TOKIO 2013: MAZDA – KOLEJNY ETAP PROGRAMU ZOOM-ZOOM

mazda3_1 cng_jpg300

Różnorodność źródeł zasilania i bezpieczeństwo to motywy przewodnie ekspozycji Mazdy na tegorocznym Salonie Samochodowym w Tokio. Jedną z głównych atrakcji będzie światowa premiera hybrydowej Mazdy3 SKYACTIV-Hybrid.

Nowy kompakt marki jest pierwszym modelem w Japonii, oferującym wybór pomiędzy silnikiem benzynowym, diesla i hybrydowym. Co więcej, Mazda zaprezentuje jeszcze jedną alternatywę w postaci samochodu koncepcyjnego Mazda3 SKYACTIV zasilanego sprężonym gazem ziemnym (CNG).


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Model Mazda6 ASV-5 będzie z kolei szczycił się jedną z najbardziej zaawansowanych na świecie technologii służących zapewnieniu bezpieczeństwa drogowego. Innowacja to przyszłość, a przyszłość zaczyna się dziś.

Mazda3 SKYACTIV-Hybrid

To pierwsza hybryda Mazdy: elektryczno-benzynowy układ napędu pojawił się po raz pierwszy w nowej Maździe3, która debiutuje na rynku japońskim podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Tokio.

Najnowszy model w rodzinie SKYACTIV został wyposażony w jednostkę elektryczną, która wspomaga pracę silnika benzynowego, szczególnie przy niskich obrotach i niskim obciążeniu silnika. Nowa jednostka napędowa, będąca szczególną modyfikacją wersji SKYACTIV-G 2,0, charakteryzuje się wysokim stopniem sprężania 14:1, układem wylotowym typu 4-1 oraz systemami kontroli, dzięki którym uzyskuje się bardziej wydajne spalanie dla szerszego zakresu parametrów pracy silnika. Układ recyrkulacji spalin odzyskuje ciepło wytwarzane przez spaliny, w konsekwencji skracając czas rozgrzewania samochodu i oszczędzając paliwo przy gaszeniu silnika.

Mazda3_hatch 1

Układ napędowy przenosi napęd na przednie koła, rozdzielając moc wyjściową na silniku SKYACTIV-G pomiędzy jednostkę napędową i generator prądotwórczy. W ten sposób układ przenosi mieszankę mocy wyjściowej z silnika benzynowego i elektrycznego, dzięki czemu uzyskuje się płynne, liniowe przyspieszenie. Jednostka sterująca zasilaniem zmniejsza lub zwiększa pobór prądu przez silnik elektryczny, dodatkowe wyposażenie i akumulator pomocniczy. Komputerowy monitoring parametrów pracy niklowo- metalowego akumulatora hybrydowego, takich jak m.in. prąd, napięcie i temperatura, ułatwia utrzymywanie stanu naładowania akumulatora.

Mazda3 SKYACTIV-Hybrid jest oszczędna – w japońskim cyklu testowym JC08 zużywa jedynie 3,2 l/100 km. Całkowita moc wyjściowa to 100 kW (136 KM).

W aucie dźwięk silnika dostosowuje się do prędkości jazdy i przyspieszania. Ciekawą funkcją jest system odzyskiwania energii z hamowania, który wykorzystuje pracę silnika elektrycznego i hamulców hydraulicznych.

Mazda3_hatch 2

Model przejął również od poprzedników design „KODO – Dusza Ruchu”, lekkie nadwozie SKYACTIV-Body i podwozie SKYACTIV-Chassis.

Dane techniczne
* silnik benzynowy
– pojemność skokowa: 1997 cm3
– średnica cylindra x skok tłoka: 83,5 mm x 91,2 mm
– stopień sprężania: 14,0:1
– maksymalna moc: 73 kW (99 KM) przy 5200 obr./min.
– maksymalny moment obrotowy: 142 Nm przy 4000 obr./min.
* Silnik elektryczny
– typ: elektryczny silnik synchroniczny zasilany prądem zmiennym (synchroniczny z magnesami trwałymi o rozruchu bezpośrednim)
– maksymalna moc: 60 kW / 82 KM
– maksymalny moment obrotowy: 207 Nm
– całkowita moc wyjściowa systemu: 100 kW / 136 KM

mazda3_ 2 cng_jpg300

KONCEPCYJNA Mazda3 SKYACTIV-CNG

Oprócz wersji SKYACTIV-Hybrid, przedstawia w Tokio model koncepcyjny Mazda3 SKYACTIV-CNG. Zasilany różnym paliwem kompakt bazuje na gamie technologii SKYACTIV. Nowy model wyposażony jest w układ SKYACTIV-G 2,0 z dwoma odrębnymi zbiornikami na benzynę i sprężony gaz ziemny (CNG).

