TOKIO 2011: VW – ŚWIATOWA PREMIERA CROSS COUPE

Podczas Tokyo Motor Show Volkswagen prezentuje studyjnego SUV-a przyszłości: Cross Coupé. Napędzane na wszystkie koła auto z napędem hybrydowym typu plug-in pokazuje, jak styliści Volkswagena wyobrażają sobie samochód segmentu crossover, będący połączeniem czterodrzwiowego coupé i kompaktowego samochodu terenowego.

Zespół stylistów, pod kierownictwem Waltera de Silvy i Klausa Bischoffa, stworzył auto, które w sposób doskonały łączy to, co najlepsze w samochodach terenowych i coupé. Przyszłe SUV-y Volkswagena będą oryginalne, o zdecydowanym charakterze, bryle i dynamicznej stylistyce, jak Cross Coupé.

Bardzo sportowy model wyznacza nowe kierunki również pod względem technicznym. Studyjne auto, jako pierwszy zaprezentowany publicznie model, opiera się na nowej modułowej platformie podłogowej Volkswagena dla samochodów z silnikiem umieszczonym poprzecznie – MQB. Dzięki niej pojazd ma niezwykle krótkie zwisy nadwozia.

Czteroosobowy SUV jest napędzany dwoma silnikami elektrycznymi (jeden umieszczony jest z przodu, drugi z tyłu) i silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (TSI). Odległość 45 kilometrów Cross Coupé może pokonać korzystając wyłącznie z zasilania prądem.

Nowością dla Volkswagena jest napęd na wszystkie koła, gdzie tylna oś jest napędzana umieszczonym z tyłu silnikiem elektrycznym. Za zasilanie prądem tylnego silnika jest odpowiedzialny w tym przypadku silnik umieszczony z przodu, który w tej fazie działa jak prądnica napędzana silnikiem TSI. Przepływ energii elektrycznej w Cross Coupé zastępuje konwencjonalny układ przeniesienia napędu za pomocą wału napędowego.

A to z kolei zwalnia miejsce dla nowej, ważnej technologii: w tunelu środkowym, w którym znajduje się normalnie wał napędowy, w Cross Coupé umieszczony jest akumulator litowo – jonowy (akumulator tunelowy). Niska pozycja akumulatora i układ systemów napędowych powodują znaczne obniżenie punktu ciężkości i wpływają na równomierne obciążenie obu osi. Koncepcyjny model, mimo że ma cechy typowe dla SUV-a, może pochwalić się dynamiką prawdziwego coupé.

Prezentowany w Tokio studyjny Cross Coupé o długości 4345 mm, szerokości 1868 mm i wysokości 1523 mm, pod względem wymiarów jest modelem należącym do cieszącego się dużym zainteresowaniem segmentu A. W stosunku do swojej długości całkowitej samochód ma bardzo duży rozstaw osi – 2630 mm (o 52 mm większy rozstaw niż Golf i o 26 mm większy niż Tiguan). Zwisy nadwozia – z przodu 855 mm, z tyłu 860 mm – są bardzo krótkie, a szeroki rozstaw kół – 1585 mm z przodu, z tyłu 1613 mm podkreśla zwartą i atletyczną sylwetkę.

Przedni kąt natarcia wynosi 24,3o, a tylny aż 32,5o. Ponadto auto charakteryzuje się dużym prześwitem poprzecznym, co umożliwia mu poruszanie się po trudnym terenie.

Precyzyjnie wypracowana sylwetka

W nadwoziu dominuje bardzo długa pokrywa silnika, zupełnie nowy projekt przedniej części nadwozia, przesunięta daleko do tyłu kabina pasażerska i bardziej płaska, niż w tradycyjnych SUV-ach linia okien. Bryła auta jest niezwykle dopracowana i nowoczesna. Model ten pokazuje kierunek, w którym zmierza stylistyka Volkswagena.

Uwagę zwraca linia Tornado przebiegająca od przedniego do tylnego błotnika, pod pozbawionymi ram oknami. Wyraźnie wysunięte na zewnątrz błotniki, podkreślające masywność boków, nadają sylwetce również cechy sylwetki samochodu sportowego. Z całością harmonizują 20-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich z oponami 265/45.

