RAJD SZWECJI 2018: TANAK PIERWSZYM LIDEREM (SUPEROES)

rszw-sos-1

Ott Tänak i Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) zotsli pierwszymi liderami Rajdu Szwecji, drugiej w tym sezonie rundy mistrzostw świata FIA WRC.

W zawodach startują dwie polskie załogi: Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Škoda Fabia R5) z Automobilklubu Polski oraz Michał Wieromiejczyk i Jakub Wróbel (Peugeot 208 R2).


Zobacz także:

RAJDY

RAJD SZWECJI 2018


 

Tänak i Jarveoja wygrali inaugurujący zawody Superoes Karlstad 1 o długości 1,90 km. W sekundzie zmieściło się sześc załóg. Drugie miejsce zajęli Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC), a trzecie Mads Ostberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC). W pierwszej dziesiątce znalazły się trzy Toyoty, trzy Citroeny i trzy Hyundai’e i20 coupe WRC oraz jeden Ford Fiesta RS WRC obrońców tytułu i liderów klasyfikacji 2018 – Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassiego.

rszw-sos-2

Francuzi zajmują dziewiąte miejsce ze stratą 2,5 sekundy.

Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur ukończyli odcinek specjalny na trzynastym miejscu w klasie WRC2, a Michał Wieromiejczyk i Jakub Wróbel w swojej klasie zajęli czternasta pozycję.

Rajd Szwecji współtworzy serię FIA WRC od początku ich istnienia, tj. od 1973 roku. Jest to jedyna w pełni zimowa runda w kalendarzu WRC. W tych warunkach opony samochodów muszą być uzbrojone w 2-centymetrowe, metalowe bolce, które przebijają się przez lód i zbity śnieg, zapewniając przyczepność. Aby utrzymać się na trasie, kierowcy wchodzą w zakręty w poślizgu po pochyłych, ośnieżonych bandach.

Nowością w tegorocznej edycji jest siedziba główna rajdu przeniesiona z Karlstad do Sunne, 35 km od parku serwisowego w Torsby.

rszw-sos-3

W piątek zawodnicy przeniosą się na granicę z Norwegią. Na tym etapie na kierowców czeka 7 odcinków specjalnych. W sobotę odbędzie się 8 OS-ów. Na początek zaplanowano po dwa przejazdy na trasach Torntorp, Hagfors i Vargasen, następnie kierowcy powrócą do Karlstad, a na koniec czeka ich nocny sprint w pobliżu parku serwisowego w Torsby.

Atrakcją tego dnia będzie spektakularna Hopa Colina (Colin’s Crest) na OS-ie Vargasen, nazwana tak dla uczczenia pamięci Colina McRae, Rajdowego Mistrza Świata 1995 roku. W niedzielę po dwóch przejazdach w Likenas zawodnicy zmierzą się z Power Stage w Torsby. Tegoroczny rajd składa się z 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 314,25 km, z czego jedna czwarta to nowe trasy.

rszw-sos-4

Powiedzieli przed startem:

Jari- Matti Latvala
(Yaris WRC): Rajd Szwecji to jedna z moich ulubionych rund. Tutaj zdobyłem swoje pierwsze zwycięstwo w WRC 10 lat temu – aż trudno uwierzyć, że to tak dawno! Uważam, że w tym sezonie mamy lepszy samochód w porównaniu do ubiegłego roku. Skoncentrowaliśmy się na poprawie jego możliwości na wolniejszych, bardziej technicznych trasach. Jednocześnie konkurencja jest w tym roku jeszcze bardziej wymagająca – również wewnątrz naszego teamu. To będą świetne zawody w porządnych zimowych warunkach, co oczywiście działa na moją korzyść. Jestem pewien, że możemy zawalczyć o kolejne zwycięstwo.

Ott Tänak: Wciąż uczę się Yarisa WRC, ale po testach na śniegu zaczynam rozumieć, dlaczego Jari-Matti wygrał w Szwecji w zeszłym roku. Na początku rajdu będę musiał się oswoić z nową sytuacją, ale oczywiście mam nadzieję na podium lub nawet na zwycięstwo. Zamierzam w ten weekend dobrze się bawić i dać z siebie wszystko.

Tommi Mäkinen, dyrektor Toyota Gazoo Racing WRT: Rajd Szwecji to jedna z tych rund, w której jesteśmy mocni. Mamy już za sobą udane testy na pokrytych śniegiem drogach w Finlandii. Każdy kierowca trenował po dwa dni. Spodziewamy się, że wszystkie trasy będą pokryte śniegiem, więc zapowiada się spektakularny show dla kibiców. Nasi kierowcy są zadowoleni z samochodów. Jari-Matti wygrał w zeszłym roku, a Ott był tuż za nim. Esapekka także ma dobre wyczucie śniegu, choć oczywiście ma mniejsze doświadczenie niż pozostali. Czujemy się dość pewnie, ale jednocześnie pamiętamy o tym, że zawsze jest miejsce na rozwój.

rszw-sos-5

Wyniki OS1 Karlstad 1 (1,90 km)
1. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) – 1.32,7 min.;
2. Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – strata 0,3 sek.;
3. Mads Ostberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) – 0,8 sek.;
4. Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger (Hyundai i20 Coupe WRC) – 0,9 sek.;
5. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC) – 0,9 sek.;
6. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – 1,0 sek.;
7. Hayden Paddon i Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) – 2,1 sek.;
8. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 2,2 sek.;
9. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) – 2,5 sek.;
10. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 2,9 sek.;
30. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Škoda Fabia R5) – 10,0 sek.;
59. Michał Wieromiejczyk i Jakub Wróbel (Peugeot 208 R2) – 23,8 sek.

Wyniki odcinka testowego (6,86 km)
1. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – 4.17,3 min.;
2. Mads Ostberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) – 4.17,6 min.;
3. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) – 4.18,1 min.;
4. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC) – 4.18,3 min.;
5. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) – 4.18,7 min.;
6. Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger (Hyundai i20 Coupe WRC) – 4.18,8 min.;
7. Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – 4.19,0 min.;
8. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 4.19,1 min.;
9. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) – 4.19,2 min.;
10. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 4.19,3 min.;
20. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Škoda Fabia R5) – 4.37,0 min.;
47. Michał Wieromiejczyk i Jakub Wróbel (Peugeot 208 R2) – 5.13,0 min.

Fot.: Red Bull (Jaanus Ree), Citroen, Hyundai, Toyota