SKODA: SCALA CZYLI O INTUICJI I WZBUDZENIU EMOCJI (WYWIAD)

skoda-scala-d1

Design to często jeden z ważniejszych powodów, dla których decydujemy się na zakup samochodu. Wraz z nowym modelem Scala, Škoda wkroczyła w kolejny etap rozwoju języka projektowania.

O jego ewolucji, głównych cechach, charakterystycznych elementach, połączeniu emocjonalności i funkcjonalności oraz procesie projektowym opowiada Oliver Stefani.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

To Szef Designu Škoda Auto.

* O nowym etapie designu Škody, mówi się jako o ewolucji, nie rewolucji. Co to dokładnie oznacza?
– Zmiany, które Škoda poczyniła w ostatnich latach w dziedzinie designu miały charakter ciągły. Początkowo celem jaki postawili sobie designerzy było wyeksponowanie funkcjonalności samochodu poprzez prostą sylwetkę i wnętrze aut. W następnej kolejności uwypuklono kontury i kryształowe elementy bryły aut, aby podkreślić ich charakter. Obecny design jest dużo bardziej dynamiczny i emocjonalny.

skoda-scala-d2

* Jakie są cechy charakterystyczne dla nowego designu marki?
– Linie nadwozia zyskały sportowy charakter. Wykorzystanie technologii LED pozwala jeszcze bardziej wyeksponować kryształowe elementy w światłach tylnych i reflektorach. Ponadto, w nowej koncepcji wnętrza zależy nam na zachowaniu spójności z kolorystyką i strukturą karoserii. Wprowadziliśmy także nowy element, jakim jest inaczej ulokowany centralny wyświetlacz systemu Infotainment. Zupełnie nowym rozwiązaniem, a jednocześnie charakterystycznym symbolem dla nowego języka designu Škody jest umieszczenie chromowanych liter układających się w nazwę marki w miejscu logo, na pokrywie bagażnika.

* Jaki jest Pana zdaniem najważniejszy motyw nowego języka designu producenta?
– Funkcjonalność połączona z emocjonalnością. Wywołując emocje w odbiorcach jesteśmy w stanie inspirować ludzi, dotrzeć do większej liczby odbiorców. Design to często jeden z ważniejszych powodów, dla których decydujemy się na zakup konkretnego samochodu.

skoda-scala-d3

* Jak udaje się wzbudzać takie emocje?
– Zaczynamy od projektu karoserii, który ma intrygować, wzbudzić ciekawość kierowców. Opływowe linie, proporcjonalna sylwetka auta, reflektory w technologii LED sprawiają, że samochód się wyróżnia. Projektując wnętrze auta przedłużamy dobre pierwsze wrażenie. Kształt deski rozdzielczej nawiązuje do linii nadwozia, dając poczucie komfortu i przestronności. Dzięki centralnemu wyświetlaczowi umieszczonemu na wysokości wzroku kierowcy, zachowana jest symetria we wnętrzu pojazdu. Elegancki ekran dotykowy podkreśla dodatkowo nowoczesny wygląd.

* Jakie inne ważne motywy designu możemy znaleźć we wnętrzu nowych modeli Škody?
– Na cechy nowego designu mają wpływ również wykorzystywane materiały. Tapicerki – skórzane lub wykonane z wysokiej jakości materiału Suedii – wyróżniają się kontrastującym szwem. Materiałowe elementy zastosowano również przy wykończeniu deski rozdzielczej i wewnętrznej części drzwi, które w nowych samochodach pokrywać będzie ziarnista powierzchnia, wzorowana na strukturze kryształów.

skoda-scala-d4

* Jak wygląda proces projektowy w Pana zespole?
– Nasz zespół projektowy składa się z ponad 150 osób pochodzących z 28 krajów – daje nam to gwarancję ogromnej liczby generowanych pomysłów, pochodzących ze zróżnicowanych kultur. Moim zadaniem jest pomoc w realizacji pomysłów, rozwijaniu ich i umożliwienie im dojrzewania. Inspiracje czerpiemy z dynamicznej współpracy bardzo różnych osobowości, a także dobrej atmosfery panującej w naszych studiach designu.

* Jakie cechy powinny posiadać dobrzy designerzy?
– Zainteresowanie każdym aspektem świata i dobra intuicja to podstawowe cechy dobrego designera. Wszystko to, co uznamy za interesujące może w przyszłości stać się źródłem nowatorskich pomysłów. W moim przypadku dużą rolę odgrywa zainteresowanie pojazdami powietrznymi, wodnymi, architekturą, modą i kinematografią. Ale czasem wystarczy dobrze przyglądać się i analizować zachowania ludzi. Istotną rolę odgrywa także znajomość trendów. Designerzy muszą rozpoznawać je na wczesnym etapie i umieć przewidzieć jakie będą ich konsekwencje. A ponieważ design jest dziedziną, która wywołuje różne emocje u różnych osób, dużą rolę odgrywa umiejętność przekonywania innych do swoich pomysłów. Jeśli uda się przykuć uwagę odbiorców i wzbudzić w nich emocje, jest to równoznaczne z tym, że osiągnęło się sukces.