PORSCHE: SPECJALNA WYSTAWA DLA UCZCZENIA PÓŁWIECZA ISTNIENIA 917

porsche-jub1

W tym roku 50. urodziny obchodzi Porsche 917 – jedna z najmocniejszych sekwencji liczb produkowanych przez producenta ze Stuttgartu- Zuffenhausen. Najsłynniejszy samochód wyścigowy wszech czasów zadebiutował podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, 12 marca 1969 r.

Porsche Museum świętuje ten jubileusz planami przywrócenia pierwszego w historii egzemplarza 917 do oryginalnego stanu sprzed pół wieku.


Zobacz także:

SPORT

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Z biegiem lat 917-001 przechodziło różne modyfikacje.

– W ciągu ostatniej dekady nasze podejście do autentycznego utrzymania klasycznych samochodów wyraźnie się zmieniło – wyjaśnił Achim Stejskal, dyrektor Porsche Museum.

porsche-jub2

Odnawiając pojazdy z historycznej kolekcji firmy, muzeum przywiązuje dużą wagę do zachowania materiału wyjściowego i uwzględnienia przeszłości swoich eksponatów.

Historia 917-001

917-001 zapoczątkowało wyścigową karierę modelu 917. Należący do 4. grupy egzemplarz 917-001, zaprojektowany z myślą o triumfach w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wygrywaniu Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych, był pierwszym z 25 pojazdów, które musiały zostać wyprodukowane, aby spełnić wymóg dotyczący homologacji. Szefem projektu 917 był Hans Mezger, odpowiedzialny nie tylko za dwunastocylindrowy silnik, ale i za samochód jako całość.

Porsche 917-001 zostało po raz pierwszy zaprezentowane w Genewie w marcu 1969 r., z białym nadwoziem i lakierowanym na zielono przednim pasem. W tym samym roku, podczas międzynarodowego salonu samochodowego IAA we Frankfurcie, pokazano nową stylizację samochodu – w barwach białej i pomarańczowej.

porsche-jub3

Później, kiedy Porsche ogłosiło powierzenie swoich wyścigowych aktywności ekipie J.W. Automotive Engineering kierowanej przez Brytyjczyka Johna Wyera, 917-001 zostało ponownie wykorzystane jako pojazd demonstracyjny. Otrzymało wówczas niebiesko- pomarańczowe malowanie w kolorach amerykańskiego przedsiębiorstwa naftowego, a jednocześnie sponsora – firmy Gulf.

We wrześniu 1970 r., po pierwszym zwycięstwie w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, egzemplarz 917-001 został „przerobiony” na wersję z krótkim tyłem. W październiku tego samego roku samochód przekazano Porsche Salzburg – miał on barwy egzemplarza, który wygrał wyścig Le Mans (z numerem startowym 23).

Przywrócenie 917-001 do pierwotnego stanu

Muzealni mechanicy, byli technicy i inżynierowie z Zuffenhausen oraz Weissach, a także pracownicy historycznych archiwów i firmy partnerskie – przez ponad rok wszyscy oni pracowali wspólnie nad renowacją pierwszego egzemplarza 917. Ze względu na liczne modyfikacje, które w swoim czasie samochód przeszedł jako pojazd testowy i demonstracyjny, projekt od samego początku stanowił trudne wyzwanie.

porsche-jub4

Najważniejszym priorytetem pozostawało zachowanie i ponowne wykorzystanie jego oryginalnych części – tam, gdzie tylko było to możliwe i technicznie wykonalne. Renowacja w szczególności bazowała na wynikach przeprowadzonych testów, w tym na analizie materiałów oraz porównaniach historycznych szkiców i zdjęć – co pozwoliło ustalić, które z elementów nadwozia były oryginalne i można je było ponownie wykorzystać.

W rezultacie, z pomocą najnowocześniejszej techniki 3D i z uwzględnieniem oryginalnych rysunków projektowych, starannie odtworzono przednią i tylną partię nadwozia. Również tylna część aluminiowej ramy przestrzennej została odrestaurowana z wykorzystaniem oryginalnej dokumentacji. Dokładnie 50 lat po swoim debiucie 917-001 zostaje zaprezentowane w Porsche Museum, przywrócone do pierwotnego stanu, takiego samego jak w 1969 r.

Dominacja w sporcie

Historia sukcesu 917 jest owiana legendą. Już w pierwszym roku samochód zwyciężył w generalnej klasyfikacji 1000-kilometrowego wyścigu w austriackim Zeltweg. W 1970 r. Hans Herrmann i Richard Attwood wywalczyli triumf w „generalce” Le Mans – był to największy motorsportowy sukces w ówczesnej historii Porsche. Rok później ten sam wyczyn powtórzyli Helmut Marko i Gijs van Lennep.

porsche-jub6

Po przeprowadzeniu kolejnych prac rozwojowych 917 i opracowaniu turbodoładowanych wersji silnikowych 917/10 i 917/30 o mocy ponad 1000 KM duet George Follmer i Mark Donohue zdominował północnoamerykańską serię wyścigów CanAm w sezonach 1972 i 1973. Oba modele Porsche okazały się nie do pobicia również w europejskim odpowiedniku tych mistrzostw – Interserie. Nieco później zmodyfikowana wersja techniki turbodoładowania została wykorzystana w „cywilnym” samochodzie Porsche – zaprezentowanym w 1974 r. 911 Turbo.

Specjalna wystawa w Muzeum Porsche

Od 14 maja do 15 września Porsche Museum będzie świętować 50. rocznicę powstania modelu, prezentując obszerną, specjalną wystawę pt. „Kolory prędkości – 50 lat 917”. Pojawi się na niej łącznie 14 eksponatów, w tym 10 egzemplarzy 917 o łącznej mocy 7795 KM. W ramach uczczenia pierwszego zwycięstwa w Le Mans w 1970 r. muzeum po raz pierwszy zaprezentuje publiczności koncepcyjne studium 917.

porsche-jub5

Czerwono- biały samochód pokazowy został zaprojektowany przez niewielki zespół projektantów i inżynierów, choć z powodu wejścia Porsche do kategorii LMP1 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC) pozostał jedynie w postaci pojazdu studyjnego. Na specjalnej wystawie – o rekordowej w historii takich imprez sumie koni mechanicznych prezentowanych eksponatów – nie zabraknie także wyścigowych plakatów oraz pomniejszych eksponatów technicznych.

Z okazji jubileuszu muzealny sklep zaoferuje z kolei gamę produktów dotyczących Porsche 917, w tym różowy fartuch do grillowania inspirowany wyjątkowym 917/20 z 1971 r., nazywanym „Różową świnią”. Ponadto firmowy wydawca Edition Porsche Museum opublikuje książkę z okazji rocznicy 917.