SUZUKI: CZAS NA NOWEGO JIMNY (POZNALIŚMY CENY W POLSCE)

Suzuki-Jimny1

Dwadzieścia lat temu – w 1998 eoku – zadebiutował model Suzuki Jimny trzeciej generacji. Obecnie marka prezentuje najnowszą wersję terenówki – małego, lekkiego pojazdu 4WD.

Nowego auta, które zachowuje zdolność jazdy po bezdrożach swoich poprzedników i wnosi nowy, współczesny design.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

PREMIERY


 

Od momentu, gdy pierwszy Jimny zadebiutował w kwietniu 1970 roku, był odzwierciedleniem zaawansowanej technologii 4WD opracowanej przez Suzuki. Jest to jedyny, autentyczny pojazd terenowy o tak niewielkich wymiarach i masie, ale nadal zachowujący świetną zdolność off- roadową, tak pożądaną przez profesjonalistów. Teraz Jimny ewoluował do czwartego pokolenia, nawiązując jednak w pewnym stopniu do prawie 50-letniej historii.

Nowy Jimny oferuje teraz jeszcze więcej funkcjonalności i praktyczności zarówno pod względem wyglądu, jak i osiągów. Jednocześnie w pełni wciela w życie ducha swoich poprzedników i podstawową koncepcję bycia „jednym i jedynym małym, lekkim samochodem 4WD”. Samochód łączy w sobie prostotę, funkcjonalne piękno i technologię napędu na cztery koła.

Praktyczne nadwozie. Prosty, nowy Jimny został zaprojektowany tak, aby oddać jego funkcjonalność w terenie. Kwadratowy kształt nadwozia zapewnia lepszą orientację sytuacyjną, a płaska pokrywa silnika poprawia widoczność.

Suzuki-Jimny2

Funkcjonalne wnętrze. W nowym aucie wszystkie detale sprzyjają skupieniu na prowadzeniu auta. Jego stylowe, czarne wnętrze jest minimalistyczne i jednocześnie eleganckie, a elementy sterujące są zaprojektowane tak, aby zapewnić szybką i łatwą obsługę nawet w rękawicach. Każdy detal jest starannie dopracowany, pod kątem prowadzenia w trudnych warunkach off- roadowej jazdy.

Bezkompromisowe osiągi. Całkowicie nowa generacja modelu pozostaje wierna swojemu charakterowi, dziedzicząc cztery podstawowe cechy: ramę nośną, 3-wahaczowe, sztywne zawieszenie osi ze sprężynami śrubowymi i napęd na cztery koła z przekładnią redukcyjną. Zaprojektowany dla profesjonalistów, wyposażony został w system Allgrip Pro.

Praktyczny na zewnątrz

Solidny choć prosty wygląd i funkcjonalności auta terenowego: mocne, kwadratowe nadwozie wyraża zdolność do jazdy w terenie i solidność, a także przyczynia się do poprawienia orientacji sytuacyjnej kierowcy. Bardziej pionowe słupki A i płaska pokrywa komory silnika zwiększają widoczność przez przednią szybę, a nachylone linie okien kierowcy i pasażera poprawiają ją w kierunku boków.

Krata wlotu powietrza jest prosta i czarna, podkreślając jeszcze mocniej okrągłe reflektory. Terenowy charakter uzupełniają 15-calowe obręcze kół z lekkiego stopu, anodowane na ciemny, metaliczny kolor.

Pozostałe elementy zewnętrzne obejmują m.in. rynienki na krawędziach dachu, które zapobiegają wnikaniu wody do kabiny podczas otwierania lub zamykania drzwi, poszerzenia nadkoli i listew progowych chroniące nadwozie przed uderzeniami kamieni i tylne lampy ulokowane w zderzaku w celu uproszczenia projektu, a także pozwalające na szerokie otwieranie tylnych drzwi bagażnika.

Nowy Jimny występuje w ośmiu kolorach nadwozia, w tym dwóch nowych, opracowanych specjalnie dla tego modelu: Kinetic Yellow pomyślanym tak, by wyróżniał się przy złej pogodzie lub w trudnych warunkach pracy, a także przy niskiej widoczności, oraz Jungle Green, wtapiający się w naturalne warunkami przyrody.

Sporo z elementów stylizacyjnych ma swoje bezpośrednie związki z historią tego legendarnego już modelu i buduje pomost pomiędzy jego przeszłością a teraźniejszością.

