PSPA UCZESTNIKIEM TARGÓW ELECTRIC VEHICLE W STUTTGARCIE

EVS30_targi1

Komisja Europejska zaprezentuje w przyszłym miesiącu pakiet regulacji, których celem będzie m.in. przyspieszenie tempa zmian w obszarze elektro- mobilności – to słowa Marosa Sefcovica.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej i komisarz ds. unii energetycznej wypowiedział je podczas inauguracji 30. edycji Electric Vehicle Symposium & Exhibition. W największych tego typu targach w Europie uczestniczy Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

– KE zastanawia się nad wprowadzeniem mechanizmu określającego minimalną liczbę produkowanych pojazdów nisko- i zeroemisyjnych. Przewidywane jest wsparcie rozbudowy sieci ładowania do 800 tysięcy punktów na terenie Unii Europejskiej, co stanowi konieczny warunek dla popularyzacji samochodów elektrycznych na rynku. Dzisiaj, bazując na informacjach otrzymanych od państw członkowskich, funkcjonuje około 200 tysięcy stacji ładowania. Jesteśmy gotowi użyć wszystkich narzędzi, jakie są do dyspozycji Unii Europejskiej, aby osiągnąć cele w zakresie elektro- mobilności, a w przyszłości także pojazdów autonomicznych – powiedział Maros Sefcovic.

EVS30_targi4

Podkreślił, że zarówno koncerny motoryzacyjne jak i rządy państw członkowskich Unii Europejskiej deklarują gotowość do wspierania rynku samochodów elektrycznych. Dodał, że konieczne jest przyspieszenie rozwoju elektro- mobilności w Europie. Komisja Europejska w listopadzie przedstawi nowy projekt regulacji m.in. w zakresie emisji CO2 generowanych przez samochody osobowe i dostawcze, zaś na początku przyszłego roku – także przez pojazdy ciężarowe.

Sefcovic zaznaczył, że kwestią priorytetową jest konieczność zwiększenia skali produkcji akumulatorów litowo-jonowych na terenie Europy. Komisja planuje wprowadzenie programów wsparcia dla podmiotów prowadzących badania nad bateriami nowej generacji oraz planującymi rozpoczęcie ich produkcji.

– Mieszkańcy Europy powinni polegać na europejskich koncernach w obszarze elektro- mobilności. Dokładnie tak, jak polegali na nich przez lata w obszarze tradycyjnej motoryzacji – podkreślił Sefcovic.

EVS30_targi2

Jego zdaniem, Europa jest już gotowa do elektro- mobilnej rewolucji.

30. edycja Electric Vehicle Symposium & Exhibition to największe wydarzenie branżowe w Europie. W dniach od 9 do 11 października Stuttgart stał się światową stolicą elektro- mobilności. Organizatorzy: AVERE, EDTA i EVAAP, członkowie WEVA (World Electric Vehicle Association) podają, że w konferencji weźmie udział ponad 1500 uczestników, w tym pełna reprezentacja branży, przedstawiciele rządu federalnego Niemiec i Komisji Europejskiej. EVS30 to także 20000 m2 powierzchni, 353 wystawców i przedstawiciele 53 krajów.

– Wystarczy rozejrzeć się po konferencji, żeby przekonać się, że to moment przełomowy dla całej branży. Jesteśmy w innym świecie. Samochody elektryczne były produkowane w Europie już w XIX wieku, ale dopiero teraz stały się realną alternatywą dla silników konwencjonalnych. Nie ma odwrotu od elektryfikacji transportu – oceni targi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Na targach EVS30 obecna jest niemal cała branża związana z elektro- mobilnością. Pada wiele deklaracji.

EVS30_targi3

– Zakładamy, że do 2025 roku 25 proc. pojazdów produkowanych przez nasz koncern będzie elektryczna. Musimy pracować nad tym, by pozostałe 75 proc. również spełniało jak najwyższe normy. Droga wiedzie nas do zero- emisyjności, jesteśmy tego pewni – powiedział Ola Kallenius, Członek Zarządu Daimler AG.

Kallenius dodał, że niemiecki koncern pracuje nad hybrydą typu plug-in o zasięgu 100 km na napędzie elektrycznym. Począwszy od sezonu 2019/2020 Mercedes- Benz weźmie ponadto udział w wyścigach w Formuły E. Premiera marki EQ odbędzie się natomiast w 2018 roku.

– AMG będzie elektryczny! Jeśli chcemy elektryfikować nawet pojazdy AMG, kojarzące się z tradycyjnym silnikiem, oznacza to, że elektro- mobilność traktujemy bardzo poważnie – stwierdził Ola Kallenius.

EVS30_targi5

Jak podkreślił , największym wyzwaniem stojącym przed Daimlerem jest redukcja kosztów zakupu baterii litowo- jonowych. To najdroższy element pojazdów napędzanych prądem, który uniemożliwia produkcję samochodów elektrycznych w cenie ich tradycyjnych odpowiedników. Daimler będzie inwestował również w infrastrukturę – zarówno w ładowarki przydomowe oraz zlokalizowane w miejscu zatrudnienia, jak i szybkie stacje ładowania przy trasach przelotowych.

– Bierzemy odpowiedzialność za infrastrukturę – zakończył Kallenius.

Ciekawe przemówienie wygłosił Colin McKerracher z Bloomberg New Energy Finance, który przedstawił szacunki dotyczące globalnej sprzedaży pojazdów elektrycznych. Eksperci przewidują, że w bieżącym roku sprzedaż EV na całym świecie przekroczy milion egzemplarzy, z czego w Europie ma zostać sprzedanych blisko 220 tysięcy sztuk.

– Do grona państw, w których nowe rejestracje przekroczyły jeden procent w 2017 roku dołączą Stany Zjednoczone, Niemcy czy Finlandia – mówił McKerracher.

Zdaniem ekspertów Bloomberg, by zostały spełnione cele środowiskowe określone przez Unię Europejską, rynek pojazdów elektrycznych powinien osiągnąć 10 proc. do 2025 roku.