RENAULT: NOWY KOLEOS NA DROGI I BEZDROŻA (PIERWSZA JAZDA)

koleos-r0

Nowe Renault Koleos wjedzie do polskich salonów we wrześniu. SUV z segmentu D jest przedstawicielem samochodów wyższej klasy marki i połączeniem masywnego stylu z elegancją.

Dzięki dużemu prześwitowi oraz możliwości skorzystania z napędu na cztery koła zapewnia możliwość jazdy po wszystkich nawierzchniach. Mieliśmy możliwość odbycia pierwszych jazd najnowszym crossoverem francuskiego producenta.


Zobacz także:

TESTY


 

Koleos produkowany jest zarówno z napędem na przednie koła, jak też 4×4. Pierwszego dnia testów skupiliśmy się głównie na jeździe w terenie, choć “dojazdówka” prowadziła szosami asfaltowymi m.in. poprzez znany tor wyścigowy Slovakia Ring.

Prześwit dochodzący do 210 mm oraz kąty natarcia i zejścia o wartościach odpowiednio 19° i 26°, rzeczywiście umożliwiają jazdę po bezdrożach. Nowy samochód posiada przełącznik umożliwiający kierowcy w prosty sposób wybranie trybu napędu. Przełącznik, umieszczony po lewej stronie kierownicy, pozwala wybierać pomiędzy trybami „2WD”, „4WD AUTO” i unikatowym trybem „4WD LOCK”.

W trybie „2WD” Nowy Koleos zachowuje się jak samochód ze stałym napędem na przednie koła, niezależnie od warunków przyczepności, optymalizując tym samym zużycie paliwa. W trybie „4WD AUTO” system ALL MODE 4×4-i stale monitoruje zmieniające się warunki jazdy i przyczepności. Następnie przetwarza informacje pochodzące z czujników dla idealnej dystrybucji momentu obrotowego na przednią i tylną oś. W razie potrzeby do tylnych kół może być wysłane do 50 proc. możliwego momentu obrotowego.

 

Podczas jazdy terenowej lub przy niskiej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek) i przy niskiej prędkości (poniżej 40 km/h) kierowca może ustawić na stałe napęd, aktywując tryb „4WD LOCK” w celu rozłożenia siły napędu na przednią i tylną oś w proporcji 50/50. Powyżej 40 km/h oraz przy każdym ponownym uruchomieniu silnika opcja włącza się automatycznie.

System ALL MODE 4×4 sprawdza się zresztą nie tylko w terenie, ale także na zwykłej drodze – pozwala na bardziej dynamiczne osiągi, zapewnia większą stabilność i większe bezpieczeństwo. W trybie „4WD AUTO” wszystkie czujniki nieustannie monitorują przyspieszenie boczne
i wzdłużne, ruchy oscylacyjne oraz kąt skrętu kierownicy.

W ten sposób rozkład momentu obrotowego pomiędzy kołami przednimi i tylnymi jest zoptymalizowany (od 100 na przód i 0 na tył do 50 na przód 50 procent na tył) dla zapewnienia lepszej przyczepności i zneutralizowania ryzyka nad- lub podsterowności.

Oferta silników i skrzyń biegów nowego Koleosa została stworzona z myślą o jak najlepszym dopasowaniu do potrzeb i oczekiwań rynków europejskich, na których model będzie sprzedawany. Gama składa się z dwóch silników wysokoprężnych o mocy 130 i 177. Mogą współpracować z mechaniczną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, jak również z automatyczną skrzynią biegów X-Tronic. Są wyposażone w system Stop & Start, filtr NOx i filtr cząstek stałych.

Czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik 1.6 dCi o mocy 130 KM (96 kW) przy 4000 obr./min. i momencie obrotowym 320 Nm w zakresie od 1750 do 2250 obr./min. jest efektem doświadczenia marki Renault w zakresie budowy silników, nabytego podczas startów w wyścigach samochodowych, a zwłaszcza w Formule 1. Jest dostępny tylko dla wersji z napędem na dwa koła i z manualną skrzynią biegów.

 

Drugi silnik 2.0 dCi jest wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii, w układ Common Rail o ciśnieniu do 1600 barów oraz we wtryskiwacze piezoelektryczne. Dostarcza moc 177 KM (130 kW) przy 3750 obr./min. i moment obrotowy 380 Nm w zakresie od 2000 do 3000 obr./min. W Polsce dostępny będzie z napędem 4×4 oraz manualną skrzynią biegów lub skrzynią X-Tronic.

