RAJD AUSTRALII 2014: OGIER WYGRAŁ, KUBICA NA MECIE

RA_met1

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) wygrali Rajd Australii, kolejna rundę Mistrzostw Świata WRC. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) tym razem przejechali cała trasę zawodów i zajęli dziewiąte miejsce.

Polska załoga tym razem jechała spokojniej niż we wcześniejszych zawodach i poza jednym wyjazdem poza drogę ustrzegła się większych błędów. Awans na 9. pozycje uzyskała jednak po tym, jak Mads Østberg i Jonas Andersson uszkodzili na przedostatnim OS-ie tylne prawe zawieszenie w swoim Citroenie DS3 i stracili 11 minut.

uwaga


Zobacz także:

RAJDY

RAJD AUSTRALII


 
W trzecim dniu ścigania rozegranych zostało sześć odcinków specjalnych.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia do ostatnich metrów toczyli bój o zwycięstwo. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) przegrali z nimi o 6,55 sekundy. Finowie w trzecim dniu byli szybsi od kolegów z zespołu, ale aktualni Mistrzowie Świata kontrolowali sytuacje i nie dali się wyprzedzić.

Zespół Volkswagena tym samym już w tym momencie obronił tytuł Mistrza Świata Producentów. Wiadomo też, że championem wśród kierowców zostanie też kierowca Volkswagen Motorsport… Bliżej jest obrońca tytułu, Sebastien Ogier, ale Jari – Matti Latvala ma jeszcze teoretyczne szanse.

RA_me2

Sébastien Ogier: Po prostu fantastycznie, ogromnie cieszę się razem z zespołem! Zasłużyliśmy na to. Trudno nazwać to uczucie. Fakt, że zdobyliśmy tytuł mistrza świata po tym, gdy po raz pierwszy całe podium należało do Volkswagena, to nieprawdopodobny sukces. Możemy dzisiaj być z siebie naprawdę dumni, tutaj na końcu świata. Julien i ja próbowaliśmy aż do mety kontrolować naszą niewielką przewagę nad kolegą z zespołu Jari-Matti Latvalą, i udało się. Myślę, że pokazaliśmy kibicom po raz kolejny emocjonujący pojedynek. Wspaniale, że Andreas Mikkelsen i Ola Fløene uzupełnili sukces zespołu. Teraz brakuje mi tylko jednego zwycięstwa, aby zdobyć tytuł mistrza świata kierowców. Jeżeli udałoby mi się to we Francji, byłoby cudownie.

Jari-Matti Latvala: Wspaniały sukces, cieszę się razem z zespołem. Tytuł w kategorii producentów to wspaniała nagroda za to, że każdy w Volkswagenie robi wszystko, aby osiągnąć sukces, a poza tym jest dowodem, że Polo jest najlepszym samochodem rajdowym. Ponadto pokazaliśmy rywalizację sportową na najwyższym poziomie – Mikka i ja próbowaliśmy aż do końca walczyć z Sébastienem i Julianem, ale oni byli nie do pobicia. Gratuluję im zasłużonego zwycięstwa. Z mojej własnej jazdy jestem bardzo zadowolony. Niestety, niewłaściwy dobór opon kosztował mnie kilka decydujących sekund i być może zwycięstwo. Ale stać na podium ze wszystkimi załogami Polo to po prostu bajeczne, w lepszym stylu nie można zdobyć tytułu Mistrza Świata.

Andreas Mikkelsen: Co za niesamowicie wspaniały rezultat dla całego zespołu. Mistrzostwo świata, i to po pierwszym potrójnym zwycięstwie. Cieszę się razem ze wszystkimi mechanikami, inżynierami i pomocnikami, którzy przez cały sezon pracowali na nasze zwycięstwo w Australii. Przed sześcioma ostatnimi odcinkami specjalnymi mieliśmy ogromną przewagę nad rywalem z czwartego miejsca, ale różnica do drugiego miejsca też była duża. Zatem nie pozostało nam nic innego, niż dowieźć ten rezultat do mety. Przed rajdem założyłem sobie utrzymanie przewagi nad czwartym kierowcą. I udało mi się ją nawet powiększyć. Niezmiernie cieszę się z mojego czwartego podium w tym roku. Dziś jest po prostu wspaniały dzień.

