SKODA: 90 LAT SŁUŻBY DLA PREZYDENTÓW I RZĄDÓW

sko-vip1

90 lat temu Škoda Hispano- Suiza stała się oficjalnym wozem pierwszego prezydenta Republiki Czeskiej, Tomáša Garrigue Masaryka. Od tamtej pory różne modele marki służyły wielu czechosłowackim i czeskim głowom państwa oraz przedstawicielom rządu.

Tradycje te są kontynuowane po dziś dzień: obecny prezydent Republiki Czeskiej Miloš Zeman był pierwszą osobą, która mogła sprawdzić najnowszą generację Superba.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

– Odznaczające się wysoką jakością i prestiżem modele stojące na szczycie gamy Škody były częstym wyborem na oficjalne wozy rządowe wielu czechosłowackich i czeskich głów państwa. Tomáš Garrigue Masaryk, który został pierwszym prezydentem Czechosłowacji w 1918 roku, był także pierwszą osobą, która używała Hispano- Suiza. Dziś marka kontynuuje tę tradycję. Niestety, nie udało się zachować oryginalnego samochodu należącego do „TGM”, jak jest u nas znany prezydent Masaryk. W dziale restauracji naszego muzeum jest teraz jednak żmudnie odnawiany inny egzemplarz podobnego Hispano- Suiza – mówi Andrea Frydlová, Dyrektor Muzeum Škody.

Pierwsza rządowa limuzyna producenta była rozwijana w czasie przemian mających kluczowy wpływ na przyszłość marki: w roku 1925 firma Laurin & Klement z Mladá Boleslav połączyła siły z dużym partnerem, firmą konstrukcyjną Škoda z Pilzna. Bohemskie fabryki wytwarzały wtedy krótkie, ekskluzywne serie modeli na licencji jednej z najbardziej luksusowych marek samochodów na świecie, hiszpańskiej Hispano- Suizy. Sto najbardziej wyszukanych technicznie, najszybszych wozów lat 20. było dzięki temu zbudowanych w Czechach.

sko-vip2

Na początku maja 1926 roku pierwszy z nich został sprzedany gabinetowi Tomáša Garrigue Masaryka (1850–1937) za 280 000 koron. Odpowiadało to zamówieniu datowanemu na 25 lipca 1925 roku, które zawierało szereg wozów wybranych osobiście przez czechosłowacką głowę państwa. Po zaakceptowaniu projektu unikatowego nadwozia – ze szklaną ścianą przedzielającą przedział szoferski od pasażerskiego – elegancką karoserię wykonała słynna paryska firma Carrosserie Kellner Frères.

Pierwsza rejestracja „N-1” została zastąpiona przez numery „P-118” w latach trzydziestych, gdzie litera P wskazywała na stołeczną Pragę. W wieku 85 lat Tomáš Garrigue Masaryk zrezygnował z piastowanego urzędu w grudniu 1935 roku, a Hispano- Suiza przeszła na emeryturę razem z nim, zajmując miejsce w garażu jego rezydencji na Zamku na Hradczanach, do 17 marca 1936 roku. Wtedy też samochód został zwrócony do producenta i jego dalsze losy pozostają nieznane.

Hispano- Suiza wyposażona była w wiele zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które podkreślały wyjątkowy, luksusowy charakter tego modelu. Wał korbowy wsparty na siedmiu łożyskach przyczyniał się do wyjątkowo gładkiej pracy sześciocylindrowego silnika o pojemności 6 654 cm3.

Jako część 350-kilogramowego bloku silnika, sam ważył 45 kg. Niezwykły pod względem konstrukcyjnym system wspomagania układu hamulcowego limuzyny, której waga mogła dochodzić do 2,7 tony, wykorzystywał jej energię kinetyczną i stopniowo wspomagał hamulce bębnowe. Jako że efekt powiększał się wraz ze stopniem naciśnięcia pedału, proces hamowania był płynniejszy i precyzyjniejszy.

skod-vip3

Po II wojnie światowej, w czasie głębokich politycznych przemian, Škoda raz jeszcze zapewniła samochód prezydentowi Czechosłowacji. Opancerzony VOS („Vládní osobní speciál” – specjalny samochód rządowy) był prestiżową limuzyną z bogatymi zdobieniami chromowymi przodu. Jako przedłużona wersja z opancerzeniem i kuloodpornymi szybami o grubości 52 milimetrów, ważył aż do 4 440 kg, za czym szły imponujące wymiary: 5,7 metra długości, 1,95 metra wysokości i 1,75 metra szerokości.

Pomiędzy rokiem 1950 a 1952 zostało wyprodukowanych około stu egzemplarzy różnych wersji tego modelu. Wozem takim jeździło dwóch Czechosłowackich prezydentów, Klement Gottwald (1896–1953) oraz Antonín Zápotocký (1884-1957).

Przez kolejne dekady aż do opadnięcia Żelaznej Kurtyny w 1989 roku na Zamku na Hradczanach służyły przede wszystkim sowieckie ZIS-y i ZIŁ-y. Cztery lata później, po uformowaniu się niepodległej Republiki Czeskiej, Škoda powróciła do rządowej służby. Václav Havel (1936-2011), działacz na rzecz praw człowieka i prezydent Republiki Czeskiej, był też wielkim fanem motoryzacji. Nalegał na możliwość osobistych testów wielu modeli Škody, w tym Felicii i pierwszych generacji Fabii, Octavii i Superba.

Jego następca Václav Klaus przez dwie kadencje swoich rządów (w latach 2003–2011) używał Superba pierwszej i drugiej generacji. Miloš Zeman, obecny prezydent Republiki Czeskiej, otrzymał swój nowy samochód – Superba trzeciej generacji, na hradczańskim Zamku 5 czerwca 2015 roku.

Limuzyna pokryta perłowym lakierem Black Magic z najwyższym poziomem wyposażenia Laurin & Klement wyposażona jest w benzynowy silnik 2.0 TSI o mocy 280 KM, napęd na cztery koła i automatyczną skrzynię biegów DSG.