RALLY ELEKTRENAI 2019: WYPOWIEDZI PRZED 4. RUNDĄ RSMP

rajdlitwa-prz1

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski zbliżają się do półmetka sezonu, który będzie stanowił litewski Rally Elektrenai.

Czwarta runda RSMP, podobnie jak niedawno zakończony Rajd Polski, będzie rozgrywana na szutrowej nawierzchni.

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD ELEKTRENAI 2019


 

rajdlitwa-prz2

W harmonogramie znalazło się 16 odcinków specjalnych w rejonie Elektreny, których łączna długość wynosi nieco ponad 100 kilometrów (102,1 km). Magnesem dla kibiców będą z pewnością pokonywane przy dużych prędkościach hopy i podbicia, na których rajdówki wykonają efektowne loty. Rajd rozpoczną piątkowe Superoesy – dwa przejazdy po 0,7 km. Pozostałe próby zaplanowano na sobotę.

Na liście zgłoszeń mistrzostw Polski znalazło się zaledwie 25 załóg, w tym tacy kierowcy jak Grzegorz Grzyb, Teemu Asunmaa czy Łukasz Habaj, którzy dotychczas startowali sporadycznie (Łukasz Habaj – Rajd Polski), bądź wcale, w tegorocznych rozgrywkach.

A oto co mówili przed startem.

relektr-56

Tomasz Kasperczyk (Automobilklub Beskidzki, Tiger Energy Drink – Ford Fiesta R5): Równa i skuteczna jazda w Rajdzie Polski poprawiła naszą sytuację w punktacji mistrzostw Polski. Dlatego w Rajdzie Elektrenów będziemy się trzymać sprawdzonej taktyki. Skupiamy się na tym, by z każdej rundy wywozić jak najwięcej punktów. To oczywiście wymaga odpowiedniego przygotowania, koncentracji, unikania błędów, ale przede wszystkim – szybkiej jazdy i to właśnie jest celem naszego wyjazdu na Litwę. W mistrzostwach Polski nie brakuje nam świetnych, groźnych rywali i trzeba się mocno napracować, żeby skutecznie z nimi walczyć. Fajnie jednak, że o punkty powalczą także Litwini. Będziemy mieli dobry punkt odniesienia i możliwość porównania naszego tempa. To zawsze jest dodatkowy zastrzyk mobilizacji.

relektr-57

Kacper Wróblewski (MS Gliwice, Orlen Team – Hyundai i20 R5): Ostatnie tygodnie przypomniały mi, że w rajdach trzeba działać szybko nie tylko w czasie walki o ułamki sekund na odcinkach specjalnych. Niewiele dni dzieli Rajd Polski od startu w Elektrenach, więc musieliśmy się szybko przygotować i zorganizować. Z drugiej strony, to bardzo dobrze, bo krócej będę czekać na kolejne kilometry w rajdówce w barwach Orlen Team. Przed, w trakcie i po Rajdzie Polski wykonaliśmy sporo pracy, by moje tempo na szutrze było coraz lepsze. Nie ukrywam, że mocno liczę na to, że doświadczenie z ścigania na Mazurach zaprocentuje na Litwie. Rajd Elektrenów ma dla mnie spory ładunek emocjonalny. Rok temu, razem z Jackiem wywalczyliśmy tam podium, co przypieczętowało zdobycie tytułu mistrzów Polski w kategorii samochodów z napędem na jedną oś. A teraz Jacek – przyjaciel, mentor i co najważniejsze pilot – wraca na prawy fotel mojej rajdówki. Cieszę się, że mogę ponownie z nim startować.

relekt-prze77

Maciek Lubiak (Automobilklub Polski – Hyundai i20 R5): Zimowe testy po śniegu, czy niedawne po luźnej nawierzchni, przypomniały mi, ile frajdy daje taka jazda i to autem z niesamowitym zawieszeniem, czyli Hyundaiem i20 R5. Szutry to esencja rajdów. Lubią je kierowcy, ale przede wszystkim kibice. Ponad dekadę nie startowałem w szutrowym rajdzie, więc naprawdę nie mogę się doczekać, by znów poczuć tę przyjemność z jazdy.

Tomasz Borko: Pauzowaliśmy w czasie Rajdu Polski, nie startowaliśmy także rok temu na Litwie. Mamy jednak nadzieję, że szybko oswoimy się z tamtejszymi szutrami, a jazda czteronapędowym Hyundaiem da nam sporo satysfakcji. Nowe dla nas odcinki to kolejne ciekawe doświadczenie w tym sezonie, a ściganie się z polskimi i litewskimi zawodnikami pozytywnie wpłynie na rywalizację i poziom adrenaliny

rajdlitwa-prz3

Sylwester Płachytka (AMK Kłodzko, Rallytechnology – Ford Fiesta R5): Na Litwie miałem okazje startować raz – w 2013 roku przednionapędowym Citroenem C2 R2 Max w Rally Kauno Ruduo. Bardzo dobrze wspominam te odcinki. Teraz jak widać startuje cała nasza stawka RSMP, więc postaramy się pojechać równym i szybkim tempem, kontrolując sytuacje na drodze. Cel na ten rajd to meta, a po nieudanym Rajdzie Polski musimy się maksymalnie skupić na tym zadaniu. Wynik nie jest w tym momencie najważniejszy. Naszymi partnerami są: Poliamid Plastics, eSky, Michelin, Rallytechnology, Fuchs, Auto Moto Klub Kłodzko i Events Control.

