SKODA: EWOLUCJA SILNIKÓW DIESLA – OD POMPY DO CR

Sk_1sil

Silniki wysokoprężne to obecnie jeden z filarów techniki Škody. Marka przeszła długą drogę, by móc teraz oferować nowoczesne, oszczędne i dynamiczne jednostki.

Historia motorów wysokoprężnych marki zaczyna się w momencie nawiązania współpracy z Volkswagenem w połowie lat 90. Krok ten otworzył producentowi dostęp do najnowocześniejszych technologii. Pierwszy diesel marki pojawił się w modelu Felicia.


Zobacz także:

ECO


Był to stosunkowo prosty, ale oszczędny i bardzo wytrzymały motor 1.9 D. Jeszcze niewyposażony w turbosprężarkę, generował 64 KM i 124 Nm od 2500 obr./min. Za dopływ paliwa odpowiadała rotacyjna pompa rozdzielaczowa. Już w tej konstrukcji wykorzystano wiele nowoczesnych rozwiązań, jak na przykład głowicę silnika i kolektor dolotowy wykonane z aluminium.

Niemiec Peter Kirchhoff kupił w 2000 roku Fabia 1.9 TDI. Przez kolejne trzynaście lat jeździł nią, w 2013 roku przekraczając przebieg miliona kilometrów. Kierowca jeździ nią do dziś, przez cały czas zachowując fabryczny silnik, sprzęgło, skrzynię biegów i układ wydechowy.

Sk_2sil

Wobec dobrego przyjęcia Felicii 1.9 D przez rynek, szybko w samochodach czeskiej marki zaczęto korzystać z coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, które przynosiły dalsze oszczędności w eksploatacji i były coraz bardziej przyjazne środowisku.

W debiutującym w 1996 roku bardzo popularnym modelu Octavia zadebiutowały silniki 1.9 SDI (Suction Diesel Injection) – wolnossący diesel z bezpośrednim wtryskiem do komory spalania – i 1.9 TDI (Turbodiesel/ Turbocharged Diesel Injection) – turbodoładowany diesel bezpośrednim wtryskiem do komory spalania.

Różniła je obecność turbosprężarki. Dzięki niej drugi z tych silników miał znacząco lepsze osiągi – moc podskoczyła z 68 KM do 90 KM, a nawet 130 KM w najmocniejszej wersji. Silniki SDI i TDI łączyła za to podkreślana już w nazwie obecność wtrysku bezpośredniego, który przyniósł kolejne oszczędności w zużyciu paliwa i znaczącą poprawę w zakresie ekologii.

Sk_3sil

W 2003 roku zadebiutowała Škoda Fabia RS: pierwszy na świecie hot-hatch z silnikiem wysokoprężnym. Szybki czeski hatchback dał początek rozbudowanemu segmentowi. Dziś Octavia RS z silnikiem TDI jest jednym z najszybszych samochodów z silnikiem diesla na rynku.

Ostatnim przełomem w silnikach grupy Volkswagena, z którego niezwłocznie skorzystały także samochody Škody, było wprowadzenie elektronicznie sterowanego układu wtryskowego w postaci systemu ze wspólnym dla wszystkich wtryskiwaczy wysokociśnieniowym kolektorem paliwa Common Rail. Oprócz możliwości jeszcze bardziej precyzyjnego dawkowania paliwa do cylindrów, rozwiązanie to przyniosło znaczący wzrost komfortu jazdy – wyposażone w Common Rail silniki odznaczają się zdecydowanie cichszą pracą i mniejszymi drganiami, poziomem kultury pracy zbliżając się już do cenionych za to silników benzynowych.

Technologia ta pozwala także na osiąganie jeszcze lepszych osiągów przy zachowaniu stosunkowo niewielkich pojemności skokowych.

Sk_4sil

W Skodzie technika silników wysokoprężnych jest nieustannie rozwijana w Centrum Technologicznym Česana, które współpracuje ze światowymi liderami technologii całej Grupy Volkswagen. Znajdujące się obecnie w polskiej ofercie silniki wysokoprężne to wysokowydajne, zaawansowane konstrukcje, cenione za komfortową pracę i bezawaryjność.

W połączeniu z całościową konstrukcją samochodu osiągają one niskie wyniki zużycia paliwa: dla Fabii GreenLine z silnikiem TDI średnie zużycie wg. producenta wynosi zaledwie 3,4 l/100 km, natomiast dla Octavii GreenLine z 1.6 TDI CR -w cyklu mieszanym: 3,2 l/100 km.

W 2011 roku Austriak Gerhard Plattner przejechał seryjną Fabią Greenline II dwa tysiące pięć kilometrów na jednym 45-litrowym baku. Jadąc publicznymi drogami z Austrii do Danii, osiągnął wynik średniego zużycia paliwa 2,2 l/100 km.