RAJD SZWECJI 2012: LATVALA LIDEREM (1. ETAP)

Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila w Fordzie Fiesta RS WRC prowadzą po pierwszym etapie Rajdu Szwecji, drugiej rundy Mistrzostw Świata. Finowie wyprzedzają zwycięzców poprzednich dwóch edycji zawodów, Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena (Citroën DS3 WRC). Trzecia pozycję zajmują Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC).

Drugiego dnia zmagań załogi miały do przejechania dziewięć odcinków specjalnych. Już na pierwszej próbie prowadzenie zdobyte po Superoesie stracili Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Mini John Cooper Works). Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) oraz Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) uzyskali jednakowy rezultat, ale to Norwegowie zostali liderami klasyfikacji generalnej rajdu (po raz pierwszy w karierze WRC)!

Na trzecie miejsce za Latvalą awansowali Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroën DS3 WRC), a za nimi byli: Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC), Dani Sordo oraz Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC).

Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta RS WRC) dojechali na 23 miejscu (1.12,7 min.). Polska załoga traci do Latvali 6.18,3 min.

– Pierwszy OS już za nami. Czas nie był najlepszy, trochę nie mogliśmy się odnaleźć na tym odcinku. Na skutej lodem trasie brakowało nam przyczepności. Pojechaliśmy czysto, ale za wolno. Na prawdziwych OS-ach postaramy się odnaleźć lepsze tempo i przycisnąć mocniej. Kibiców było mnóstwo, atmosfera świetna, dużo fajerwerków, a tor świetnie oświetlony. Patrząc na to, jak pozycję startową wybierali zwycięzcy odcinka kwalifikacyjnego, to wydaje się, że będziemy mieć dobre warunki na drodze – mówił przed startem do dzisiejszego etapu Maciej Oleksowicz, rywalizujący w klasie SWRC.

Maciek jadący z Andrzejem Obrębowskim Fordem Fiesta S2000, na pierwszej piątkowej próbie zajęli ósme miejsce w klasie ze stratą 1.49,0 do zwycięzców odcinka i 1.12,3 min. do najlepszych w SWRC (załogi Pontus Tidemand i Jorgen Nordhagen – Skoda Fabia S2000).

 

 

Kolejna próba zakończyła się zwycięstwem Sebastena Loeba przed Jari – Matti Latvalą (0,2 sek.) i Petterem Solbergiem (0,7 sek.), a Fin został nowym liderem. Mads Ostberg spadł na czwarte miejsce. Michał Sołowow był 21 (45,5 sek.), a Michał Oleksowicz – 31 (1.30,5 min.). Polak awansował jednak na piąte miejsce w klasie SWRC.

Czwarta próba to popis kierowców Citroena – wygrał Mikko Hirvonen przed Sebastienem Loebem (1,9 sek.) oraz Thierry Neuvillem i Nicolasem Gilsoulem (Citroen DS3 WRC – 2,3 sek.). Czwarty był Dani Sordo (3,1 sek.), piaty – Jari – Matti Latvala (3,5 sek.), który jednak utrzymał przodownictwo w rajdzie.

Michał Sołowow sklasyfikowany został na 22 pozycji (21,8 sek.), a Maciej Oleksowicz – na 31 (36,7 sek.) i siódmej w klasie.

OS 5 to ponowny trumf Mikko Hirvonena, który awansował na pierwsze miejsce w rajdzie. Piąty na mecie Jari – Matti Latvala traci do niego 2,9 sekundy. Na trzecie miejsce awansował Mads Ostberg, który na próbie był drugi (1,9 sek.).

Michał Sołowow – 22 (52,3 sek.), Maciej Oleksowicz – 32 (1.36,4 min.). W klasyfikacji Michał jest 21 (3.12,3 min.), a Maciek – 30 (5.44,4 min.), a w klasie SWRC nadal piąty.

 

 

Na szóstym odcinku – tak jak rano, najlepszy był Sebastien Loeb. Tymczasem Jari – Matti Latvala (drugi – 3,3 sek.) zmniejszył różnicę w klasyfikacji do Mikko Hirvonena (trzeci – 5,8 sek.) do 0,4 sekundy. Trzeci w punktacji Loeb traci 6,9 sek. Z kolei Mads Ostberg wyprzedza Pettera Solberga o 2,7 sek. Michał Sołowow 21 (51,5 sek.), Maciej Oleksowicz – 27 (1.29,1 min.).

