PRZEGLĄD AUTA PO ZIMIE: UKŁAD HAMULCOWY (PORADY)

opona1

Zimowe warunki w połączeniu z wilgocią, błotem i solą na drogach – to uliczne standardy podczas zimy. Ma to wpływ na kondycję pojazdów silnikowych.

Jednym z najważniejszych układów jest bez wątpienia układ hamulcowy. Ma on bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżujących.


Zobacz relacje:

ROZMAITOŚCI


Auto Partner S.A. przypomina o przeglądzie auta po zimie i oczyszczeniu elementów układu hamulcowego.

Czystość to podstawa

Intensywnie eksploatowany samochód w warunkach zimowych wymaga szczególnej troski. Początkiem „wiosennych porządków” powinno być oczyszczenie najważniejszych elementów układu hamulcowego:
– zacisków tarcz hamulcowych, jarzma, klocków (grubość, ew. diagnostyka pod kątem uszkodzeń);
– dokładne sprawdzenie stanu zużycia tarcz i klocków hamulcowych i ich ewentualne czyszczenie i konserwacja;
– sprawdzenie stanu przewodów hamulcowych, wyczyszczenie ich odpowiednim preparatem w celu pozbycia się osadów soli drogowej i błota pośniegowego.

Warto także zwrócić uwagę na stan okładzin ściernych, aby zamontowane układy hamulcowe po demontażu nie były przegrzane, a klocki hamulcowe były matowe. Wyżej wymienione czynności najlepiej wykonać przy okazji wymiany opon zimowych na letnie.

warsztat1

Dodatkowo tarcze i klocki hamulcowe powinno się wymieniać razem. Dlaczego? Ponieważ tarcze i klocki bezpośrednio współpracują ze sobą. Stąd istotne, aby dokonując wymiany tarcz, wymieniać je kompletami. Pozwala to na uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji, związanych z uszkodzeniem klocków lub tarczy. Reasumując, wymieniając tarcze starajmy się wymieniać komplet – tarczę i klocek. Pozwoli to nam na uniknięcie uszkodzeń spowodowanych łączeniem niekompatybilnych (uszkodzonych) układów.

Marką wysoko pozycjonowaną na rynku wśród zestawów klasy premium jest marka Quaro, która posiada tarcze hamulcowe charakteryzujące się małym biciem osiowym, co świadczy o ich dokładnym wykonaniu. Przekłada się to chociażby na bezpieczne hamowanie w trudnych warunkach atmosferycznych. Zestawy hamulcowe producenta zapewniają bezpieczeństwo na śliskiej nawierzchni w porównaniu z zestawami konkurencyjnych marek. Ponadto klocki hamulcowe wyposażone są w nakładki antywibracyjne, które skutecznie redukują piski i drgania, a same tarcze pokryte są specjalną powłoką antykorozyjną.

– Dzięki zastosowaniu ww. powłoki tarcze znacznie wolniej korodują na krawędziach powierzchni bezpośredniego styku z okładziną cierną klocka hamulcowego – mówi Damian Tybuszewski manager marki Quaro.

Badania przeprowadzone przez niezależne biuro ekspertyz wskazały, że tarcze Quaro wyróżniają się grubością, co w praktyce (przy poprawnej eksploatacji) wydłuża żywotność tego elementu układu hamulcowego. Badanie pokazało, że grubość tarcz po przejechaniu 15 tys. kilometrów zmniejszyła się o zaledwie 1 milimetr.

Wymiana opon z zimowych na letnie

W przypadku używania dwóch oddzielnych kompletów felg i opon (zimowych i letnich) sprawa jest prosta, pod warunkiem że odpowiednio zabezpieczyliśmy felgi (np. specjalnym preparatem do czyszczenia felg MaXgear) i opony letnie przed zimą w poprzednim sezonie. Zmieniamy koła i cieszymy się jazdą. Gdy używamy jednego kompletu felg stalowych zarówno zimą, jak i latem, warto przede wszystkim dokładnie przyjrzeć się stanowi technicznemu i wizualnemu obręczy.

Po zdjęciu opony sprawdzamy stan zużycia felg i opon – diagnozujemy i analizujemy ewentualne ubytki w strukturze felgi, tzn. uszkodzenia, rysy, uderzenia, odpryski itp. Natomiast w strukturze opony zwracamy uwagę na pęknięcia, dziury, rysy, deformacje, odkształcenia, czy tzw. „przyszczypania opony”. Przypominamy – o prawidłowym stanie technicznym obręczy i opony świadczy sprawność koła jako całości – elementu bezpośredniego styku całego pojazdu z podłożem.

Czynność należy wykonać w przypadku zdiagnozowania defektu opony lub felgi. Naprawę warto zlecić fachowcom.

Sprawdzenie czystości i sprawności elementów

* Przygotowując samochód do eksploatacji w okresie wiosna/ lato należy zwrócić uwagę na stan zużycia tarcz, klocków hamulcowych, a także na stan techniczny elementów gumowych, głównie przewodów układu hamulcowego. Sugerujemy również dokładne sprawdzenie stanu płynu hamulcowego. Szczególnie dotyczy to samochodów mocno eksploatowanych w zimie oraz samochodów niegarażowanych w okresie zimowym.
* Przypominamy – płyn hamulcowy ma silne właściwości higroskopijne, tzn. chłonie wilgoć i wodę z otoczenia, co w połączeniu z nieszczelnym/ uszkodzonym układem hamulcowym, stwarza zagrożenie bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz innych użytkowników ruchu drogowego.
* Duża liczba samochodów osobowych na tylnej osi wyposażona jest w bębnowy układ hamulcowy. Ten typ układu jest mniej podatny na działanie zewnętrznych warunków atmosferycznych i wystąpienie ewentualnych uszkodzeń niż układ tarczowy (typowy dla przedniej osi pojazdów). Nie zwalnia to jednak z obowiązku dokładnego sprawdzenia jego stanu.