RA_me3


Jost Capito
, Dyrektor Volkswagen Motorsport: Co za wisienka na torcie w tak dobrym sezonie! Zdobyć tytuł mistrza świata w kategorii producentów po potrójnym zwycięstwie – lepiej nie może już być. Już w ubiegłym roku przekroczyliśmy wszystkie oczekiwania, przede wszystkim nasze własne. Już wtedy każdy zespół dawał z siebie wszystko, aby zapewnić tytuł. Zawsze jest trudniej obronić tytuł mistrza świata, niż go zdobyć po raz pierwszy. To, czego nasz zespół dokonał w tym sezonie i jak bardzo poprawił się pod każdym względem, zasługuje na największy szacunek. Jak mówią, każdy łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo. U nas wszystkie ogniwa są mocne. Dziękuję, koleżanki i koledzy. Volkswagen jest z Was dumny. Tytuł należy się wszystkim w Volkswagenie, na całym świecie.

Podium uzupełniła trzecia załoga Volkswagen Motorsport, Andreas Mikkelsen i Ola Fløene. Swoje szanse na wysoką lokatę stracili Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC), którzy zostali ukarani (1.01,0 min.) przez sędziów za niedozwolone ścięcie zakrętu. Dziś jechali bardzo szybko, ale nie byli w stanie nadrobić strat do norweskiego kierowcy. Ale Krisowi należą się duże brawa za ambitną walkę.

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak zaliczyli udany, równy występ. Trzeba jednak przyznać, że zarówno Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC), Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC), Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) jak też Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) byli od nich w przekroju całych zawodów szybsi. Robertowi potrzebne było jednak osiągniecie mety po przejechaniu pełnej trasy i to się udało. Na rampę wjechali przed faworytami gospodarzy – Chris Atkinson i S. Prévot (Hyundai i20 WRC) stracili do naszych aż 2.43,4 minuty.

RA_me5

Zwycięzcy odcinków specjalnych:
15. Latvala przed Ogierem (10. Kubica – 36,8 sek.);
16. Ogier przed Latvalą (10. Kubica – 12,4 sek.);
17. Meeke przed Latvalą (10. Kubica – 9,0 sek.);
18. Ogier przed Latvalą (10. Kubica – 29,6 sek.);
19. Latvala przed Ogierem (9. Kubica – 10,7 sek.);
20. Latvala przed Ogierem (8. Kubica – 10,9 sek.

RA_me4

Dziesiąta z trzynastu tegorocznych rund – Rajd Francji, odbędzie się w dniach 3-5 października.

Wyniki Rajdu Australii
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 2:53.18,0 godz.;
2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – strata 6,8 sek.;
3. Andreas Mikkelsen i Ola Fløene (Volkswagen Polo R WRC) – 1.18,0 min.;
4. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 1.44,0 min.;
5. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) – 1.53,6 min.;
6. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 2.56,2 min.;
7. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 4.28,2 min.;
8. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) – 5.10,0 min.;
9. Robert Kubica Robert i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 6.39,8 min.;
10. Chris Atkinson i S. Prévot (Hyundai i20 WRC) – 9.29,4 min.;
11. Nasser al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Ford Fiesta S2000) – 11.53,1 min.;
12. Jari Ketomaa i Kaj Lindström (Ford Fiesta R5) – 13.43,5 min.;
13. Jurij Protasow i Pavlo Cherepin (Ford Fiesta R5) – 14.30,1 min.;

RA-me6

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA (PO 10. RUNDACH)

Kierowcy

1. Sebastien Ogier – 214 pkt.;
2. Jari-Matti Latvala – 164 pkt.;
3. Andreas Mikkelsen – 125 pkt.;
4. Mikko Hirvonen – 83 pkt.;
5. Thierry Neuville – 79 pkt.;
6. Mads Ostberg – 74 pkt.;
7. Kris Meeke – 67 pkt.;
8. Elfyn Evans – 61 pkt.;
9. Martin Prokop – 37 pkt.;
10. Henning Solberg – 26 pkt.;
11. Juho Hanninen – 20 pkt.;
12. Bryan Bouffier – 18 pkt.;
13. Dani Sordo – 18 pkt.;
14. Hayden Paddon – 16 pkt.;
15. Robert Kubica – 14 pkt.;
16. Ott Tanak – 11 pkt.

Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 348 pkt.;
2. Citroen Total Abu Dhabi WRT – 154 pkt.;
3. M-Sport World Rally Team – 146 pkt.;
4. Hyundai Shell World Rally Team – 141 pkt.;
5. Volkswagen Motorsport II – 109 pkt.;
6. Jipocar Czech National Team – 40 pkt.;
7. RK M-Sport World Rally Team – 25 pkt.;
8. Hyundai Motorsport N – 12 pkt.