Mikko Hirvonen odpowiedział swojemu rodakowi i byłemu koledze z teamu Forda – Jari – Mattiemu Latvali, wygrywając z nim siódmą próbę o 0,7 sekundy. Jego przewaga wzrosła więc do 1,1 sek. Pokazali się Jewgienij Nowikow i Dennis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC), którzy zajęli na odcinku trzecie miejsce. Rosjanin w rajdzie jest szósty, ale jego strata do Daniego Sordo wynosi zaledwie 0,5 sek., a do Pettera Solberga – 9,2 sek.

Sebastien Loeb poza drogą (Citroen w zaspie) – miał jednak szczęście, stracił zaledwie 1.57,2 minuty!

Michał Sołowow stracił 25,7 sek. Szybciej pojechał też Maciej Oleksowicz (39,5 sek.).

Ósmy odcinek specjalny to z kolei triumf kierowców Forda. Jari – Matti Latvala wygrał i został liderem. Petter Solberg był drugi (3,3 sek.), Sebastien Loeb – trzeci (3,6 sek.), a Mikko Hirvonen – czwarty (3,7 sek.). Michał Sołowow ukończył rywalizację na 21 miejscu (1.06,5 min.), a Maciej Oleksowicz był 27 (1.42,5 min.).

Kierowca zespołu Castrol TRW Motointegrator jest nadal piąty w SWRC, ale bardzo szybko doganiają go Hayden Paddon i John Kennard Skodzie Fabii S2000. W klasie wciąż prowadzi zdecydowanie Per – Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000), a drudzy – Craig Breen i Gareth Roberts (Ford Fiesta S2000) tracą 1.25,4 minuty. Oleksowicz dzieli od lidera 6.09,1 min.

Ósma próba okazała się pechowa dla lidera po pierwszym dniu – Daniego Sordo, który stanął z powodu problemów technicznych w Mini oraz dla jadącej nieco słabiej niż można było oczekiwać załogi Jari Ketomaa i Mika Stenberg (Ford Fiesta RS WRC WRC), która wypadła z drogi.

 

 

Dziewiąty OS to ponownie dominacja Forda. I to wyraźna! Petter Solberg pokonał Jari – Mattiego Latvalę o 7,4 sekundy, ale trzeci – Sebastian Loeb stracił już 10,5 sekundy. Mikko Hirvonen był gorszy aż o 22 sekundy i stracił pierwsze miejsce. Chyba była to zagrywka taktyczna…

Prowadzi Latvala przed Hirvonenem (17,2 sek.) i Petterem Solbergiem (20,0 sek.). Mads Ostberg spadł na czwarte miejsce i jest gorszy od Norwega o 11,6 sek. Jewgienij Nowikow traci do lidera już 1.11,5 min. Sebastien Loeb awansował na siódme miejsce (za Henninga Solberga) i ma do odrobienia do Latvali 2.09,7 min.

Michał Sołowow i Maciek Baran na 16 miejscu na odcinku (52,0 sek.). Polacy awansowali na 18. miejsce w klasyfikacji zawodów (6.13,7 min.).

Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski tym razem na 28, pozycji w “generalce” i siódmej w SWRC (1.19,7 min.).

 

 

– Jesteśmy w strefie serwisowej, po dwóch bardzo długich pętlach Rajdu Szwecji, które, co ciekawe, rozgrywały się w większości na terenie Norwegii. Przejechaliśmy (dzisiaj) osiem przepięknych, zaśnieżonych oesów. Przed nami jeszcze krótki Superoes w Karlstadt. Nie będziemy ukrywać, że brakuje nam trochę tempa. Staramy się go szukać, ale jak je znajdujemy to zdarzają nam się drobne przygody. Raz zgasiliśmy silnik na nawrocie, zdarzyło nam się też wpaść w zaspę. Oczywiście nadal będziemy szukać lepszego tempa i wierzymy, że jutro będzie już tylko lepiej. Przy trasie stoi naprawdę bardzo dużo kibiców, są miejsca, w których widać mnóstwo flag, błyska mnóstwo fleszy. Są też partie, w których jedziemy sami przez las i wokół nie ma żywej duszy. Wynika to zapewne z specyfiki rajdu – nie we wszystkie miejsca da się dotrzeć. Odcinki zlokalizowane bliżej miast gromadzą olbrzymie rzesze kibiców. Na 45-minutowym serwisie po dziewiątym oesie zdecydowaliśmy się wymienić skrzynię biegów. Nie jesteśmy pewni tego czy przekładnia dobrze pracuje. Mieliśmy pewne problemy ze zmianą biegów, musiałem używać sprzęgła, ale na jutro samochód będzie w 100 procentach sprawny – powiedział podczas serwisu po OS 9 Maciej Oleksowicz.