W przeciwieństwie do starych skrzyń biegów CVT, skrzynia X-Tronic przypomina zachowanie wielostopniowych automatycznych skrzyń biegów podczas gwałtownych przyspieszeń. Bezstopniowa przekładnia eliminuje zjawisko utraty przyspieszenia podczas zmiany biegów. To optymalizuje komfort w warunkach niewielkich przyspieszeń, na przykład podczas jazdy w korkach.

Kierowca ma również możliwość wyboru trybu sekwencyjnego o siedmiu przełożeniach w celu hamowania silnikiem.

Testy terenowe składały się z dwóch etapów. Pierwszym było pokonywanie stromych wzniesień przy zróżnicowanej, szutrowej i piaszczystej nawierzchni.

W trybie „4WD AUTO” system ALL MODE 4×4-i stale monitoruje zmieniające się warunki jazdy i przyczepności. Następnie przetwarza informacje pochodzące z czujników dla idealnej dystrybucji momentu obrotowego na przednią i tylną oś. W razie potrzeby do tylnych kół może być wysłane do 50 proc. możliwego momentu obrotowego.

 

Podczas jazdy terenowej lub przy niskiej przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek) i przy niskiej prędkości (poniżej 40 km/h) kierowca może ustawić na stałe napęd, aktywując tryb „4WD LOCK” w celu rozłożenia siły napędu na przednią i tylną oś w proporcji 50/50. Powyżej 40 km/h oraz przy każdym ponownym uruchomieniu silnika opcja włącza się automatycznie.

Gdy już z powodzeniem “zaliczyliśmy” wraz z autem wszystkie górki i hopki, wyjechaliśmy w prawdziwe bezdroża, na dziurawe, chwilami błotniste leśne i polne dróżki. Samochód spisywał się doskonale, zawieszenie “wybierało” kolejne wertepy w sposób wręcz perfekcyjny, a duże koła i prześwit powodowały, że nie zostawiliśmy tłumika już po kilkudziesięciu metrach… Sprawdziły się też boczne osłony drzwi, nakładki na progi drzwi i na bagażnik.

Po zdaniu testu terenowego przyszła pora na test drogowy. Ocenialiśmy komfort jazdy zarówno na autostradzie, jak tez po bocznych, chwilami krętych jezdniach Słowacji i Austrii. Chodziło zarówno o prowadzenie sie nowego Koleosa, jak tez podróżowanie w charakterze pasażera, szczególnie na tylnych siedzeniach.

Pozycja za kierownicą jest wysoka, zapewnia więc dobrą widoczność.

Wysoka, szeroka i ustawiona pionowo deska rozdzielcza, zaprojektowana w kształcie litery „T”, sprawia wrażenie solidności i daje poczucie bezpieczeństwa. Duży pionowy ekran (do 8,7 cala) umieszczony w środkowej części deski i z nią w pełni zintegrowany wraz z konsolą środkową tworzą oś samochodu.

System multimedialny R-LINK 2, wspólny dla całej gamy pojazdów premium Renault, pozwala na obsługę większości funkcji za pomocą tabletu (multimedia, nawigacja, telefon, radio, systemy wspomagające prowadzenie i parkowanie itp.). Cztery dające się personalizować strony główne umożliwiają szybki dostęp do najczęściej używanych funkcji za pomocą widgetów i zapewniają liczne możliwości podłączeń urządzeń i łączności dla wszystkich pasażerów.

 

Oprócz tabletu R-LINK 2 informacje dla kierowcy są wyświetlane na kolorowym wyświetlaczu TFT o przekątnej 7 cali, znajdującym się za kierownicą. Ekran pozwala na spersonalizowanie typowych wskazań z instrumentów, takich jak prędkość pojazdu, prędkość obrotowa silnika, zużycie paliwa i nawigacja (w trybie „turn- by- turn”).

Samochód prowadzi się na asfalcie bardzo pewnie. Dynamiczną jazdę umożliwia przełączanie z trybu autonomicznego na manualny. Komfort zawieszenia jest wysoko.

Rozstaw osi 2710 mm przy długości całkowitej wynoszącej 4673 mm powoduje, że samochód ma rzeczywiście przestronne wnętrze. Pasażerowie z tyłu mają dużo miejsca na nogi nawet wtedy, gdy przed nimi siedzi wysoka osoba. Nie ma też problemów z ilością miejsca nad głową. Tylne siedzenia oferują największą przestrzeń w tej kategorii dzięki promieniowi na wysokości kolan wynoszącemu 289 mm, dużej odległości siedzenia do dachu i szerokości na wysokości ramion i łokci.

