SYSTEM AUTONOMICZNEGO HAMOWANIA JEST SKUTECZNY

system_hamo1

Euro NCAP i ANCAP, dwa niezależne instytuty testujące bezpieczeństwo pojazdów, działające w Europie i Australii, udowodniły we wspólnych badaniach skuteczność systemu autonomicznego hamowania awaryjnego (Autonomous Emergency Braking, AEB) w rzeczywistych zdarzeniach drogowych.

System zmniejsza ryzyko kolizji z poprzedzającym samochodem o 38 procent. AEB automatycznie ogranicza prędkość pojazdu o 30-50 km/h.


Zobacz relacje:

BEZPIECZEŃSTWO

TECHNIKA


 

Wystarcza to, by skutecznie zmniejszyć ryzyko wypadku zarówno przy prędkości miejskiej (do 60 km/h), jak i szosowej (powyżej 60 km/h).

Autonomiczne hamowanie awaryjne opiera swoje działanie na radarze lub laserze, który monitoruje drogę przed samochodem. W razie sytuacji awaryjnej system włącza hamulce, które ograniczają prędkość samochodu o 30-50 km/h. Jeżeli kierowca zareaguje na zagrożenie, wciskając hamulec lub ostro skręcając kierownicę, system się wyłącza. W samochodach objętych badaniem najczęściej zasięg systemu wynosił 6-8 m. Współczesne radary, dostępne w najnowszych modelach, mogą skanować teren w promieniu nawet 100-200 m.

System autonomicznego hamowania awaryjnego już wcześniej był uważany za jedną z bardziej obiecujących technologii bezpieczeństwa czynnego, popularyzowanych obecnie w samochodach osobowych. Wcześniejsze badania przewidywały jego skuteczność, jednak brakowało twardych dowodów na to, że rzeczywiście działa. Tak szeroko zakrojone badania nad działaniem systemów bezpieczeństwa w rzeczywistym użyciu zdarzają się bardzo rzadko. Euro NCAP i ANCAP powołały specjalny międzynarodowy zespół pracujący metodą meta-analizy danych opublikowanych w pięciu państwach europejskich i w Australii.

W skład zespołu weszli eksperci reprezentujący rządy, przemysł, organizacje konsumenckie i ubezpieczeniowe. Zespół badawczy zaleca jak najszerszą popularyzację AEB dla maksymalizacji korzyści wszystkich zainteresowanych. Obecnie system dostępny jest zazwyczaj w samochodach klasy średniej i luksusowych, takich marek jak Volvo, BMW, Ford, Mercedes, Toyota, Fiat czy Land Rover. Do niektórych mniejszych aut można go dokupić za dopłatą.

Pierwsze ruchy w kierunku udostępnienia go kierowcom najmniejszych samochodów zostały już wykonane. Na przykład w tym roku Toyota planuje wprowadzenie wielosystemowego pakietu bezpieczeństwa czynnego, zawierającego także AEB (Toyota Safety Sense), do większości swoich modeli, wśród nich do minisamochodu AYGO.