RENAULT LAGUNA GRANDTOUR: JUBILEUSZOWY TEST

Lag_le

Renault Laguna to model, który zawsze budził emocje. To samochód, na temat którego usłyszeć można najbardziej kontrowersyjne i skrajne wypowiedzi. Od laurek do totalnej krytyki.

Gdy samochód debiutował na rynku wzbudził zachwyt. Gdy do salonów wjechała druga generacja – wyprzedzająca nowoczesnymi technologiami i bezpieczeństwem konkurentów, okazało się początkowo, że nie brakuje problemów, szczególnie z elektroniką.


Zobacz także:
TESTY


Renault natychmiast wdrożyło procedury jakościowe, usterki wyeliminowano, choć przeciwnicy modelu konsekwentnie wykorzystali sytuację, aby osłabić jego wizerunek. Trzecia generacja to pojazd z innej bajki: nowoczesny, dynamiczny, bezpieczny. To już nie tylko auto dla ludzi statecznych, ceniących komfort podróżowania, ale także dla osób młodych, preferujących sportową jazdę. Bo taką właśnie zapewniają mocne silniki i znakomite zawieszenie ze tylną osią skrętną.

La 1_1896

Laguna to piękne wspomnienia. To podróż na pierwszą prezentację do Międzyzdrojów, gdzie po drodze budziła ogromną sensację (również wśród Policji). To wersje kombi w kolorze ciemno- zielonym i ciemno- niebieskim „oddelegowane” do sportu, towarzyszące zespołowi rajdowemu i wyścigowemu, m.in. śp. Januszowi Kuligowi (jedna z nich uczestniczyła w słynnej scenie „wypadku” w filmie „Sara”, gdzie zderza się z żółtym Megane Coupe). To nawet noclegi w obszernym ich wnętrzu na materacu podczas wyścigów (za nim powstała słynna „Salonka”). To wreszcie liczne testy, w tym ten – kiedy, pod okiem zagranicznego mistrza kierownicy, po raz pierwszy przyszło opanować technikę szybkiej jazdy po torze wersją z tylną osią skrętną. Wspaniałe czasy! Przypomnijmy – pierwsza wersja Leguny ukazała się na rynku dwadzieścia lat temu – pod koniec 1993 roku (dwa lata później Grandtour).

Jesienią ubiegłego roku do salonów w Polsce wjechała Laguna Grandtour 2012. Odnowiony model z systemem Renault 4Control, który wykrywa w czasie rzeczywistym wszelkie przypadki nagłych sytuacji na drodze bądź spadku przyczepności (gołoledź, kałuże), bezzwłocznie wykorzystując wszystkie możliwości 4 kół skrętnych i ułatwiając tym samym kierowcy zachowanie pełnej kontroli nad pojazdem.

La 2_1901

Samochód otrzymał nowy design. Osłona chłodnicy w czarnym, lśniącym kolorze, światła do jazdy dziennej LED, wysmukłe, osłonięte „powiekami” reflektory i dynamiczne kształty nadwozia podkreślają siłę i osobowość Laguny Grandtour. Przednie światła i dwie chromowane końcówki wydechu stanowią znak rozpoznawczy jej rasowego stylu. Wyposażona w duże, aluminiowe obręcze kół wersja z jednej strony utożsamia przynależność do rodziny, a z drugiej zaś pokazuje własna osobowość.

Odprężający wystrój wnętrza auta łączy w sobie łagodne kształty z wysokiej jakości materiałami wykończeniowymi. Przednie fotele ze wzmocnionymi podparciami bocznymi, kierownica pokryta perforowaną skórą, wstawki z prawdziwego aluminium – wnętrze Laguny Grandtour jest jasne i ciepłe.

W aucie wygodnie podróżują cztery dorosłe osoby o „słusznych” rozmiarach. Fotele są bardzo wygodne i – co sprawdziliśmy – nawet bardzo długa jazda nie męczy. Dodatkowo kształt pozwala utrzymywać ciało kierowcy i pasażera bez przechyłów podczas jazdy krętą drogą.

la 3_39

Na tylnych siedzeniach mieszczą się jednak swobodnie i trzy osoby, a dzieje się to nie kosztem kufra. Pojemność bagażnika wynosi bowiem 508 litrów, można więc spokojnie wyjechać w długą trasę na rodzinne wakacje bez potrzeby montowania boksu na dachu (kufer dachowy 480 l – 1 540 zł., poprzeczki dachowe montowane na relingach – 617 zł.).

