RAJD NIEMIEC 2018: TANAK WYGRYWA, KAJTO I PIENIĄŻEK NA MECIE

raniem_3_1

Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) wygrali drugi rajd mistrzostw świata (FIA WRC) pod rząd. Po triumfie w Finlandii, Estończycy okazali się najlepsi w Niemczech.

Obie polskie załogi: Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) oraz Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) zameldowały się na mecie, zajmując w klasyfikacji sąsiadujące pozycje.


Zobacz także:

RAJDY


 

raniem_3_7

Na podium obok Tanaka i ärveoji stanęli Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) oraz Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC).

W niedzielę rozegrane zostały trzy odcinki specjalne. Oto, jak wyglądała rywalizacja na trasie.

Już inauguracyjny przejazd powtarzanego dwukrotnie OS-u Grafschaft o długości 29,07 km przyniósł zmiany na czele tabeli. zajmujący miejsce na podium Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) mieli kłopoty techniczne, które zmusiły ich do wycofania się z zawodów.

raniem_3_2

Problemy dotknęły także drugich w wynikach, Daniego Sordo i Carlosa Del Barrio (Hyundai i20 WRC), którzy co prawda tą próbę ukończyli, ale po następnym jej przejeździe oddali kartę sędziom. Z trasy wypadli Mads Østberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC), ktorzy także pożegnali się z rajdem.

Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul wygrali OS 16 i awansowali na drugą pozycję. Na podium “wskoczyli” także Esapekka Lappi i Janne Ferm. Przed Andreasa Mikkelsena i Andersa Jægera (Hyundai i20 Coupe WRC) wysunęli się Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) oraz Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC).

raniem_3_3

Siedemnastą próbę wygrał Ogier, a w tabeli nie zaszły zmiany.

Wywróciła się także klasyfikacja WRC 2. Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) atakowali od początku, ale z trzeciej na pierwsza pozycje awansowali po odcinku siedemnastym. Podium uzupełniali Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5) oraz Fabio Andolfi i Emanuele Inglesi (Skoda Fabia R5).

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) nie byli w stanie utrzymać tempa konkurentów, ale pewnie zajmowali czwarte miejsce.

raniem_3_8

Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) na “dzień dobry” awansowali na szóste miejsce w WRC 2. Na OS 17 byli szybsi od Kajetanowicza, ale i tak zostali wyprzedzeni przez Francuzów: Nicolasa Ciamina i Thibaulta De La Haye (Hyundai i20 R5).

Rajd kończył odcinek Bosenberg (14.04 km) stanowiący Power Stage. Najszybszy okazał się Sebastien Ogier. cztery dodatkowe punkty do klasyfikacji sezonu zgarnął Ott Tanak, trzy – Esapekka Lappi, dwa – Craig Breen, a jeden lider tabeli mistrzostw świata 2018, Thierry Neuville.

raniem_3_5

Wyniki w pierwszej dziesiątce nie uległy żadnej zmianie: na mecie na podium stanęli Ott Tänak i Martin Järveoja, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm.

– To kolejny wspaniały moment dla naszego zespołu. Ott ponownie był fenomenalny przez cały weekend. Esapekka pokazał świetną, czystą jazdę bez błędów, o które bardzo łatwo na Rajdzie Niemiec. Jedynym rozczarowaniem była awaria w samochodzie Jari-Mattiego. Bardzo mi przykro z tego powodu, jestem pewien, że świetnie by się spisał na niedzielnych odcinkach specjalnych. Wszyscy ciężko pracowali na ten świetny wynik. Jesteśmy maksymalnie zmobilizowani przed resztą sezonu – skomentował Tommi Mäkinen, dyrektor zespołu Totota GAZOO Racing.

raniem-15

– To było najtrudniejsze zwycięstwo w mojej karierze. Przez większość weekendu toczyłem zawziętą walkę. W piątek w winnicach czułem się w samochodzie bardzo komfortowo. W sobotę zabrakło mi tej pewności, ale zespół techniczny świetnie przygotował samochód. W niedzielę musiałem zachować spokój i nie popełniać błędów. Bardzo się cieszę z wyniku całego zespołu – wszyscy byliśmy bardzo mocni. Teraz skupiam się na Turcji i postaram się być jak najlepiej przygotowany do kolejnego rajdu – mówi Ott Tänak.