Pojemność bagażnika wynosi 498 dm3 VDA (579 litrów), a pomysłowa półka umieszczona na poziomie progu pozwala uzyskać płaską podłogę. System „Easy Break” dzięki umieszczonym w bagażniku dźwigniom pozwala jednym ruchem złożyć tylne oparcia siedzeń w proporcji 1/3- 2/3 i uzyskać w ten sposób całkowitą objętość bagażnika równą 1706 dm3 VDA (1795 litrów). Klapa tylna została wyposażona w praktyczny elektryczny bezdotykowy system otwierania.

Auto wyposażone jest w schowki o łącznej pojemności 35 litrów, w tym 11-litrowy schowek w desce rozdzielczej oraz 7-litrowy schowek w konsoli centralnej.

 

Fotele są w zależności od wersji elektrycznie regulowane w sześciu płaszczyznach, z elektryczną regulacją podparcia lędźwiowego dla fotela kierowcy. Mają podgrzewane siedzenie i oparcie oraz dwustopniową funkcję wentylacji. Centralny podłokietnik przesuwa się na długości 80 mm. Jest to dodatkowa możliwość regulacji pozwalająca kierowcy wybranie najlepszej pozycji do jazdy.

Pasażerowie na bocznych miejscach z tyłu mogą również korzystać z podgrzewanych foteli. Dostęp do wnętrza ułatwiają drzwi o szerokim kącie otwarcia, najlepszym w tej kategorii: 70° z przodu i 77° z tyłu. Budowa drzwi chroni próg przed brudem z zewnątrz, a tym samym pasażerów wsiadających do samochodu.

Firma Bose opracowała dla Koleosa system akustycznych wnętrza, który składa się on z 13 wysokiej klasy głośników.

Jeździliśmy także modelem w wersji Initiale Paris w dedykowanym kolorze Fioletowy Améthyste. Samochód posiada liczne oznakowania i wyróżniające go detale stylistyczne. W wyposażeniu znajduje się m.in. tapicerka ze skóry licowej Nappa, w kolorze czarnym lub cieniowana szaro- czarna, wyprofilowane zagłówki na przednich siedzeniach, kierownica i dźwignia zmiany biegów wykończone skórą licową Nappa, deska rozdzielcza wykończona skórą z przeszyciami, podgrzewane i wentylowane fotele przednie, regulowane elektrycznie w sześciu płaszczyznach oraz dwóch płaszczyznach dla regulacji lędźwiowej po stronie kierowcy, szyby boczne klejone dla większego komfortu akustycznego.

Design, komfort i prowadzenie to nie wszystko: istotne bardzo jest też bezpieczeństwo. W pojeździe zastosowano stal o wysokiej sprężystości w ramie podsilnikowej oraz stal o wysokiej odporności do budowy konstrukcji kabiny. Sześć poduszek bezpieczeństwa, przednie i tylne zagłówki, przednie siedzenia z systemem zapobiegania zjawisku nurkowania, mocowania ISOFIX na tylnych bocznych siedzeniach do fotelików dziecięcych, pasy bezpieczeństwa z napinaczem i ogranicznikiem napięcia dla wszystkich pasażerów – to wszystko ma chronić kierowcę i pasażerów.

 

W dziedzinie bezpieczeństwa czynnego podstawowe wyposażenie nowego Koleosa, takie jak kontrola trakcji, system kontroli toru jazdy najnowszej generacji, elektroniczny rozdział siły hamowania, system wspomagania przy ruszaniu pod górę itp., jest uzupełnione systemami wspomagającymi prowadzenie (ADAS) najnowszej generacji.

Systemy te włączane za pomocą tabletu R-LINK 2, pozwalają chronić (dzięki aktywnemu systemowi wspomagania nagłego hamowania – AEBS City i Inter-Urban), ostrzegać (dzięki systemowi kontroli pasa ruchu – LDW, systemowi monitorowania martwego pola – BSW i systemowi rozpoznawania znaków drogowych) oraz ułatwiać (dzięki kamerom i czujnikom, automatycznej zmianie świateł drogowych na mijania – adaptacyjne światła drogowe, wspomaganiu parkowania przód/ tył/ bok oraz wspomaganiu parkowania hands free Easy Park Assist).

Podsumowując: nowy Renault Koleos (który obok Captura i Kadjara uzupełnia gamę SUV-ów marki) ma wielkie szanse stać się przebojem rynku w swoim segmencie. W ciągu dwóch dni jazd testowych nie znaleźliśmy praktycznie słabych stron samochodu. Ponieważ takie jednak zawsze istnieją, powrócimy jeszcze do tematu po gruntownym przetestowaniu pojazdu…

Ceny nowego Koleosa zaczynają się od 109 900 złotych (cennik poniżej).