Komfort i panująca w kabinie cisza świadczą o klasie auta. Otwieranie i uruchamianie auta odbywa się oczywiście zdalnie za pomocą karty Renault Hands Free. Przy zbliżaniu się do auta, drzwi same się otwierają, a po jego opuszczeniu ponownie same się blokują. Hamulec postojowy samoczynnie włącza się i wyłącza.

System Renault R-Link z dostępem do internetu dzięki swemu dotykowemu ekranowi oraz pilotowi sterującemu przy kierownicy oferuje wyjątkowo prosty dostęp do szeregu innowacyjnych i praktycznych funkcji: nawigacji TomTom, multimediów, łączności telefonicznej, informacji o pojeździe, jak również do katalogu aplikacji do pobrania za pośrednictwem R-Link Store.

La 4_25

Renault R-Link na dobre łączy świat samochodów i cyfrowych technologii. Dzięki przejęciu wszelkich dodatkowych czynności przez zaawansowane systemy pokładowe, Laguna Grandtour umożliwia kierowcy skupienie się na tym, co najistotniejsze: na przyjemności prowadzenia.

System Renault R-Link posiada tak wiele funkcji i ustawień, że warto jednak przed wyruszeniem w drogę poświęcić chwilę i dokładnie zapoznać się z jego działaniem. Kierowca może np. otrzymywać aktualne informacje dotyczące jego jazdy: płynności zmiany biegów, dynamiki, ekologii.

Testowa wersja Laguny Grandtour wyposażona była w silnik 2,0 DCi 175 Aut. Motor ten, wyposażony w sześciostopniowa, automatyczną skrzynię biegów występuje w dwóch (z czterech) wersjach wyposażenia: Bose Edition oraz Initiale. „Nasze” auto posiadało ten pierwszy próg, ale w standardzie posiadało praktycznie wszystko, co jest potrzebne (koszt samochodu 129 200 zł.).

La 5-19

Initiale jest droższe o 14 tysięcy i posiada więcej „bajerów”, np. elektrycznie regulowane fotele, otwierana szybę w klapie bagażnika czy podgrzewane lusterko boczne od strony kierowcy (asferyczne) z pamięcią ustawień. Obu wersjach za system 4Control trzeba dopłacić 7 900 zł. Ale warto!

Samochód posiada zestaw do naprawy kół (zapasowe to koszt 310 zł.).

Jeśli ktoś mieszka w górach czy na Mazurach i często podróżuje z rodziną – Laguna Grandtour jest autem wprost wymarzonym. Znakomita przyczepność na krętych nawierzchniach idzie w parze z dużym komfortem. Czasami trzeba uważać, bowiem znakomite trzymanie się drogi powoduje chęć jeszcze szybszej jazdy – warto więc regularnie spoglądać na licznik!

La 6_1897

DANE TECHNICZNE

– pojemność silnika (ccm): 1995;
– moc (KW/KM): 127 (173) przy 3750 obr./min.;
– maks. moment obrotowy (Nm): 360 przy 2000 obr./min.;
– przyspieszenie od 0 do 100 km/h (sek.): 10,0;
– prędkość maksymalna (km/h): 215;
– emisja CO2 (g/km): 152;
– zużycie paliwa (l/100 km): miasto – 7,4; poza miastem – 4,8; mieszane – 5,8;
– zbiornik paliwa (l): 66;
– pojemność bagaznika (l): 508 / 1593.

Wymiary
– długość (mm): 4803;
– szerokość z lusterkami (mm): 2060;
– rozstaw osi (mm): 2756;
– rozstaw kół (mm): przód – 1557; tył – 1512;

ANDRZEJ KARACZUN
Fot.: Leszek Chłuda

Bla 7_38