Suzuki-Jimny3

Funkcjonalny wewnątrz

Prosty, praktyczny i użyteczny – każdy detal jest starannie dopracowany, aby stworzyć piękne i jednocześnie funkcjonalne wnętrze. Czarna kabina bez nadmiernej ilości kolorów i dekoracji minimalizuje możliwość rozproszenia uwagi i pozwala kierowcy skoncentrować się na manewrowaniu samochodem. Poziome linie zdefiniowane przez tablicę przyrządów i pionowe linie charakterystyczne dla zestawu wskaźników i paneli konsoli środkowej pomagają kierowcy rozpoznać kąt pojazdu na nierównym lub górzystym terenie.

Wszystko, wokół siedzących z przodu kierowcy i pasażera, jest pomyślane i przystosowane do użytku profesjonalnego. Zaprojektowany z myślą o bezproblemowym funkcjonowaniu i niezawodności, panel przyrządów i otaczające go części są odporne na zadrapania i zabrudzenia, a uchwyt i przełączniki są łatwe w użyciu, dzięki czemu można je obsługiwać także w rękawicach.

Zegary ulokowane w sześciennych obudowach są zawsze podświetlone, aby zapewnić czytelność w każdych warunkach drogowych. To istotne, również gdy pojazd często przemieszcza się między miejscami nasłonecznionymi i zacienionymi. Aby zapewnić intuicyjną obsługę systemu audio i urządzeń peryferyjnych, w wyższych specyfikacjach wyposażenia wykorzystano system Smartphone Linkage Display Audio z interfejsem Bluetooth i 7-calowym ekranem dotykowym.

Bagażnik można powiększyć, składając tylne siedzenia i tworząc przestrzeń ładunkową o pojemności 377 litrów, czyli większą o 53 litry w porównaniu do poprzedniej wersji. Płaska na całej długości podłoga, wykończenie bagażnika i oparcia foteli zostały starannie zaprojektowane, aby zwiększyć szerokość umożliwiającą załadunek, natomiast tylne siedzenia i podłoga bagażnika zostały pokryte tworzywem sztucznym, co pozwala na łatwe usuwanie zabrudzeń.

Z każdej strony pod oknem znajduje się pięć otworów na śruby, a także umieszczono cztery otwory na wkręcane haki wokół podłogi, umożliwiając elastyczne wykorzystanie przestrzeni bagażowej.

Osiągi i możliwości

Począwszy od konstrukcji ramy nośnej, po 1,5-litrowy silnik, nowy Jimny został zbudowany z myślą o przygodzie na najtrudniejszych trasach. Jego zdolność do jazdy w terenie nie uległa w żadnym stopniu pogorszeniu. Dzięki wyższej sztywności skrętnej ramy nośnej zapewniono bardziej komfortową i stabilniejszą jazdę na drodze, a nowo zaprojektowany stabilizator w przednim zawieszeniu minimalizuje wibracje i siły oddziałujące na kierownicę.

Jimny oferuje cztery podstawowe cechy, które liczą się w off-roadzie: ramę nośną, 3-wahaczowe, sztywne zawieszenie osi ze sprężynami śrubowymi i napęd na cztery koła z przekładnią redukcyjną.

Suzuki-Jimny5

Konstrukcja ramowa zapewnia solidną bazę dla pracy zawieszenia podczas jazdy w terenie, a także pomaga chronić nadwozie pojazdu nawet na bardzo wymagających nawierzchniach. W podłużnicowej ramie dodano nowy element spajający w kształcie litery X, oraz dwie dodatkowe belki poprzeczne, wzmacniające całość i zwiększające sztywność skrętną.

Kąt natarcia wynosi 37 stopni, kąt zejścia 28 stopni. Kąt rampowy to 49 stopni, co pozwala na pokonywanie stromych przeszkód i podjazdów, bez niebezpieczeństwa zahaczenia o nie zderzakiem lub elementami podwozia.

Zawieszenie oparte o sztywne osie doskonale sprawdza się w jeździe terenowej. Kiedy jedno z kół jest wypychane w górę przez przeszkodę, połączone osią koło po drugiej stronie jest dociskane do podłoża, zapewniając doskonałą przyczepność na nierównym podłożu. Sztywne zawieszenie osi zastosowano zarówno z przodu, jak i z tyłu, umożliwiając jazdę po najbardziej wymagających szlakach.

