SKODA: JUBILEUSZ SUKCESU MODELU 130 RS

Właśnie mija 30 lat od chwili, kiedy to Skoda 130RS zdobyła tytuł Mistrza Europy sezonu 1981 w kategorii Producentów. Debiutujący 17 maja 1975 roku na torze w Brnie model błyskawicznie wspinał się po szczeblach sportowej kariery. Z każdą kolejną konfrontacją coraz śmielej zaznaczała swą obecność w rajdach, wyścigach torowych oraz górskich, by wkrótce zdominować ich klasyfikacje generalne.

Po opanowaniu areny motorsportu krajów socjalistycznych, nadszedł czas na karierę międzynarodową.

Pokonanie grupy A2 i dwunaste miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo w 1977 zwróciło na fabryczny team marki oczy całego świata. Škoda na dobre zadomowiła się w zawodach zaliczanych do kalendarza Mistrzostw Europy oraz Mistrzostw Świata.

Sezony 1978-80 okazały się bezprecedensowym serialem triumfów marki o światowym zasięgu. Rajdy Szwecji, Wielkiej Brytanii, Akropolu, tory Monza, Vallelunga, Pergusa, Brands Hatch czy Silverstone, to tylko wybrane, najsłynniejsze miejsca kolejnych zwycięstw. Brąz dla marki w kategorii producentów Mistrzostw Europy 1980 wydawał się być ukoronowaniem tej kariery. Tymczasem..

Korona tytułów została zdobyta w kolejnym sezonie. Nieprawdopodobna wręcz dyspozycja fabrycznych kierowców i ekip serwisowych oraz szczytowa forma rozwoju modelu 130RS zaowocowały zdobyciem przez Skodę tytułu Mistrza Europy sezonu 1981 w kategorii Producentów.

Takie nazwiska kierowców fabrycznych, jak: J. Bobek, M. Žid, V. Blahna, O. Horsák, M. Fousek, O. Brunclik, M. Zapadlo, V. Havel, J. Šedivý, J. Srnský i P. Samohýl na zawsze zapisały się na najznamienitszych kartach motoryzacyjnego wyczynu.

Trzydzieści lat temu wyższość Skody w motorsporcie musiały uznać takie marki, jak BMW, Ford, Audi, Mazda, Opel i VW. Najnowsze sukcesy czeskiego producenta na tym polu utwierdzają nas w przekonaniu, że powtórka tej historii jest kwestią najbliższego czasu…

Dla Škoda PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”