RAJD CLASSICAUTO 2017: ZABYTKOWA ALPINE A110 OZDOBĄ

alpin-ren-h1

Od wczoraj w okolicach Spały odbywa się I Rajd Turystyczny Classicauto. Za kierownicą zabytkowego Alpine A110 startuje w nim Jakub Pietrzak.

Autorami trasy są: Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Polski oraz grupa Stado Baranów. Jest ona jest atrakcyjna i malownicza.


Zobacz także:

TURYSTYKA

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Ozdobą rajdu jest model A110 z 1971 roku w poszukiwanej konfiguracji z silnikiem 1600 S. Auto pochodzi z Włoch i tam we wczesnych latach 70. regularnie brało udział w lokalnych rajdach. Przez ostatnie 17 lat auto znajdowało się u kolekcjonera z Mediolanu, skąd zostało zakupione i zarejestrowane w Polsce.

 

NARODZINY IKONY MOTORYZACJI

Karoseria typu „berlinette” pojawiła się w Alpine A108, osiągając doskonałość w modelu Alpine A110. Jego eleganckie linie nadwozia oraz osiągi sprawiły, że w krótkim czasie stał się prawdziwą ikoną motoryzacji.

Model A108 pojawił się w 1958 roku i bardzo szybko był dostępny w różnych wersjach nadwozia. Na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1960 roku wystawiona została bardzo elegancka wersja berlinette „Tour de France”, smuklejsza od poprzedniczek. Została ona zastąpiona w 1962 roku przez Alpine A110, model wyposażony w silnik z Renault 8.

Wersja berlinette miała długą karierę handlową. Była produkowana aż do 1977 roku, a wersja FASA na Hiszpanię – do 1978 roku. Z fabryki w Dieppe wyjechało prawie 8 000 egzemplarzy tego modelu. Była również produkowana na licencji w liczbie około 4 000 egzemplarzy w Brazylii, Meksyku, Hiszpanii i Bułgarii.

Berlinette była wyposażana w różne układy napędowe Renault (Dauphine, 8, 8 Major i Gordini, 12 TS i Gordini), w silnik Renault 16 o mocy od 50 do 138 KM SAE, a nawet 2.0 turbo o mocy prawie 200 KM.

 

Model Berlinette A110 okazał się jednym z najlepszych samochodów rajdowych swojego pokolenia. W latach 1967-76 samochód wygrywał w krajowych mistrzostwach, mistrzostwach Europy i świata, triumfując w tak prestiżowych imprezach, jak Rajd Monte Carlo, Rajd Francji, Rajd Akropolu, Rajd Maroka czy Rajd San-Remo, a mowa tu tylko o rajdach rozgrywanych w ramach mistrzostw świata.

Model A110 znany jest także polskim kibicom, w latach 1970-75 samochód startował w Rajdzie Polski.

NOWY A110

Nowy, dwumiejscowy samochód, którego premiera miała miejsce podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, pojawi się w sprzedaży w Polsce na jesieni tego roku. Nowy model A110 ma kompaktowe wymiary, niską masę i spektakularną dynamikę, które zapewniły sukces kultowej Berlinette. Samochód posiada płaską płytę podłogową i nadwozie wykonane z aluminium, co zapewnia mu wysokie osiągi.

Nowy A110 wyznacza kolejny ważny etap w odrodzeniu marki Alpine.