RAJD DAKAR 2018: DWIE KONCEPCJE NAPĘDU MINI – POLAK PO STAREMU

rda-mini-te1

Prezentacja aktualnych samochodów rajdowych przez brytyjskiego producenta MINI i niemiecki zespół X-raid, który odbyła się w MINI Brandstore w Paryżu, jest zapowiedzią końcowej fazy przygotowań do Rajdu Dakar 2018.

Zadecydowano, że po raz pierwszy wystartują w tym najcięższym długodystansowym rajdzie świata auta marki z dwiema koncepcjami napędu.


Zobacz także:

SPORT

RAJD DAKAR 2018


 

Na starcie pierwszego etapu 6 stycznia 2018 r. w Limie stanie zmodernizowane MINI John Cooper Works Rally z napędem na cztery koła, które podczas swojego premierowego występu na początku 2017 r. zajęło szóste miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar. Oprócz niego wystartuje również MINI John Cooper Works Buggy z napędem tylnym.

rda-mini-te2

MINI i X-raid Team pragną powtórzyć sukcesy z lat 2012–15, kiedy to cztery razy z rzędu zwyciężali w klasyfikacji generalnej rajdu.

– Mając te dwa rodzaje samochodów, dysponujemy najmocniejszą drużyną, jaka kiedykolwiek startowała w Rajdzie Dakar – mówił podczas prezentacji w Paryżu Sebastian Mackensen, Starszy Wiceprezes MINI.

Impulsu do stworzenia drugiej koncepcji pojazdu dostarczył regulamin Rajdu Dakar, który w aktualnej postaci daje pewne korzyści samochodom z napędem na jedną oś. W lutym tego roku szef zespołu X-raid, Sven Quandt, dał zielone światło na zbudowanie MINI John Cooper Works Buggy.

rda-mini-te5

– To był dotychczas największy projekt w historii naszej formy i przez ostatnie miesiące niezwykle pilnie nad nim pracowaliśmy – mówił Quandt podczas prezentacji.

Nowy MINI John Cooper Works Buggy napędza sześciocylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o pojemności 3,0 l, którego moc wynosi 250 kW / 340 KM, a maksymalny moment obrotowy 800 Nm. Podobnie jak skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu całkowicie od nowa zaprojektowano również turbodoładowanie bazujące na technologii BMW TwinPower Turbo i zastosowane tej samej postaci także w MINI John Cooper Works Rallye.

Maksymalne bezpieczeństwo kierowcy i pilota nawet w ekstremalnych sytuacjach zapewnia skonstruowana specjalnie do tego auta rama z rur stalowych. Zabudowana jest równie oryginalną karoserią z karbonu (CFRP) i kevlaru. Zewnętrzna powłoka w autentycznym stylu buggy została zaprojektowana i zoptymalizowana aerodynamicznie we współpracy z MINI Design.

rda-mini-te3

W ciągu ostatnich miesięcy nowe MINI John Cooper Works Buggy przeszło intensywne testy w najróżniejszym terenie, między innymi na trasach rajdowych na Węgrzech i w Maroku.

– W tym czasie buggy ani razu nie musiało się zatrzymywać z powodu problemu technicznego, co jest naprawdę godne odnotowania. Ale przy całej tej euforii nie możemy zapominać o MINI John Cooper Works Rally. Są odcinki i tereny, na których napęd na cztery koła lepiej się sprawdza – mówił szef zespołu Sven Quandt.

Konsekwentna modernizacja MINI John Cooper Works Rally, którym Argentyńczyk Orlando Terranova zajął w Rajdzie Dakar 2017 szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, objęła m.in. nową konstrukcję zawieszenia z większymi skokami sprężyn oraz dalszą redukcję masy.

rda-mini-te4

Stawka MINI i X-raid na Rajd Dakar 2018 obejmuje siedem aut i doświadczony zespół kierowców i pilotów. Za kierownicami trzech MINI John Cooper Works Buggy zasiądą Mikko Hirvonen, Bryce Menzies i Yazeed Al-Rajhi. MINI John Cooper Works Rally poprowadzą Orlando Terranova, Jakub Przygoński, Joan „Nani” Roma i Boris Garafulic.

Z taką obsadą i zespołem doświadczonym w kwestiach organizacyjnych, technicznych i medycznych X-raid Team jest doskonale przygotowany do tego trudnego testu dla maszyn i ludzi, jakim będzie 40. edycja Rajdu Dakar. Jubileuszowa edycja, po raz dziesiąty rozgrywana w Ameryce Południowej, poprowadzi trasą z Peru przez Boliwię do Argentyny.

Rajd Dakar 2018 obejmie długie odcinki pustynne i kamieniste oraz asfalty – najwyższe odcinki wiodą przez Andy na wysokości nawet 4000 m n.p.m. – a zakończy się 20 stycznia 2018 r. metą w Córdobie w Argentynie.

rda-mini-te6