O potencjale, jaki niesie z sobą DNA designu Volkswagena, świadczy przód nadwozia. Charakterystyczne, poziome linie są tutaj elementem łączącym teraźniejszość z przyszłością. Inaczej niż w aktualnych modelach, styliści połączyli ze sobą oba podwójne reflektory ksenonowe i chromowane elementy chłodnicy, które podkreślają szerokość nadwozia i są częścią zupełnie nowej koncepcji świateł: w dolnym pasie umieszczone zostały światła dzienne, w górnym – kierunkowskazy. Grafika świateł, reflektory i osłona chłodnicy stworzyły wyjątkową kombinację. Środkowa część lakierowanego w kolorze nadwozia zderzaka tworzy całość z osłoną chłodnicy. Z lewej i prawej strony wlotu powietrza umieszczone są diodowe światła przeciwmgielne.

Tylna szyba jest mocno pochylona. Pokrywa zakończona jest od góry spojlerem, który optycznie przedłuża dach i poprawia aerodynamikę. Tak jak w najnowszych modelach seryjnych – na przykład w nowym CC, tylne światła są wąskie i eleganckie. Masywny tylny zderzak z wbudowanymi po bokach końcówkami rur wydechowych.

WNĘTRZE

Elementy obsługowe mają dynamiczne i precyzyjne linie coupé, lecz są umieszczone znacznie wyżej – jak w SUV-ie. Wszystkie powierzchnie są eleganckie i wykonane z najwyższej jakości materiałów, a jednocześnie są bardzo odporne na niekorzystne czynniki. Na przykład pokrętła pozwalające na szybką i wygodną regulację funkcji napędu i klimatyzacji wykonane są z aluminium. Również aluminiowa jest dźwignia 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej (DSG). Przed dźwignią zmiany biegów umieszczony jest przycisk uruchamiania silników, z prawej i lewej strony dwa eleganckie, stabilne uchwyty. Z prawej strony dodatkowo znajdują się przyciski wyboru trybu elektrycznego i ładowania akumulatora. Powyżej elementów regulacji wentylacji, przycisku świateł awaryjnych i dysz wentylacyjnych umieszczono wyświetlacz dotykowy, na którym prezentowane są wszystkie istotne funkcje samochodu. W rezultacie wszystkie detale czteroosobowej kabiny są bardziej sportowe, niż w tradycyjnym SUV-ie.

Zależnie od wybranego trybu – Sport, City lub Offroad, na wyświetlaczu głównym pokazywane są na przykład: kompas, mapa topograficzna, wskaźnik przechyłu. Każdy z trybów ma charakterystyczną grafikę i kolorystykę. Na środku między dwoma okrągłymi wskaźnikami znajduje się kolejny, wielofunkcyjny wyświetlacz, na którym mogą być prezentowane informacje dotyczące samochodu, menu telefonu, informacje z systemu audio i dalsze dane nawigacyjne, takie jak na przykład trójwymiarowy obraz terenu.

Ergonomia na długie podróże

Studyjny model wyposażony jest w cztery ergonomiczne, pojedyncze fotele kubełkowe ze zintegrowanymi zagłówkami. Wszyscy pasażerowie mają wystarczająco dużo miejsca zarówno po bokach, z przodu jak i nad głową. Oparcia tylnych siedzeń i przedniego prawego fotela można pochylić do przodu, co pozwala na przewożenie na przykład deski surfingowej, paralotni czy innych dużych przedmiotów. Tył oparć pokryty jest tworzywem sztucznym odpornym na uszkodzenia.

Bagażnik do wysokości okna ma pojemność 380 litrów. W przypadku załadunku wnętrza, o długości 1724 mm, po dach i do oparć przednich foteli, pojemność bagażnika wzrośnie do 1230 litrów.

ELEKTRYCZNIE NAPĘDZANA OŚ TYLNA

Cross Coupé wyposażony jest w trzy silniki, efektywnie współpracujące ze sobą w ramach systemu hybrydowego: z przodu znajduje się silnik benzynowy TSI o mocy 110 kW i maksymalnym momencie obrotowym 210 Nm oraz silnik elektryczny o mocy 40 kW i momencie obrotowym 180 Nm. Te dwa silniki napędzają, razem lub każdy z osobna, przednią oś. Jeżeli pojazd ma poruszać się w trybie z napędem na wszystkie koła lub tylko z napędem elektrycznym, dołączony zostaje drugi silnik elektryczny, który wbudowany jest w tylną oś. Silnik ten napędza tylne koła i rozwija moc do 85 kW i moment obrotowy 270 Nm. Maksymalna moc całkowita systemu (silnik benzynowy + silniki elektryczne) to 195 kW.

