RYNEK SAMOCHODÓW SPROWADZANYCH DO POLSKI 2014 (RAPORT)

Scania

Polacy wciąż najchętniej sprowadzają Volkswagena z Niemiec do woj. małopolskiego (najczęściej do Krakowa). Robią to najchętniej w październiku i płacą za to średnio ok. 1 270 zł.

Niemcy trzymają się mocno

Z tysięcy zleceń dotyczących transportu samochodów z zagranicy do Polski przeanalizowanych przez Clicktrans.pl wynika, że w 2014 roku Polacy sprowadzili samochody głównie z Niemiec (37%), Wielkiej Brytanii (17,5%), Francji (14,4%), Włoch (6,6%), Belgii (5,1%), Holandii (5%) i Hiszpanii (1,4%).

Na przestrzeni lat od 2012 do 2014 udział aut sprowadzanych z Niemiec, Belgii i Holandii systematycznie wzrasta. Spada natomiast udział aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii i Włoch. Stabilny poziom 14-15% mają auta sprowadzane z Francji. W 2013 roku samochody sprowadzane z Niemiec stanowiły 35% a w 2014 już 37%. W przypadku Wielkiej Brytanii liczby wyglądają następująco: 19,4% w 2013 i 17,5% w 2014.

Z roku na rok Polacy sprowadzają coraz więcej samochodów z zagranicy. Według danych Ministerstwa Finansów do końca lipca 2014 roku sprowadzono do Polski 450 990 samochodów używanych z UE (446 998) oraz spoza UE. W tym samym czasie w roku 2013 sprowadzono 415 349 samochodów. Oznacza to wzrost w stosunku do roku ubiegłego o aż 8,6%!

clicktrans_infografika-1

Kto sprowadza najwięcej?

Najczęściej samochody sprowadzają mieszkańcy województw: małopolskiego, mazowieckiego, śląskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Na przestrzeni lat 2012-2014 spada udział samochodów sprowadzanych do województw wielkopolskiego i dolnośląskiego. W 2012 udział samochodów sprowadzanych do woj. wielkopolskiego wynosił 11,3% a w 2014 roku tylko 9,4%. Najwięcej samochodów sprowadzają mieszkańcy Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Poznania i Lublina.

Ile to kosztuje?

Za sprowadzenie jednego samochodu zapłacimy średnio ok. 1,1 zł za kilometr na długich trasach typu Wielka Brytania – Polska oraz ok. 1,45 zł za km przy trasach krótszych Niemcy – Polska. Za sprowadzenie samochodu z dalekiej północy np. z Norwegii cena wynosi natomiast ok. 1,8 zł za km. Średnia cena transportu samochodu z Niemiec to wydatek ok. 1270 zł, podczas gdy sprowadzenie samochodu z Wielkiej Brytanii to droższa sprawa i trzeba się przygotować na koszt ok. 2000 zł.

Polacy najchętniej sprowadzają samochody w październiku. Miesiącami słabszymi pod względem sprowadzania samochodów pozostają niezmiennie od lat grudzień oraz pierwsze miesiące roku.

Najchętniej sprowadzane marki:

Wśród marek samochodów sprowadzonych dzięki Clicktrans.pl w 2014 roku królują: Volkswagen z 11,6% udziałem w sprowadzanych samochodach, Audi z 9,5% udziałem, BMW (9,4%), Renault (8,9%), Ford (8,9%) i Opel (7,0%).

Na przestrzeni lat 2012-2014 udział niemieckich marek: Volkswagenów i Audi i BMW systematycznie rośnie, podczas gdy francuskie auta nie cieszą się aż taką popularnością. Pomimo, że Renault ma dobrą trzecią pozycję w zestawieniu najczęściej sprowadzanych samochodów, to jednak udział tej marki maleje z roku na rok ( w 2013 r. 9,8% a w 2014 roku 8,9%). Wzrasta natomiast pozycja Forda, którego udział w 2013 roku wynosił 7,9% a w 2014 już 8,9%.

clicktrans_infografika-2

Coraz więcej marek luksusowych i kolekcjonerskich

– Z roku na rok obserwujemy większe zainteresowanie sprowadzaniem marek luksusowych i rzadkich np. liczba sprowadzanych Jaguarów wzrasta co roku o ok. 50%. To nadal nieduże liczby jednak rosnący trend jest wyraźny – zaznacza Michał Brzeziński z Clicktrans.pl.

Coraz większy udział obserwuje się również w przypadku marek takich jak Porsche, Chevrolet oraz Cadillac. W przypadku marek samochodów terenowych np. Jeep, Dodge, Land Rover udział ich nie uległ poważnym zmianom w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Jakie samochody z Niemiec a jakie z innych krajów?

Gorąca trójka samochodów sprowadzanych zza zachodniej granicy to: Volkswagen, Audi i Ford. Wśród samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii są to BMW, Volkswagen i Audi. Z Francji najchętniej sprowadza się do Polski Renault, Forda i Opla a z Włoch: BMW oraz Fiata. Zwykle samochody sprowadzone do Polski z zagranicy mają więcej niż 10 lat (ok. 48%). Samochody młodsze niż 4 lata to zdecydowana mniejszość i stanowią ok. 8%.

Źródło: clicktrans.pl