Jacek Nowaczewski (AMK Kłodzko): W najbliższy weekend czeka nas kolejna szutrowa runda RSMP. Będzie to mój pierwszy kontakt z odcinkami specjalnymi na Litwie, czeka mnie więc dużo pracy i koncentracji. Szutry to kwintesencja rajdów, więc na pewno będzie co oglądać. Trzymajcie za nas kciuki i do zobaczenia na odcinkach!

rajdlitwa-prz4

Kuba Greguła (Subaru Poland Rally Team – Subaru Impreza STi): Rajd Žemaitija był dla mnie fantastyczną przygodą i prawdziwą rajdową lekcją pokory. Mam świadomość że ciągle uczę się nowej dyscypliny, poznaję możliwości i ustawienia samochodu, pracujemy nad opisem trasy i zgrywamy się jako załoga. Moja dotychczasowa sportowa droga była nastawiona na bezkompromisową walkę o każdy ułamek sekundy. Okazuje się jednak, że zmagania na rajdowych odcinkach specjalnych są jeszcze bardziej skomplikowane i obarczone dużo większym ryzykiem. W czwartek mamy zaplanowany dzień testowy na Litwie – będzie to świetna „rozgrzewka” przed kolejnym rajdowym wyzwaniem. Cieszę się że po raz pierwszy będziemy mogli porównać swoje czasy z krajową czołówką, podczas łączonej rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i Litwy. Takie porównanie nie będzie jednak do końca miarodajne. Zgodnie z litewskimi regulaminami, nasze auto jest typową N-grupą, bez modyfikacji dozwolonych dla samochodów startujących w klasie Open N w RSMP.

Grzegorz Dachowski: Cały czas staramy się pamiętać, że pierwszy rajdowy sezon Kuby to przede wszystkim rajdowa szkoła i nasze czasy uzyskiwane na odcinkach specjalnych mają drugorzędne znaczenie. Jednak trening w warunkach rajdowej rywalizacji to zupełnie inna rzeczywistość niż jazda po OS-ach testowych. Kuba coraz lepiej radzi sobie z opisem trasy dyktowanym przez pilota, a kolejne kilometry przejechane w rajdowym tempie dają okazję do zbierania doświadczeń i poznawania tej – jakże skomplikowanej dyscypliny sportów motorowych. Po raz pierwszy pojedziemy po tych samych odcinkach specjalnych, co zawodnicy RSMP – ale jeszcze tym razem nie będzie to w warunkach sportowej rywalizacji. Partnerami Subaru Poland Rally Team w sezonie 2019 są: Santander Leasing, Keratronik, Eneos, ACG Auto, SJS, Pirelli.

Rallytechn1

Robert Gabryszewski (szef zespołu Rallytechnology): Przed nami półmetek Mistrzostw Polski, ale co ważniejsze, także finałowa odsłona szutrowej części RSMP. Tym razem areną zmagań będą szutry w litewskim wydaniu. Tym razem z siedziby Rallytechnology wyruszyliśmy w trasę liczącą ponad 800 km, aż w południowe rejony Litwy, do miasta Elektreny. Dystans 5. Rally Elektrenai jest prawie dwa razy krótszy od tego, z jakim mierzyliśmy się na Mazurach, ale zapowiada się, że tempo będzie tak samo szybkie, a pogoda równie słoneczna. Trasa ma podobną konfigurację, jak zeszłoroczna edycja, gdy rajd debiutował w Mistrzostwach Polski. Odcinki są krótkie, bo średnio liczą niewiele ponad 5 km, ale jest ich aż 16. Czternaście zaplanowano w sobotnim etapie, który trwać będzie aż 11 godzin. Zapowiada się intensywny i pracowity weekend dla załóg i ich zespołów. Niestety przebieg Rajdu Polski sprawił, że nie możemy w pełni cieszyć się z tego weekendu. Na szczęście Sylwester Płachytka poradził sobie z kontuzją, ale zabraknie za to Marcina Słobodziana i Kamila Kozdronia. Ich brak to duże osłabienie dla naszego zespołu, ale także strata dla widowiska. W tak krótkim czasie nie byli w stanie wrócić, ale mamy nadzieję, że niedługo znów będą cieszyć kibiców swoją jazdą. Wspólnie z Danielem Chwistem i Kamilem Hellerem oraz Sylwestrem Płachytką i Jackiem Nowaczewskim mamy do nadrobienia cenne punkty po pechowym Rajdzie Polski. To nas jednak jeszcze mocniej motywuje, również do walki o odzyskanie prowadzenia wśród zespołów sponsorskich. Zapraszamy do śledzenia zmagań i trzymajcie kciuki za załogi Rallytechnology!

Fot.: zespoły, Flat Out media agency i Tomasz Kaliński