RAJD FRANCJI 2016: DZIEWIĘĆ DŁUGICH ODCINKÓW SPECJALNYCH

rf-przed1

Rajd Francji, dziewiąta tegoroczna runda Mistrzostw Świata (FIA WRC) będzie nie lada wyzwaniem dla startujących załóg. Che Guevara Energy Drink Tour de Corse wymagać będzie od startujących nie lada kondycji.

Odcinków jest stosunkowo mało, ale trasy są nowe, a dziewięć prób liczy łącznie 380 kilometrów! To istny maraton, a jazda “zakręt w zakręt” zmusi kierowców do wylania litrów potu…


Zobacz także:

RAJDY

RAJD FRANCJI 2016


 

Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) podczas rundy rozgrywanej w ich własnym kraju mają szansę, na długo przed końcem sezonu, po raz czwarty z rzędu zostać mistrzami świata i zrównać się z ilością posiadanych mistrzowskich tytułów z takimi legendami jak Juha Kankkunen i Tommi Mäkinen. Żeby to jednak było możliwe samo zwycięstwo w rajdzie nie wystarczy, załodze Volkswagena musieliby „pomóc” także rywale.

rf-przed2

Z matematycznych wyliczeń wynika bowiem, że jeszcze siedem załóg ma szansę na zdobycie tytułu mistrza świata, a wśród nich wszystkie trzy startujące w Polo R WRC. Zawody na Korsyce zwane są powszechnie „Rajdem 10 tysięcy zakrętów”. Jego trasa ma 390,92 km, podzielona jest na 10 odcinków specjalnych, które pokrywa surowy, często zwietrzały asfalt.

10 tysięcy razy po idealnej rajdowej linii z punktu A do B, czyli same zakręty

Jeśli podczas opisywania trasy rajdu na Korsyce trafi się na prostą dłuższą niż 150 metrów, to znaczy, że jest się na innej wyspie. Bo tutaj za jednym zakrętem od razu zaczyna się drugi. Korsyka, nosząca przydomek „dzikiej piękności”, jest zupełnie wyjątkowa nie tylko z powodu krajobrazu. Z wyjątkiem ostatniego odcinka specjalnego (Power Stage), każdy oes ma długość co najmniej 30 km. Jest to ogromne fizyczne wyzwanie dla kierowców i psychiczne dla pilotów, którzy absolutnie w punkt muszą trafić z odczytaniem opisu trasy.

rf-przed3

W porównaniu z ubiegłorocznym Rajdem Francji na Korsyce, tegoroczna trasa w 70 proc. jest nowa. Rajd otwiera 49,72-kilometrowy odcinek specjalny „Acqua Doria- Albitreccia”, który pojawia się w programie po raz pierwszy. Drugi OS rozgrywany w rajdowy piątek to „Plage du Liamone-Saroll Carcopino” znany z edycji 2015. W sobotę kierowcy pokonają legendarne próby „La Porta- Valle di Rostino” i „Novella- Pietralba”, które ugruntowały sławę rajdu na Korsyce i w Mistrzostwach Świata mają status klasyków. W niedzielę w programie są najdłuższy OS tego rajdu „Antisanti- Poggio di Nazza” (53,78 km) oraz Power Stage „Porto- Vecchio- Palombaggia”.

Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger oraz Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila – te dwie załogi Volkswagena, przy spełnieniu różnych warunków, mogą przeszkodzić w wyłonieniu tytułu mistrzów już podczas Rajdu Francji.

rf-przed5

Załogi Hyundaia: Hayden Paddon i John Kennard oraz Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul zajmujący aktualnie trzecie i czwarte miejsca w klasyfikacji generalnej (z tym samym dorobkiem punktowym), na Korsyce musieliby zdobyć co najmniej drugie miejsce i jednocześnie drugie na Power Stage – wtedy uniemożliwiliby Ogierowi i Ingrassi wcześniejsze zdobycie tytułu mistrzów, przy założeniu, że ci ostatni zbiorą jednocześnie maksymalną liczbę punktów.

Pięć tygodni, trzy rajdy

Od startu do ostatniego OS-u na Rajdzie Niemiec do pierwszego na Rajdzie Francji minie około 1000 godzin, a dokładnie: 956 godzin i 50 minut. Po dłuższej przerwie sezon Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) znowu nabiera tempa. Po odwołaniu Rajdu Chin i zafundowaniu w ten sposób kierowcom, pilotom i członkom zespołów nieprzewidzianej pięciotygodniowej przerwy na odpoczynek, w październiku odbędą się aż trzy rajdy – Francji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Albo mówiąc bardziej obrazowo – zostanie rozegranych 51 odcinków specjalnych w ciągu 30 dni.

rf-przed6

POWIEDZIELI

Sebastien Ogier: Przede wszystkim mam nadzieję, że tym razem pogoda na Korsyce będzie lepsza. W zeszłym roku z powodu ulewnego deszczu odwołano część rajdu. Tym razem pojawiło się kilka nowych fragmentów trasy, a wiele odcinków specjalnych przebiega inaczej. Precyzyjny opis trasy w ramach przedrajdowych przygotowań jest więc bardzo potrzebny. Lubię takie zmiany trasy, bo wtedy rajd stawia zupełnie nowe wyzwania. Korsyka na pewno nie jest łatwym rajdem. Tak jak w Niemczech, gdzie pod koniec czterech kierowców stoczyło pojedynek o zwycięstwo, spodziewam się, że również na Korsyce dojdzie do czegoś podobnego. Chcemy powalczyć o zwycięstwo.

rf-przed7

Jari-Matti Latvala: Wygrałem dwa ostatnie Rajdy Francji, oczywiście w tym roku także liczę na dobry rezultat. Lubię jeździć po asfaltowych drogach Korsyki. Ich nawierzchnia jest często zniszczona i nierówna. Jednak nie gromadzi się na nich brud, więc przyczepność zawsze jest taka sama. Lubię asfaltowe rajdy, dlatego cieszę się na występ na Korsyce. Jest tam mnóstwo zakrętów, właściwie nie ma prostych, które byłyby dłuższe niż 150 metrów. Bardzo mi to pasuje. Jest mało odcinków specjalnych, za to wszystkie są długie, w tej sytuacji bardzo ważne będzie właściwe gospodarowanie oponami.

Andreas Mikkelsen: Cieszę się na Rajd Francji, bo to jedyny w swoim rodzaju asfaltowy rajd. Nieliczne ale długie OS-y są bardzo kręte i technicznie wymagające. Doświadczenia z poprzednich lat wskazują, że trzeba tam bardzo oszczędnie obchodzić się z oponami oraz hamulcami i samemu być w bardzo dobrej kondycji. Moim zdaniem bardzo ważny będzie pierwszy odcinek specjalny, na którym trzeba wypracować własny rytm jazdy na cały rajd. Wynik rywalizacji w tegorocznym sezonie nie jest jeszcze rozstrzygnięty, ale ja patrzę raczej na moich konkurentów z tyłu Paddona, Neuville’a i Jari-Mattiego.

Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport: 10 000 zakrętów tylko na 10 odcinkach specjalnych to naprawdę duże wyzwanie dla kierowców i pilotów; rajd na Korsyce ma szczególną pozycję w kalendarzu Mistrzostw Świata. Z powodów logistycznych nie jest on łatwy. Nasi rywale z Citroena, Hyundaia i M-Sport-Ford są równie zmotywowani, żeby wygrać ten prestiżowy rajd. Na pewno więc wiele się będzie działo.