SKODA: NAPĘD 4×4 – PRZEWAGA BEZPIECZEŃSTWA I OSIĄGÓW

Sk 1_ped6

O korzyściach wynikających z napędu na cztery koła przekonuje się już coraz więcej kierowców. Škoda oferuje im to korzystne rozwiązanie już w trzech segmentach – w modelach Octavia, Yeti i Superb.

Zalety układu 4×4 są oczywiste: efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo i radość z jazdy niezależnie od stanu drogi i pogody.


Zobacz także:
ROZMAITOŚCI


Rozwiązanie to przychodzi z cenną pomocą zarówno latem, gdy podczas wakacyjnych wojaży trzeba czasem zjechać z asfaltu, jak i zimą, gdy samochody z napędem na obie osie nie tylko pewniej się prowadzą i unikają problemów z zakopywaniem się, ale i potrafią dużo łatwiej wyjechać z zaśnieżonego miejsca postojowego, oszczędzając czas i energię kierowcy w mroźne poranki.

Sk 2_ped1

W ostatnich latach Škoda konsekwentnie potwierdza swoje doskonałe kwalifikacje w zakresie wykorzystywania tego typu napędu w swoich konstrukcjach. Od momentu debiutu pierwszej generacji Octavii 4×4 w 1999 roku, producent intensywnie zbiera doświadczenia, które w przeszłości były poddane ekstremalnym testom podczas startów w rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Na wybranych rynkach, jak Norwegia czy Szwajcaria układ 4×4 jest już zamontowany w co drugiej sprzedawanej Octavii.

Škody Octavia i Yeti dostępne z układem 4×4 korzystają z najnowszej, piątej generacji systemu Haldex. Układy tego szwedzkiego lidera rynku i wieloletniego partnera Grupy Volkswagen trafiają tylko do najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów na świecie, a modele czeskiego producenta są jednymi z pierwszych, które zawierają najnowszą odsłonę tego systemu. Za tą innowacją kryje się prostsza i efektywniejsza konstrukcja, która z jednej strony znacznie poprawiła precyzję i prędkość działania, z drugiej zwiększyła niezawodność i zmniejszyła masę.

W połączeniu z nowoczesnymi, wysokowydajnymi silnikami, Škody niezmiennie prezentują światową czołówkę wydajności, zachowując niskie zużycia paliwa (4,5 l w cyklu mieszanym dla Octavii Combi z silnikiem 1.6 TDI CR DPF 77 kW/105 KM) – różnice w stosunku do odpowiedników z napędem wyłącznie na przednią oś są wręcz niezauważalne.

Sk 3_ped

Dzieje się tak, ponieważ moment obrotowy jest kierowany na tylną oś tylko wtedy, gdy tego wymaga sytuacja, ograniczając straty przenoszenia napędu w codziennej eksploatacji. Dołączanie dodatkowego napędu odbywa się w sposób niezauważalny dla kierowcy i na tyle szybki, aby opóźnienie nie wiązało się z żadną stratą dla bezpieczeństwa lub osiągów.

Układ Haldex, działający tu jako blokada międzyosiowa, we wszystkich trzech modelach Škody współpracuje z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która nadzoruje efektywne i bezpieczne przekazywane mocy także pomiędzy kołami jednej osi, w praktyce regulując wielkość momentu obrotowego przekazywanego na każde z czterech kół. Obecność systemu jest szczególnie cenna przy przyspieszaniu na zakręcie oraz na nawierzchni o zróżnicowanej przyczepności. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS) przyhamowuje obracające się w miejscu koło, przekazując napęd na koło mogące rozpędzić samochód. Efektem jest równomierne, dużo bardziej komfortowe prowadzenie i ograniczenie zużycia opon.

Układ 4×4 dostępny jest w obydwu wersjach nadwoziowych, zarówno w Octavii, jak i flagowym modelu marki – komfortowym Superbie, oraz w popularnym SUV-ie Yeti, teraz dostępnym w dwóch odsłonach. W każdym z nich system ten przynosi korzyści, które pozwalają jeszcze pełniej odkryć zalety tych nowoczesnych i wszechstronnych samochodów.

Octavia kombi 4×4 jest w cenie już od 90 800 zł.