu. Marka wspiera założycieli firm, zapewniając im opiekę doświadczonego zespołu mentorów.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

– To dodatkowy impuls dla naszej kultury innowacji. Cyfryzacja, elektryfikacja i łączność rewolucjonizują branżę motoryzacyjną. Postrzegamy to jako szansę i chcemy ją maksymalnie wykorzystać. Czołowe talenty z międzynarodowej sceny start-upów służą nam jako zewnętrzne źródło inspiracji napędzającej nasz postęp. Aby to wszystko było możliwe, zapewniamy start-upom środowisko, w którym mogą osiągać pełen potencjał i skupić na swojej pracy. A ponieważ Stuttgart jest jednym z wiodących na świecie regionów w branży motoryzacyjnej i wysokich technologii, stanowi idealne miejsce dla tego projektu – mówi Oliver Blume, prezes zarządu Porsche.

W ramach platformy innowacji „Startup Autobahn”, pod hasłem „Duch Doliny Krzemowej. W centrum inżynierii mobilności”, Porsche będzie współpracować z innymi partnerami korporacyjnymi – firmami Daimler, Hewlet Packard Enterprise, ZF Friedrichshafen, BASF oraz Murata. Nadrzędnym celem projektu jest rozwój Stuttgartu jako centrum technologicznego. Projekt ruszył w 2016 r. z inicjatywy amerykańskiego akceleratora Plug and Play oraz Daimlera, Uniwersytetu Stuttgarckiego i kampusu badawczego Arena2036.

Plug and Play to jeden z największych inwestorów technologicznych oraz funduszy venture capital (inwestycje w przedsiębiorstwa we wczesnych fazach rozwoju) w Dolinie Krzemowej, Berlinie, Hiszpanii, Singapurze i Brazylii. Od 2006 r. akcelerator wsparł ponad 2000 start-upów, a dziś dysponuje globalną siecią około 300 partnerów korporacyjnych. Co roku Plug and Play organizuje na całym świecie około 400 wydarzeń scalających środowisko start-upów i inwestorów. Sam również działa jako inwestor.

Rygorystyczny proces selekcji

Kandydaci do projektu „Startup Autobahn” muszą przejść rygorystyczny proces selekcji. Po wstępnej selekcji pierwsze poważne wyzwanie stanowi dla nich „Dzień Selekcji”. Jeśli wnioskodawca zaproponuje pomysł, który zyska uznanie jury, przez trzy miesiące będzie mógł uczestniczyć w specjalnych sesjach coachingowych wraz z mentorami i firmami partnerskimi, obejmujących tygodnie koncentracji oraz comiesięczne spotkania sieci. Start-upy mogą w tym czasie korzystać ze wspólnej przestrzeni roboczej oraz sprzętu w laboratorium Arena2036.

Mają też dostęp do globalnej sieci Plug and Play. Nazwa „Arena” wywodzi się od słów „Active Research Environment for the Next Generation of Automobiles” – co oznacza aktywne środowisko badawcze na potrzeby kolejnej generacji samochodów; w 2036 r. samochód będzie świętował bowiem swoje 150. urodziny. Rozbudowany i zaawansowany zakład oferuje wartą miliony technologię, w tym narzędzia, maszyny produkcyjne, drukarki 3D, roboty i oprogramowanie do konstruowania prototypów oraz produkcji niskoseryjnej.

Zakres usług obejmuje kontakt ze sferami biznesu, badań i polityki, a także z inżynierami, potencjalnymi klientami oraz mentorami. Proces rozwoju wspiera gama usług dodatkowych, od doradztwa prawnego i podatkowego aż po profesjonalną pomoc w planowaniu wydatków oraz zarządzaniu projektem. Całemu procesowi przyświeca jeden główny cel – aplikanci mają zainspirować potencjalnych inwestorów w finałowym „Dniu Expo”.

Typ uzyskanego finansowania start-upu bazuje na stopniu rozwoju firmy. Fundusze mogą przybrać postać udziałów w firmie lub indywidualnej umowy. Spośród 300 początkowych zgłoszeń do finału – który odbył się 9 lutego w Stuttgarcie – dotarło 13 firm. Udział w „Dniu Expo” wzięło około 1000 zaproszonych gości.

„Startup Autobahn” skupia się na znajdowaniu i wspieraniu „start- upów hard tech” (dosłownie – twardych technologii), oferujących inteligentne rozwiązania w zakresie interfejsu pomiędzy sprzętem a oprogramowaniem. Społeczność start-upów z Niemiec i Kanady zaprezentowała rozwiązania z dziedziny uczenia maszynowego. Jeden ze start-upów w Tel Awiwie opracował technologię projekcji na szkle, która zamienia przednią szybę w samochodu w przestrzeń reklamową.

W gronie finalistów byli również pochodzący z Kolonii założyciele firmy Evopark. Ten start-up stworzył aplikację, która wskazuje kierowcy wolne miejsce parkingowe, a następnie wyznacza do niego trasę. Elektroniczny bilet parkingowy zwalnia z potrzeby pobierania klasycznego, papierowego paragonu, a rachunek za parkowanie kierowca otrzymuje na koniec miesiąca.

Zamiana wizji w rzeczywistość

Porsche ma udziały w Evopark dzięki nowej spółce Porsche Digital GmbH, stanowiącej łącznik pomiędzy Porsche a innowatorami z całego świata. Spółka ta identyfikuje, a następnie udoskonala cyfrowe doświadczenia użytkownika, produkty, obszary biznesowe i procesy. Ponadto testuje i wdraża nowe modele tworzenia wartości oraz innowacyjne produkty w ścisłej współpracy ze wszystkimi oddziałami firmy.

Cyfrowe Laboratorium w Berlinie reprezentuje kolejny krok, jaki podejmuje Porsche w kierunku cyfrowej transformacji. Jego celem jest identyfikacja i testowanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych. Kilka zespołów pracuje tu nad odpowiedzią na pytanie, w jaki sposób Porsche może korzystać z innowacji z dziedziny big data oraz uczenia maszynowego, mikrousług, chmur obliczeniowych, przemysłu 4.0 i internetu rzeczy, a później przekształcać je w praktyczne rozwiązania komercyjne. Startup Autobahn stanowi kontynuację innowacyjnej kampanii Porsche.

– Fantastyczne pomysły, sieć i partnerstwa są siła napędową tej konkurencji. Łączymy przyszłościowe technologie i innowacyjne modele biznesowe. Dzięki pilotażowym projektom powstają prototypy do wykorzystania w konkretnych zastosowaniach. Celem naszej kampanii jest rozwój Porsche jako wiodącego dostawcy rozwiązań w zakresie cyfrowej mobilności w segmencie aut premium – mówi Oliver Blume.