TECHNO CLASSICA 2017: AUDI TRADITION POKAŻE PIĘĆ SKARBÓW NSU

nsu_1

Historyczna marka NSU w świetle jupiterów: podczas największej na świecie wystawy oldtimerów Techno Classica w Essen, Audi Tradition pokaże pięć „skarbów” z historii marki.

Od środy, 5 kwietnia, do niedzieli 9 kwietnia, cztery pierścienie prezentować będą samochody związane wyłącznie z historią dawnego producenta z Neckarsulm. Ekspozycja opatrzona jest hasłem: „NSU – nowy sposób jazdy“.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

NSU z siedzibą w Szwabii, było wzorcowym przedsiębiorstwem czasów niemieckiego cudu gospodarczego, a w roku 1955 było także największym na świecie producentem motocykli. W 1957 roku, po prawie 30 latach przerwy w produkcji samochodów, na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie, NSU zaprezentowało ponownie pojazd czterokołowy: było to NSU Prinz. Ten sprytny, kompaktowy, czteroosobowy samochód, miał chłodzony powietrzem dwucylindrowy silnik o mocy 20 KM i pojemności 583 cm3.

Ogromny rynkowy sukces tego auta skłonił producenta do stworzenia dwóch kolejnych, bardziej sportowych modeli. Były to NSU 1000 z roku 1964 i NSU TT z 1965. Oba startowały w rajdach oraz wyścigach i odnosiły ogromne sukcesy, zwłaszcza w popularnych wówczas wyścigach górskich. W roku 1967, producent z Neckarsulm zaprezentował na torze Hockenheim NSU TTS – najsilniejszy ze wszystkich modeli TT.

nsu_2

Jego montowany z tyłu silnik o pojemności 996 cm3 generował moc 70 KM i przyspieszał ważące 700 kg auto do całych 165 km/h. Silnik TTS wyposażony w pakiet „speed” miał „aż” 85 KM.

Na tegorocznych targach Techno Classica, Audi Tradition – dział pojazdów historycznych Audi AG – wystawi model NSU Prinz 30 (rok produkcji 1962), NSU Sport Prinz (rok produkcji 1964) i NSU 1000 TTS (rok produkcji 1970). Kolejną gwiazdą na stoisku czterech pierścieni będzie NSU Ro 80. W Essen zobaczyć będzie można dwa egzemplarze tej serii modelowej, z roku 1969 i 1977.

NSU Ro 80, pod maską którego pracował silnik Wankla, po pięciu latach prac projektowych i rozwojowych, zadebiutował w roku 1967 na wystawie IAA we Frankfurcie. Jeszcze w tym samym roku, Ro 80, jako pierwszy niemiecki samochód, został wyróżniony przez międzynarodowe jury tytułem „Car of the Year” – „Samochód Roku“. Model ten ustanawiał bowiem nowe standardy pod względem trzymania się drogi, bezpieczeństwa, komfortu i osiągów. Ponadto dzięki wówczas futurystycznej, klinowatej linii karoserii, był kamieniem milowym w motoryzacyjnej stylistyce.

NSU Ro 80 produkowano w zakładach w Neckarsulm w latach 1967– 1977. W tym czasie z taśmy produkcyjnej zjechało łącznie 37 406 egzemplarzy tego modelu. Ro 80 było największym, najbardziej awangardowym, ale też niestety ostatnim samochodem marki NSU. W roku 1969, z inicjatywy Volkswagen AG, nastąpiła fuzja przedsiębiorstwa z producentem z Ingolstadt – Auto Union GmbH i powstało Audi NSU Auto Union AG. W 1985, z tych połączonych przedsiębiorstw powstała dzisiejsza spółka akcyjna Audi AG.

Stoisko Audi Tradition to około 350 metrów kwadratowych w hali nr 7. Miłośnicy i kolekcjonerzy samochodowych miniatur będą tam mogli nabyć również „model roku Audi Tradition”. W tym roku jest to oczywiście dostępna w limitowanej serii 333 sztuk miniatura NSU Ro 80, w kolorze pomarańczowym i w skali 1:43. Inne miniaturki klasycznych już modeli z czterema pierścieniami w logo, pokażą na innym stoisku członkowie ACI (Audi Club International).

Przewiduje się, że trwającą pięć dni wystawę Techno Classica, odwiedzi blisko 200 tysięcy gości.