Jimny wyposażony jest w dołączany układ napędu 4WD ze skrzynią redukcyjną, który można łatwo przełączać z trybu pracy 2H (2WD-High Gear), 4H (4WD-High Gear) i 4L (4WD-Low-Gear) za pomocą dźwigni bezpośrednio połączonej z przekładnią. W porównaniu do trybu 4H, tryb 4L może przenosić większy moment obrotowy na koła przy niższych przełożeniach, co pozwala na uzyskanie lepszej trakcji na stromych zboczach i w trudnym terenie.

Gdy dwa koła po przekątnej tracą przyczepność, układ kontroli trakcji LSD (mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu) automatycznie hamuje koła ślizgające się, aby redystrybuować moment obrotowy na koła z lepszą trakcją i umożliwić pojazdowi uzyskanie przyczepności. Ten system pozwala na wyprowadzenie auta ze śliskiej nawierzchni, a także jazdę po nierównej wyboistej trasie, gdzie występuje różnica przyczepności po prawej i lewej stronie.

Silnik 1.5 litra i skrzynie biegów

Poprzednią jednostkę napędową o pojemności 1,3 litra zastąpiono silnikiem 1,5-litrowym. Zapewnia on wyższy moment obrotowy w szerszym zakresie obrotów w porównaniu z poprzednikiem. Osiąga też wyższy moment, przy niższych prędkościach obrotowych wału napędowego, co poprawia właściwości jezdne, szczególnie podczas jazdy w terenie, gdzie często wymagana jest jazda na niskim biegu i w niskim zakresie obrotów. Pomimo zwiększonej pojemności skokowej, ma on mniejsze gabaryty niż silnik, który zastępuje i o 15 proc. niższą masę, co bezpośrednio przekłada się na poprawę oszczędności paliwa.

5-biegowa manualna skrzynia biegów ma przełożenia zoptymalizowane do potrzeb nowego silnika, a także zapewnia poprawioną oszczędność paliwa. Dźwignia zmiany biegów została przeprojektowana w celu ograniczenia wibracji, zapewnia również bardziej bezpośrednie odczucie podczas zmiany biegów. 4-biegowa automatyczna skrzynia została również przeprojektowana, aby zapewnić mniejsze opory i ograniczyć zużycie paliwa. Wzór układu ruchu dźwigni został zmieniony na liniowy (wyrównany), co pozwoliło uprościć operację zmiany przełożenia.

Suzuki-Jimny4

Bezpieczeństwo

Suzuki Safety Support to technologia zapobiegawcza Suzuki, mająca wpływ na bezpieczeństwo, która pomaga kierowcy minimalizować ryzyko wystąpienia wypadków. W przypadku Dual Sensor Brake Support (DSBS), jeśli system odnotuje ryzyko kolizji z pojazdem lub pieszym, wyda ostrzeżenie dźwiękowe i wizualne, zwiększy siłę hamowania lub automatycznie aktywuje hamulce.

Inne funkcje obejmują ostrzeganie przed opuszczaniem pasa ruchu oraz funkcję ostrzegania o zygzakowaniu, aby pomóc kierowcy zachować kontrolę i czujność. Funkcja wspomagania świateł drogowych ułatwia spokojną jazdę nocą, automatycznie przełączając tryb pracy reflektorów ze świateł drogowych na mijania.

System rozpoznawania znaków drogowych monitoruje drogę przed samochodem w poszukiwaniu oznakowania. Po jego wykryciu i odczytaniu danych, takich jak ograniczenia prędkości lub zakaz wyprzedzania, wyświetla odpowiednią ikonę na ekranie, aby pomóc kierowcy zapamiętać, w jakiej strefie obecnie znajduje się samochód.

Inne technologie mające wpływ na bezpieczeństwo:
– hamulec Hill Hold;
– kontrola zjazdu;
– pulsujące światło Stop;
– ESP;
– konstrukcja TECT absorbująca siłę zderzenia;
– monitoring ciśnienia w oponach;
– 6 poduszek SRS;
– konstrukcja nadwozia minimalizująca skutki zderzenia z pieszym.

Cennik

Nowy Jimny będzie oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Comfort, Premium oraz XLED, wszystkie z napędem na 4 koła Allgrip Pro, które będą występowały z manualną 5-biegową skrzynią biegów.

Cennik będzie otwierać wersja Comfort za 67 900 zł, Premium została wyceniona na 71 900 zł, a najwyższa specyfikacja XLED – na 79 900 zł. Wersja XLED będzie również oferowana z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów w cenie 84 900 zł.

Cena lakieru metalicznego jednokolorowego to wydatek rzędu 2 090 zł, podczas gdy lakiery dwukolorowe oferowane są w cenie 3 090 zł.