RAJD MONTE CARLO HISTORIQUE 2014: WSZYSCY NASI NA MECIE

MRCH 1_4675

Zakończył się 17. Rallye Monte Carlo Historique. Rajd tradycyjnie rozgrywany był na trasach najstarszych cyklicznych zawodów świata – Rajdu Monte Carlo.

Wszystkie dziewięć polskich załóg, które stanęły do rywalizacji osiągnęło metę. Końcówka nie była szczęśliwa dla Romualda Chałasa i Tomasza Borysławskiego. Prezes Automobilklubu Polski, który po drugim etapie był najwyżej sklasyfikowanym naszym kierowcą zajął ostatecznie 100 miejsce.


Zobacz także:
SPORT
MONTE CARLO HISTORIQUE 2012 – 2013
MONTE CARLO HISTORIQUE 2014


RMC_H 13

– Nasze apetyty były zdecydowanie wyższe. Nie kryję rozczarowania. Liczyłem, że uda się zmieścić w pierwszej „50” klasyfikacji. Realia okazały się jednak zupełnie inne. Jest to rajd, w którym w przy takiej pogodzie jak była – liczy się przede wszystkim elektronika. Dopiero potem samochód, a na końcu kierowca. Gdyby warunki były zimowe, zalegał śnieg i lód, byłoby zupełnie odwrotnie: człowiek, samochód, elektronika… Mieliśmy problemy z haldą i to uniemożliwiło nam zajęcie dobrego miejsca. W ubiegłym roku, gdy debiutowałem, podczas Nocy Długich Noży nadrobiłem kilkadziesiąt pozycji. W tym straciłem… Jeden finałowy odcinek przebiegał w deszczu, dwa były suche. Ani śladu śniegu i lodu… Szkoda! W moim odczuciu organizator – przy takich założeniach rajdu, powinien zabronić używania urządzeń elektronicznych, aby bardziej liczył się człowiek i jego umiejętności. Jeżeli w tej kwestii nie zostaną podjęte jakieś decyzje, mój przyszłoroczny start w rajdzie stoi pod wielkim znakiem zapytania – powiedział na mecie Romuald Chałas.

MRCH 2_4580

Najwyższą, 40. pozycję spośród naszych załóg zajęli Wojciech Wetula i Tomasz Sweklej w BMW. W gronie załóg w Polskich Fiatach 125p z zespołu TJ NAC Motosport najlepsi okazali się Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz (68. lokata). Szef teamu, Tomasz Jaskłowski z synem Karolem zajęli 92. miejsce.

Rajd Monte Carlo rozgrywany na alpejskich trasach jest najstarszą imprezą tej dyscypliny na świecie. Jego legenda rosła przez z górą osiemdziesiąt lat, od siedemnastu lat rozgrywane są dwa rajdy o tej nazwie. W pierwszej połowie stycznia załogi rywalizują o punkty w mistrzostwach świata, tydzień później, na tych samych trasach, rusza edycja historyczna, ze wszystkimi, tradycyjnymi elementami: Zlotem Gwiaździstym, Etapem Kwalifikacyjnym, Etapami Wspólnymi i, na zakończenie, Nocą Długich Noży.

MRCH 3_4681

– Zawsze to samo, czyli inaczej niż poprzednio…Pierwszy chyba raz od dawna polska ekipa jest bardzo wyrównana. Jak zwykle ogromne znaczenie ma element zwykłego szczęścia. Załogi w pierwszej 20 to prawdziwi eksperci od jazdy po śniegu i lodzie. Pierwsza 50, to ci, co nie popełnili żadnego błędu. Pierwsza 100, to ci, którzy mieli trochę pecha… Ale nawet w trzeciej setce nie brakuje fantastycznych kierowców jadących doskonałymi samochodami. Wystarczy drobny błąd czy odrobina pecha…To bardzo szybki rajd, zwłaszcza gdy jest śnieg i lód. Jest to zdecydowanie najszybszy z rajdów, w których trzeba się liczyć z mleczarką z przeciwka… Być może ostatnie miejsce, gdzie człowiek może przez chwilę być wolny i szczęśliwy! – komentuje jeden z weteranów tego rajdu, Jerzy Walentowicz, w tym roku jako obserwator.

RMC_H 14

Występ Polaków należny ocenić jako znakomity.

Wyniki 17. rajdu Monte Carlo Historique 2014
1. Jose Lareppe i Lieven David (Opel Kadett GTE) – 1749 pkt.;
2. Petter Granderud i Stein Roed (Porsche 911 SC) – 2075 pkt.;
3. Jean-Michel Coll i Marc Dedieu (Porsche 911 CARRERA 3.0) – 2146 pkt.;
40. Wojciech Wetula i Tomasz Sweklej (BMW 329) – 4798 pkt.;
45. Piotr Bany i Karol Wyka (Łada 1500S) – 5280 pkt.;
61. Stanisław Postawka i Anna Postawka (Porsche 911S) – 6251 pkt.;
68. Paweł Molgo i Janusz Jandrowicz (Polski Fiat 125p) – 6367 pkt.;
92. Tomasz Jaskłowski i Karol Jaskłowski (Polski Fiat 125p) – 6114 pkt.;
99. Robert Burchard i Grzegorz Gac (Polski Fiat 125p) – 6479 pkt.;
100. Romuald Chałas i Tomasz Borysławski (Polski Fiat 125p) – 6536 pkt.;
183. Jacek Storm i Tyberiusz Rajs (Porsche 911 SC) – 29191 pkt.;
202. Jacek Grochowski i Marcin Grochowski (Polski Fiat 125p) – 11298 pkt.

Dziękujemy Mirosławowi Rutkowskiemu za dostarczane informacje z rajdu oraz zdjęcia. Foty dostarczył nam też autoguard.pl

RMC_H 12