Ostatni dziś odcinek specjalny – Super Special Stage Karlstad 2 (1,9 km) nie przyniósł większych zmian w klasyfikacji. Najszybszy okazał się Petter Solberg, który o 0,6 sek. wyprzedził Sebastiena Loeba, o 1 sek. – Mikko Hirvonena oraz o 1,4 sekundy – Jari – Mattiego Latvalę. Po etapie pomiędzy zajmującymi dwa czołowe miejsca Finami jest 16,8 sekundy różnicy. Petter traci do drugiej lokaty tylko 1,8 sekundy.

Michał Sołowow i Maciej Baran OS ukończyli ze stratą 6 sekund, a Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski – 15,7 sekundy. Polska załoga jest nadal na piątym miejscu w SWRC.

– Pierwsze kilometry to nauka Fiesty WRC, która różni się od wersji S2000, pod względem przyspieszenia i trakcji. Dodatkowym utrudnieniem było to, że przecieraliśmy drogę. Jechaliśmy najpierw jako piąte auto w stawce, potem jako czwarte, na końcu jako trzecie. Często brakowało przyczepności. Ale nie narzekamy. To był bardzo fajny, choć wyczerpujący dzień. Myślę, że podczas kolejnych etapów uda nam się poprawić tempo – powiedział Maciek Baran.

W Rajdzie Szwecji startuje także trzecia polska załoga: Jerzy Para i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio). Spełniając swoje marzenia, są oni najlepszą załogą w zawodach w klasie 8, w klasyfikacji generalnej zajmują 39 miejsce.

W SWRC prowadzą Per – Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000), drudzy są Craig Breen i Gareth Roberts (2.07,7 min.), a trzeci – Pontus Tidemand i Jorgen Nordhagen (4.05,9 min.).

 

POLECAMY: RAJD SZWECJI 2012: WILLI WEYENS – GALERIA

WYNIKI PO 1. ETAPIE

1. Jari-Matti Latvala i Mikka Anttila (Ford Fiesta RS WRC) – 1:23.50,8 godz.;
2. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroën DS3 WRC) – strata 16,8 sek.;
3. Petter Solberg i Chris Patterson (Ford Fiesta RS WRC) – 18,6 sek.;
4. Mads Ostberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 32,3 sek.;
5. Jewgienij Nowikow i Dennis Giraudet (Ford Fiesta RS WRC) – 1.12,1 min.;
6. Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 1.48,5 min.;
7. Sebastien Loeb i Daniel Elena (Citroën DS3 WRC) – 2.08,9 min.;
8. Patrik Sandell i Staffan Parmander (Mini John Cooper Works) – 2.18,8 min.;
9. Martin Prokop i Zdenek Hruza (Ford Fiesta RS WRC) – 2.26,9 min.;
10. Eyvind Brynildsen i Cato Menkerud (Ford Fiesta RS WRC) – 2.59,8 min.;
11. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (Skoda Fabia S2000) – 3.09,7 min.;
12. Andreas Mikkelsen i Ola Floene (Skoda Fabia S2000) – 3.20,3 min.;
13. Per – Gunnar Andersson i Emil Axelsson (Proton Satria Neo S2000) – 4.01,4 min.;
14. Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mini John Cooper Works) – 4.20,0 min.;
15. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Citroen DS3 WRC) – 4.37,4 min.;
16. Craig Breen i Gareth Roberts (Ford Fiesta S2000) – 6.09,1 min.;
17. Mikko Pajunen i Kaj Lindstron (Subaru Impreza WRX STi MR R4) – 6.10,7 min.;
18. Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta RS WRC) – 6.18,3 min.;
19. Peter Van Merksteijn i Eddy Chevailler (Citroen DS3 WRC) – 6.27,6 min.;
20. Pontus Tidemand i Jorgen Nordhagen (Skoda Fabia S2000) – 8.07,3 min.;
25. Maciej Oleksowicz i Andrzej Obrębowski (Ford Fiesta S2000) – 11.05,2 min.;
39. Jerzy Para i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio) – 33.31,7 min.


Zobacz także:
RAJD SZWECJI: LATVALA WYKORZYSTAŁ SZANSĘ (3. ETAP)
RAJD SZWECJI 2012: PIĘKNA WALKA FINÓW (2. ETAP)
RAJD SZWECJI 2012: SORDO PIERWSZYM LIDEREM (PROLOG)
RAJD SZWECJI 2012: DEBIUT OLEKSOWICZA W MŚ