AKUMULATOR TUNELOWY

Podczas jazdy z wykorzystaniem energii elektrycznej silniki zasilane są umieszczonym w tunelu środkowym akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 9,8 kWh, składającym się z 8 modułów. Układ sterowania silnikami wbudowany jest w przednią część komory silnika i zarządza przepływem energii wysokiego napięcia z akumulatora i do akumulatora, względnie do silników elektrycznych. Wewnętrzna sieć elektryczna zasilana jest napięciem 12 V. Elektryczny układ napędowy nie spowodował żadnego ograniczenia przestrzeni we wnętrzu samochodu. Akumulator jest ładowany z zewnętrznych źródeł prądu (przyłącze 230 V) lub – podczas jazdy – przez silnik TSI i system odzyskiwania energii hamowania (zarówno z przedniej, jak i z tylnej osi).

NISKIE ZUŻYCIE PALIWA

Cross Coupé z pełnym bakiem waży tylko 1748 kg (58% przednia oś, 42% tylna oś), jego ładowność to 450 kg, a zasilany tylko prądem może pokonać dystans do 45 km. Zużycie paliwa przez silnik TSI w znormalizowanym cyklu (NEFZ) wynosi zaledwie 2,7 l/100 km, co odpowiada emisji CO2 62 g/km. W trybie hybrydowym, przy zbiorniku paliwa o pojemności 55 litrów, teoretyczny zasięg wynosi 815 kilometrów, tak więc prototyp może przejechać bez tankowania 860 kilometrów.

Prezentowany w Tokio model studyjny jest zarówno bardzo ekologiczny jak i sportowy. Przyspiesza do 100 km/h w 7 sekund i rozwija prędkość maksymalną 201 km/h. W przypadku napędu czysto elektrycznego prędkość jest ograniczona elektronicznie do 120 km/h. Współczynnik oporu powietrza Cw wynosi tylko 0,329.

NAPĘD HYBRYDOWY

Oba silniki elektryczne wspierają silnik benzynowy (TSI) przy przyspieszeniu, mogą jednak samodzielnie napędzać auto na dystansie 45 kilometrów, zależnie od warunków jazdy. Silnik TSI jest wtedy odłączany od układu napędowego i wyłączany. Sprzęgło po stronie przekładni pozostaje przy tym zamknięte, a 7-biegowa DSG odpowiednio połączona z pozostałymi podzespołami.

Kierowca samochodu może sam zdecydować, czy chce przejeżdżać dłuższe odcinki tylko z napędem elektrycznym (do momentu osiągnięcia określonego poziomu naładowania akumulatora). W tym celu musi wybrać odpowiedni tryb na konsoli środkowej obok dźwigni zmiany biegów. Gdy tylko ze względu na poziom naładowania akumulatora lub inne parametry silnik TSI musi zostać dołączony, podejmuje on pracę w sposób prawie niezauważalny dla kierowcy i pasażera.

Gdy Cross Coupé hamuje, oba silniki elektryczne pracują jak prądnica i wykorzystują energię hamowania do ładowania akumulatora (rekuperacja). Ponadto kierowca może sam uruchomić, przyciskiem znajdującym się obok dźwigni zmiany biegów, ładowanie akumulatora przez silnik TSI. Aktualny zasięg w trybie czysto elektrycznym oraz łączny zasięg wyświetlane są przez cały czas. Za zarządzanie energią i napędem, z uwzględnieniem aktualnego zapotrzebowania na moc, odpowiedzialny jest moduł sterowania silnika.

W zależności od sytuacji (na przykład utrata trakcji na przedniej osi), oraz po świadomym przełączeniu przez kierowcę w tryb napędu na wszystkie koła lub tryb elektryczny, błyskawicznie dołączany jest drugi silnik elektryczny wbudowany w tylną oś. Kierowca ma do dyspozycji 3 tryby pracy napędu: City (tryb „eco” z minimalnym zużyciem paliwa), Sport (tryb dynamiczny) i Offroad (stały napęd na wszystkie koła).