Dane techniczne
– ilość miejsc siedzących: 5;
– długość: 4580 mm;
– szerokość: 1795 mm;
– wysokość: 1455 mm;
– rozstaw kół: 2700 mm;
– typ silnika: zasilany dwojakim paliwem: benzyna/gaz CNG, oparty na SKYACTIV-G 2.0;
– pojemność skokowa: 1997 cm3;
– pojemność zbiornika paliwa: benzyna (standardowa bezołowiowa): 51 litrów; gaz CNG: 75 litrów (20 MPa);
– wtrysk paliwa: benzyna: wtrysk bezpośrednio do cylindra silnika; gaz CNG: wtrysk punktowy;
-skrzynia biegów: SKYACTIV-Drive (automatyczna, 6-stopniowa);
– minimalny promień skrętu: 5,3 m.

Mazda6 ASV-5

Bezpieczeństwo jest podstawowym założeniem programu „Odpowiedzialny Zoom-Zoom”, które Mazda stara się realizować poprzez udoskonalenie tego aspektu w swoich pojazdach. Podczas targów motoryzacyjnych w Tokio firma prezentuje jeden ze swoich kluczowych projektów.

mazda6_asv-5 (1)

Mazda6 ASV-5 (ASV oznacza pojazd o zaawansowanym poziomie bezpieczeństwa) łączy w sobie koncepcję proaktywnego bezpieczeństwa, Mazda Proactive Safety, i inteligentne systemy transportowe, Intelligent Transportation System (ITS). Pierwszy element obejmuje szereg technologii obecnych w modelach Mazdy, które mają na celu minimalizację ryzyka wypadku. Wśród nich znajdują się zaawansowany, opierający się na czujnikach zespół systemów bezpieczeństwa i Activsense, dostępny w modelach nowa Mazda3, Mazda6 i Mazda CX-5, a także intuicyjny interfejs człowiek-maszyna umieszczony w kabinie pasażerskiej (HMI), który pozwala kierowcy przetwarzać wszelkie informacje płynące z różnych podzespołów w efektywny i bezpieczny sposób.

Opracowany przez konsorcjum Mazdy, Uniwersytet w Tokio, spółkę Hiroshima Electric Railway Co. i japońskie narodowe laboratorium badające bezpieczeństwo w ruchu drogowym i środowisko, system ITS monitoruje ruch pojazdów, tramwajów i pieszych, aby zapobiegać wypadkom oraz korkom drogowym.

Pierwsze wyniki wrześniowych testów drogowych Mazdy6 ASV-5, przeprowadzonych w Hiroszimie w Japonii, są zadowalające. Model został wyposażony w pierwszy na świecie system umożliwiający wymianę pomiędzy tramwajami i samochodami danych takich jak: rodzaj pojazdu, lokalizacja, kierunek jazdy, informacje o hamowaniu i włączeniu kierunkowskazu. Poza informacjami uzyskiwanymi od innych pojazdów, sygnalizacji świetlnej i przydrożnych radarów, specjalnie wyposażona Mazda6 sedan wykorzystuje także radar odbierający fale milimetrowe, mikrofalowe czujniki oraz kamery, by wspomóc kierowcę poprzez „obserwację” otoczenia, w szczególności martwych punktów. Podobnie jak w wielu europejskich miastach, w Hiroszimie tramwaje są istotnym elementem komunikacji miejskiej, którym podróżuje codziennie około 150 tys. osób.

Połączenie technologii ASV-5 i ITS wyznacza spory postęp na drodze rozwoju bezpiecznego i skutecznego systemu transportu, który wprowadzi ulepszenia zarówno do komunikacji kolejowej, jak i drogowej. To kolejna, łamiąca wszelkie konwencje koncepcja oferowana kierowcom przez Mazdę.