SHELL ECO MARATHON 2014: STUDENCI JUŻ GOTOWI

WW93461

Co łączy ponad 3000 studentów z 27 krajów, którzy spotkają się w maju w Rotterdamie? Już po raz kolejny, młodzi konstruktorzy z Europy i Afryki spotkają się na torze w Holandii by zmierzyć się w 30. edycji wyścigu Shell Eco-marathon.

Każdy ze studentówe wraz ze swoją drużyną będzie starał się przejechać możliwie najdalej na 1 litrze paliwa lub proporcjonalnie 1 kWh w zaprojektowanym i zbudowanym przez siebie pojeździe. W tym roku polskie zespoły będą w czołówce rywalizacji – ich liczba będzie taka sama jak w 2013 roku.


Zobacz także:
SHELL MARATHON
ECO


Konkurs, będący najbardziej innowacyjnym wydarzeniem na skalę światową, wyznacza od ponad 30 lat kierunki rozwoju mobilności i oszczędności paliwa. Tym razem wystąpi aż 200 drużyn, które będą rywalizować w dwóch kategoriach: futurystycznej „Prototype” i bardziej konwencjonalnej „UrbanConcept”. Pojazdy będą musiały zmienić kierunek jazdy podczas wyścigu, co wymusi przemyślenie nowej strategii prowadzenia bolidów.

Niezależnie od warunków na torze, za każdym razem studenci prezentują coraz bardziej zaawansowane technologicznie pojazdy, wcześniej testowane m.in. w tunelach aerodynamicznych. Niektóre zespoły używają nawet wydruków 3D do tworzenia części karoserii czy deski rozdzielczej.

10 polskich zespołów

W zeszłym roku zespół SKAP z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej wygrał w kategorii Urban Concept Gasoline. Ich pojazd – Paks – uzyskał wynik 334,2 kilometra jazdy na jednym litrze paliwa.

W SEM 2014 będzie uczestniczyło 10 polskich zespołów reprezentujących różne polskie uczelnie. Dwa zespoły zadebiutują podczas wyścigu: Smart Power Urban and WAT ECO Team.

SEM_prom 2

1. Eco-Zone 505 z Politechniki Lubelskiej. Przedstawiciele studenckiego koła naukowego Eco Zone wystartują po raz trzeci w wyścigu Shell Eco-marathon. Ich pojazd Cetan napędzany jest olejem napędowym.

2. Green Arrow z Politechniki Warszawskiej. Członkowie Koła Naukowego Mechaników Pojazdów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej stworzyli elektryczny pojazd miejski, specjalnie przystosowany do udziału w zawodach Shell Eco-marathon. Zastosowano w nim nowoczesne, bez-szczotkowe, trójfazowe silniki elektryczne, wbudowane w obręcz koła, które zasilane są energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów jonowo-litowych.

3. Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej. Studenci Politechniki Gdańskiej stworzyli pojazd, który startuje w kategorii prototypów. Konstrukcja nadwozia oparta jest na założeniu zmodyfikowanej „łezki”, co daje minimalne straty aerodynamiczne. Pojazd zasilany jest ogniwem wodorowym napędzającym tylną oś.

4. Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej. Iron Warriors Team to grupa studentów z Politechniki Łódzkiej, którzy pracują nad najnowszym projektem SKN Miłośników Motoryzacji: pojazdem EcoArrow II. Do tegorocznej rywalizacji wystawią pojazd w kategorii prototype gasoline.

5. SiMR Team z Politechniki Warszawskiej. Zespół SiMR Team z Polski z pojazdem Hussar startuje na zawodach Shell Eco-marathon od 2010 roku w kategorii prototypów napędzanych silnikami benzynowymi. Na tegoroczne zawody wybierają się ze zmodyfikowanym pojazdem, którym chcą przejechać nawet do 600 km.

6. SKAP z Politechniki Warszawskiej. Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej będzie reprezentował ubiegłoroczny zwycięzca w klasie Urban Concept Gasoline – pojazd PAKS. Nowością w PAKS-ie będzie hybrydowy układ napędowy i szereg mniejszych modyfikacji, które mają zapewnić mu utrzymanie pierwszego miejsca w tegorocznym wyścigu.

7. SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej. Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów przygotowało także drugi pojazd – Kropelkę 2014. Jest to następca pojazdu startującego od kilku lat w kategorii prototypu. Największą innowacją będzie w nim zaprojektowany od nowa silnik zasilany etanolem.

8. Smart Power z Politechniki Śląskiej. Debiut zespołu na wyścigu Shell Eco-marathon miał miejsce w 2012 r. z bolidem MuSHELLka w klasie Prototype – electric battery. Konstrukcja pojazdu opiera się na koncepcji wykorzystania jak najmniejszych oporów aerodynamicznych przy zachowaniu ergonomii kształtu.

9. Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej. W 2014 roku zespół Smart Power przygotuje drugi pojazd – Bytel. Wystartuje on w kategorii Urban Concept – electric battery. Zostaną w nim zamontowane panele słoneczne, których zadaniem będzie efektywniejszy odzysk energii.

10. WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej. W tym roku zadebiutuje zespół studentów Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego. Przygotowali oni pojazd trzykołowy o napędzie elektrycznym pod nazwą WAT GREEN. Kierowca umieszczony jest w nim w pozycji leżącej.

– W ubiegłym roku byliśmy niezwykle dumni z profesjonalizmu polskich drużyn. W tym roku ponownie liczymy na sukcesy i fantastyczne popisy naszych reprezentantów. To wspaniale móc zobaczyć w wyścigu tak zdolnych młodych ludzi, którzy dokładają swoją cegiełkę do tworzenia energooszczędnych pojazdów przyszłości. Życzę wszystkim uczestnikom najlepszych wyników w nadchodzącej edycji – powiedział Piotr Dziwok, Prezes Zarządu Shell Polska.

Dodatkowo, dzięki współpracy Shell z Eurosport, konkurs będzie w tym roku po raz pierwszy relacjonowany w telewizji. Wyprodukowana zostanie miniseria „Droga do Rotterdamu”, dzięki której widzowie na całym świecie będą mogli oglądać zmagania uczestników konkursu na ekranach swoich telewizorów. Półgodzinna relacja z konkursu zostanie wyemitowania w głównym czasie antenowym w 54 państwach na przełomie maja i czerwca.