POZNAŃ MOTOR SHOW 2014: JEEP – PREMIERA CHEROKEE LIMITED

J_0a

Zakończone właśnie największe targi motoryzacyjne w Polsce – Poznań Motor Show były miejscem premiery handlowej nowego Jeepa Cherokee w wersji Limited.

Samochód typu SUV klasy średniej, który w salonach w Polsce dostępny będzie już od początku maja, wyposażony został w nowy benzynowy silnik V6 3.2 l. o mocy 272 KM połączony z 9-stopniową automatyczną skrzynią przekładniową.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
POZNAŃ MOTOR SHOW 2014
PREMIERY


Całkowicie nowa, czwarta już generacja Cherokee oferuje „odświeżoną” interpretację stylu życia „Jedź dokąd chcesz i rób, co Ci się podoba” wyznawanego przez markę. Nowy Jeep posiada atletyczny design, udoskonalone właściwości jezdne i wyższą dynamikę jazdy szosowej, sprawność napędu 4×4 i ciekawy wystrój wnętrza. Efektem pięciogwiazdkowego poziomu bezpieczeństwa i systemów wspomagających jest tytuł „najlepszego w swej klasie” – przyznany przez Euro NCAP w kategorii Small Off Road 4×4.

Nowa generacja Cherokee oferowana jest zarówno w konfiguracji napędu 4×2, jaki 4×4 z ofertą trzech nowych, zaawansowanych systemów napędu 4×4, by zapewnić modelowe własności trakcyjne w terenie w dowolnych warunkach jazdy. Jest to również pierwszy SUV klasy średniej z odłączanym napędem osi tylnej. Przełączanie napędu pomiędzy 4×2 a 4×4 następuje automatycznie bez ingerencji kierowcy, umożliwiając nieprzerwane zarządzanie przekazywanym na koła momentem obrotowym zależnie od sytuacji.

Nowy Jeep Cherokee docierać zacznie do polskich dealerów Jeepa począwszy od maja w wersjach modelowych Longitude, Limited i Trailhawk. Podstawową jednostką napędową będzie ekonomiczny, 2,0-litrowy turbodiesel o mocy 170 KM w tandemie z nowej konstrukcji, dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów. Wersja 140-konna tego silnika oferowana będzie w parze z sześciostopniową przekładnią manualną. W polskiej gamie modelowej Cherokee oferowany będzie także silnik benzynowy V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra wraz z 9-stopniową, automatyczną skrzynią przekładniową.

 

DESIGN

Kluczowym elementem stylizacji przodu Cherokee MY 2014 jest spadzista pokrywa komory silnika w stylu „waterfall” zwieńczona charakterystyczną siedmiodzielną atrapą chłodnicy ze spiczastym poziomym przetłoczeniem. Intensywne zastosowanie znalazła zaawansowana technologia LED. Przemyślanym akcentem proporcji przedniej części pojazdu są wąskie światła do jazdy dziennej (DRL) oraz umieszczone poniżej podłużne reflektory ksenonowe (opcja wyposażenia,standard w wersji modelowej Limited na wybranych rynkach).

Charakterystycznym elementem bocznym nadwozia są trapezoidalne nadkola. Integralną część tyłu karoserii stanowią światła zespolone LED oraz lampy przeciwmgielne i elementy odblaskowe zabudowane w zderzaku tylnym. Cherokee wyposażony jest w 17-calowe (Longitudei Trailhawk) lub 18-calowe (Limited) obręcze kół.

Wewnątrz oprawę konsoli centralnej odwzorowano z zarysu atrapy chłodnicy wojskowego Jeep-Willysa 1940. Niemal wszystkie miejsca wystawione na dotyk kierowcy czy pasażerów, parapety drzwi, centralny podłokietnik oraz nakładkę deski rozdzielczej wykonano z materiałów gatunku Premium. Do wyposażenia standardowego należy wyściełana winylem osłona zestawu wskaźników, której przeszycia powtórzono na podłokietniku centralnym oraz podłokietnikach drzwiowych.

Nowy Jeepoferowany jest w trzech odmianach wystroju wnętrza, inspirowanych egzotyką krajobrazów różnych miejsc świata. Fotele pokryte są materiałem tkaninowym Premium (wersja modelowa Cherokee Longitude), gatunkową skórą Nappa w wersji Limited oraz Trailhawk, dla której dostępna jest także kombinacja materiałowo-skórzana (Premium Cloth/Nappa). W ramach opcji dostępne są także ekskluzywne elementy wyposażenia w postaci obszytej skórą i podgrzewanej kierownicy oraz modułu bezprzewodowego (indukcyjnego) ładowania energią podręcznych urządzeń elektronicznych.

SYSTEMY

Oferta wyposażenia obejmuje trzy systemy napędu 4×4 zapewniające optymalne osiągi w dowolnych warunkach jazdy: jednostopniowy, w pełni automatyczny Jeep Active Drive I, system dwustopniowy Jeep Active Drive II oraz Jeep Active Drive Lock dla zarządzania momentem obrotowym z wykorzystaniem blokowania tylnego mechanizmu różnicowego oraz reduktora terenowego.

 

Nowy Cherokee to również pierwszy SUV klasy średniej z odłączanym napędem osi tylnej, celem obniżenia strat energii, (gdy funkcjonalność 4×4 nie jest potrzebna) oraz zużycia paliwa. Przełączanie napędu pomiędzy 4×2 a 4×4 następuje automatycznie bez ingerencji kierowcy, umożliwiając nieprzerwane zarządzanie przekazywanym na koła momentem obrotowym zależnie od sytuacji.