Niestety nie powiodło się załodze Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5), która spadła na piąte miejsce w klasie, wyprzedzona przez mistrza Niemiec, Fabian Kreim. Awans zanotowali natomiast Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur – załoga Automobilklubu Polski uplasowała się na szóstej pozycji w klasie WRC 2, tuż za Kajto.

raniem_3_9

– Piąte miejsce przed Rajdem Niemiec brałbym w ciemno. To były arcytrudne odcinki specjalne, na których przyczepność zmieniała się cały czas. Nie ustrzegłem się błędów, przestrzeliłem jedno skrzyżowanie, ale konkurenci też je popełniali. Samochód działał świetnie, zespół również był bardzo zaangażowany i skoncentrowany. Starty w Rajdowych Mistrzostwach Świata to spełnienie naszych marzeń. Znamy swoje mocne strony, ale jesteśmy też świadomi, że nie da się przyspieszyć etapów zbierania doświadczenia. Mimo tego już teraz pokazujemy, że nawet debiutując, możemy włączać się do walki o podium. To bardzo budujące i wierzę, że dostarczamy tym wielu emocji naszym partnerom oraz fanom. Korzystając z nauki, jaką dawały nam pierwsze etapy, starałem się zbliżać do załóg fabrycznych. Jadą pełny sezon, znają te rajdy, ale walka z tą myślą bardzo mnie motywuje. Rajd Niemiec to asfaltowa perełka w kalendarzu mistrzostw, to duża radość ukończyć go w czołowej piątce WRC-2 – podsumował rajd Kajetan Kajetanowicz, kierowca Automobilklubu Polski i Lotos Rally Team.

– Dla mnie tegoroczny start był jedenastym występem na tych odcinkach specjalnych, dla Kajetana natomiast debiutem. Bardzo się cieszę, że tak dobrze sobie poradził. Przez wszystkie dni rajdu nawiązywał walkę z czołówką, co jednak nie powinno być żadnym zaskoczeniem, bo mówimy o kierowcy, który od wielu lat pokazuje swój potencjał na arenie międzynarodowej. Rajd przebiegał dla nas bez większych problemów, a to zasługa świetnie przygotowanego samochodu i bardzo sprawnego zespołu. Z przyjemnością czekam na następny, wspólny start – dodał Maciej Szczepaniak.

raniem-11

W klasie najlepsi byli Jan Kopecký i Pavel Dresler, a na podium stanęli także Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen oraz Fabio Andolfi i Emanuele Inglesi. Jak widać Skody Fabie dominowały…

Do końca sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata pozostały jeszcze cztery rundy. W dniach 13-16. września rozegrany zostanie 11. Marmaris Rally Turkey, który powraca po ośmiu latach do kalendarza WRC. Następnie załogi przeniosą się do Walii, gdzie powalczą w 74. Dayinsure Wales Rally GB (4-7.10), po którym kawalkada przeniesie się do Hiszpanii, na 54. RallyRACC Catalunya – Costa Darauda (25-28.10). Na koniec zaplanowano 27. Kennards Hire Rally Australia, w drugiej połowie listopada (15-18.11).

raniem_3_6

Wyniki ADAC Rallye Deutschland 2018
1. Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) – 3:03.36,9 godz.;
2. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – strata 39,2 sek.;
3. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 1.00,9 min.;
4. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – 1.34,5 min.;
5. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) – 2.02,9 min.;
6. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC) – 2.13,8 min.;
7. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 2.39,1 min.;
8. Marijan Griebel i Alexander Rath (Citroën DS3 WRC) – 10.41,2 min.;
9. Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) – 13.12,8 min.;
10. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5) – 13.16,6 min.;
11. Fabio Andolfi i Emanuele Inglesi (Skoda Fabia R5) – 13.30,9 min.;
12. Fabian Kreim i Frank Christian (Skoda Fabia R5) – 14.03,7 min.;
13. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) – 14.07,2 min.;
14. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) – 15.33,2 min.
15. Nicolas Ciamin i Thibault De La Haye (Hyundai i20 R5) – 15.34,9 min.

raniem_3_4

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA

Kierowcy
1. Thierry Neuville – 172 pkt.;
2. Sébastien Ogier – 149 pkt.;
3. Ott Tänak – 136 pkt.;
4. Esapekka Lappi – 88 pkt.;
5. Andreas Mikkelsen – 65 pkt.;
6. Dani Sordo – 60 pkt.;
7. Jari-Matti Latvala – 55 pkt.;
8. Elfyn Evans – 52 pkt.;
9. Mads Ostberg – 48 pkt.;
10. Craig Breen – 47 pkt.

Producenci
1. Hyundai WRT – 254 pkt.;
2. Toyota Gazoo Racing – 241 pkt.;
3. M-Sport Ford WRT – 224 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 159 pkt.

Fot.: Jaanus Ree/ Red Bull oraz Hyundai i Citroen