SKODA: LABORATORIUM CYFROWE AUTO DIGILAB MA WYNIKI

skoda-lab1

Jednym z priorytetów dla marki Škoda są digitalizacja i rozwój usług w zakresie mobilności cyfrowej. Producent ściśle współpracuje w tym zakresie z wieloma start- upami.

Ale też z innymi zespołami badawczymi z rynku izraelskiego.


Zobacz także:

TECHNIKA

ECO


 

W 2018 roku stworzono w tym celu spółkę Škoda Auto DigiLab Israel Ltd., działającą na podstawie porozumienia pomiędzy Škoda Auto DigiLab i izraelskim importerem marki, Champion Motors. Spółka przez ten czas rozwinęła wiele usług z obszaru mobilności cyfrowej, a także technologii informatycznych, w tym innowacyjnych rozwiązań sprzętowych i programowych. Co więcej, podczas Smart Mobility Summit w Tel Awiwie, ogłosiła kolejne ambitne plany.

– Digitalizacja i rozwój usług w zakresie mobilności cyfrowej są priorytetem dla strategii marki. Stąd nasza cyfrowa transformacja nie zwalnia tempa – wkrótce na drogach pojawią się pierwsze wdrożone pomysły, które opracowaliśmy we współpracy z izraelskimi startupami technicznymi – mówi Bernhard Maier, dyrektor generalny Škoda Auto.

skoda-lab2

Od inteligentnego parkowania po cyfrowe bezpieczeństwo

Mieszkańcy Pragi mogą już korzystać z Citymove by Škoda Auto DigiLab, która znajdzie wszystkie możliwe środki transportu dla najbardziej efektywnych dojazdów z punktu A do punktu B. Aplikacja korzysta z unikalnego oprogramowania Anagog AI, które umożliwia kierowcom m.in. korzystanie z usług inteligentnego parkowania i płacenia za parking z poziomu samochodu.

Z sukcesami rozwija się również współpraca z XM Cyber w zakresie opracowania rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa cybernetycznego i ich wdrożenia w wewnętrznych procesach informatycznych samochodowej marki.

– Konsekwentnie wdrażamy pomysły startupów do naszej strategii na rzecz mobilności i cyfryzacji. Wspieramy je dzieląc się naszą fachową wiedzą i udostępniając laboratoria zapewniające idealne warunki do tworzenia ciekawych pomysłów i projektów – dodaje Andre Wehner, dyrektor ds. Cyfrowych marki Škoda.

Unikalna technologia ładowania

Również w Pradze rozpoczął się pilotażowy program, w ramach którego wspólnie z firmą Chakratec Škoda testuje technologię ładowania aut elektrycznych. Chakratec korzystając z technologii koła zamachowego opracował system magazynowania energii kinetycznej, który absorbuje obciążenia szczytowe w sieci i umożliwia eksploatację szybkich stacji ładowania, nawet w miejscach, gdzie nie ma wystarczającej ilości mocy dla tego typu instalacji i w normalnych warunkach nie byłoby możliwości ładowania samochodów elektrycznych.

skoda-lab3

Po podłączeniu samochodu elektrycznego do takiej ładowarki tzw. Kinetic Power Booster odda zmagazynowany prąd, podwajając moc ładowania, jaką sama sieć mogłaby zapewnić. Rozwiązanie takie mogłoby dobrze sprawdzić się np. w salonach samochodowych czy centrach handlowych.

Czujniki, które wykryją źle zapięte pasy

Škoda Auto DigiLab Israel Ltd. obecnie współpracuje z kilkoma innymi szczególnie innowacyjnymi firmami technologicznymi. Siedem z nich znajduje się już w fazie rozwoju konkretnego projektu, a jedna ma zamiar wprowadzić swoje produkty na rynek.

Guardian Optical Technologies opracowuje czujniki oparte na technologii mikrofalowej. Wykrywają one nawet najmniejsze drgania i ruchy w samochodzie i przetwarzają te dane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu system może na przykład rozpoznać, czy fotelik nie został prawidłowo zabezpieczony lub czy pas bezpieczeństwa nie został prawidłowo zapięty.

Jednocześnie firma pracuje nad pozyskaniem kolejnych partnerów do współpracy. Wśród nich są: Silentium, który pracuje nad aktywnym systemem kontroli hałasu w kabinach pojazdów, aby podnieść komfort podróżowania oraz Neteera, która opracowuje innowacyjny układ scalony umieszczony w oparciu fotela kierowcy.

System monitoruje oddech i ciśnienie krwi, a wyniki ocenią zmęczenie kierowcy i przed potencjalnie niebezpiecznym poziomem zaalarmują o konieczności zrobienia przerwy w podróży. Z kolei ContinUse Biometrics pracuje nad czujnikiem optycznym, który śledzi różne wskaźniki fizjologiczne, umożliwiające systemowi identyfikację zmian w m.in. w zakresie poczucia komfortu.