Jeep Active Drive I nie wymaga ingerencji czy udziału ze strony kierowcy i samoczynnie koryguje zjawisko znoszenia podczas dynamicznej jazdy, pozwalając skuteczniej panować nad pojazdem w sytuacjach pod- i nadsterowności. Do optymalizacji rozdziału mocy na kołach Jeep Active Drive I wykorzystuje system kontroli trakcji przy pomocy hamulców.

Jeep Active Drive II dostępny będzie w późniejszym terminie do wersji Cherokee Limited. System pozwala kontrolować rozdział momentu obrotowego na obie osie przy pomocy dwustopniowego modułu transferu mocy PTU z reduktorem terenowym. W trybie 4WD Low system ten umożliwia zblokowanie osi przedniej i tylnej celem zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy oraz podwyższenia siły pociągowej (holowania przyczepy). Współpracuje z systemem kontroli trakcji Selec-Terrain, modułem sterującym skrzyni biegów oraz systemem ESC.

Jeep Active Drive Lock to wyposażenie standardowe wersji Trailhawk. Układ ten łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego do jazdy w warunkach skalistych lub ekstremalnych szlaków terenowych.

Wszystkie warianty napędu 4×4 nowego Cherokee skojarzone są ze stosowanym już od pewnego czasu systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain działającym w czterech trybach: Auto, Snow (śnieg), Sport i Sand/Mud (piach/błoto); piąty tryb Rock (skały) dostępny jest w wersji Trailhawk.

 

System Selec-Speed Control to nowość w Cherokee. Obejmuje podsystemy kontroli wjazdu Hill Ascent Control i zjazdu Hill Descent Control: steruje momentem obrotowym silnika i ciśnieniem w układzie hamulcowym pozwalając utrzymać pożądaną prędkość podczas podjazdów i zjazdów w terenie i przejazdu przez przeszkody terenowe. Dostępny tylko w wersji modelowej Trailhawk i działający w trybie 4-Low system aktywowany jest przyciskiem Selec-Terrain.

SILNIKI

Podstawową jednostką napędową nowego Cherokee na rynkach Europy będzie nowy i ekonomiczny, czterocylindrowy (R-4) turbodiesel o pojemności 2,0 litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa Multijet II w tandemie z dziewięciobiegową skrzynią automatyczną lub sześciobiegową skrzynią manualną. Oferowany będzie także z silnikiem benzynowym V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra o mocy 272 KM z dziewięciobiegową automatyczną skrzynią biegów.

2,0-litrowy turbodiesel Multijet II z technologią Stop/Start rozwija moc 170 KM przy 3750 obr./min. oraz moment obrotowy 350 Nm przy 1500 obr./min. Dostępny jest także w wersji „low-output” o mocy zmniejszonej do 140 KM przy 3750 obr./min. i momencie 350 Nm przy 1500 obr./min. Występować będzie w wersjach modelowych Cherokee Longitude i Limited.

Nowa jednostka V-6 o pojemności 3,2 litra jest pierwszą pochodną silnika 3.6 Pentastar V-6 i rozwija moc 272 KM przy 6500 obr./min. oraz moment 315 Nm przy 3500 obr./min., pozwalającą holować przyczepę o masie 2200 kg. Na rynkach Europy dostępny będzie w wersjach modelowych Cherokee Limited i Trailhawk.

BEZPIECZEŃSTWO

SUV otrzymał 5-gwiazdkową klasyfikację bezpieczeństwa Euro NCAP z ogólnym wynikiem 83/100 i tytuł „najlepszy w swej klasie “w kategorii Small Off Road 4×4 za rok 2013. Standardowe wyposażenie obejmuje 7 poduszek powietrznych oraz system elektronicznej stabilizacji jazdy ESC, w skład którego wchodzą podsystemy zapobiegania dachowaniu ERM i przeciw blokowania kół ABS z kalibracją terenową.

 

Seryjne lub opcjonalne dostępne są systemy znane i całkowicie nowe, m.in. Forward Collision Warning-Plus (system ostrzegający przed najechaniem na przeszkodę), Adaptive Cruise Control-Plus (adaptacyjny tempomat), Lane Departure Warning-Plus (systemmonitorujący i alarmujący opuszczenie pasa ruchu), Blind Spot Monitoring (system monitorujące „martwe pole” wokół pojazdu), Rear Cross Path Detection (system monitorujący otoczenie tylnej części pojazdu) oraz asystent parkowania równoległego/prostopadłego ParkSense Parallel/Perpendicular Park Assist.

CENNIK

Cennik kształtuje się następująco (w nawiasie cena bez VAT):

– Longitude 2.0 MJD / 140 KM / M6 4X2: 139 900 (113 740) zł;
– Longitude 2.0 MJD / 140 KM / M6 Active Drive I: 153 900 (125 122) zł;
– Longitude 2.0 MJD / 170 KM / A9 Active Drive I: 169 900 (138 130) zł;
– Limited 2.0 MJD / 140 KM / M6 Active Drive I: 176 900 (143 821) zł;
– Limited 2.0 MJD / 170 KM / A9 Active Drive I: 192 900 (156 829) zł;
– Limited 2.0 MJD / 170 KM / A9 Active Drive II: 199 900 (162 520) zł;
– Limited V6 3.2L / 272 KM / A9 Active Drive I: 199 900 (162 520) zł;
– Trailhawk V6 3.2L / 272 KM / A9 Active Drive II Lock: 193 900 (157 642) zł.