TOYOTA: LEGENDA WYŚCIGU SUZUKA 500 CZYLI SPORTS 800 JAK NOWA

toyota_sports1

Fachowcy Toyota Gazoo Racing odnaleźli oryginalne sportowe coupe Sports 800, które wygrało pierwszą edycję legendarnego wyścigu długodystansowego Suzuka 500.

To pierwszy seryjny samochód sportowy marki, w Japonii potocznie nazywany Yotahachi. Dzięki staraniom mechaników odzyskał dawną świetność i znów jest gotowy do wyjazdu na tor.


Zobacz także:

HISTORIA/OLDTIMERS

SPORT


 

Oto historia Toyoty Sports 800 GR Concept. Jej twórcą był Tatsuo Hasegawa, inżynier lotniczy, którego Toyota zatrudniła po wojnie. Hasegawa ma w swoim dorobku także takie kluczowe dla Toyoty modele jak Publica, Corolla, Celica czy Carina.

toyota_sports2

To właśnie młodemu projektantowi samolotów wojskowych Toyota Sports 800 zawdzięcza fantastyczną aerodynamikę, wypracowaną w eksperymentalnym tunelu powietrznym, którego zastosowanie przy opracowaniu samochodu było w tamtym czasie rewolucją. Inną przełomową dla japońskiej motoryzacji decyzją było zastosowanie aluminium w konstrukcji karoserii, dzięki czemu samochód ważył tylko 580 kg.

Silnik nie miał dużej mocy, ale niska masa i doskonała aerodynamika sprawiły, że 45-konne auto mogło się rozpędzić do 155 km/h, co było najlepszym wynikiem w klasie.

Suzuka 500 – historyczne zwycięstwo

Nowy samochód zadebiutował w 1965 roku, a już rok później zmienił krajobraz w sportach motorowych w Japonii. Shihomi Hosoya za kierownicą maleńkiej Yotahachi z zaledwie 0,8-litrowym silnikiem pokonał w pierwszym wyścigu Suzuka 500 km takich rywali jak Lotus Racing Elan, Fairlady 1600 czy Prince Skyline GT o dwa razy większych silnikach.

toyota_sports3

Przed startem nikt nie dawał Yotahachi żadnych szans w starciu z potężnymi maszynami zaciekle walczącymi o zwycięstwo w tej prestiżowej imprezie. Jednak w drugiej połowie 500-kilometrowego wyścigu stało się jasne, że większe samochody nie mogą się mierzyć z superlekkim myśliwcem na kołach. Kiedy pozostałe auta jeden po drugim zatrzymywały się w pit stopach po zapas paliwa, Sports 800 gnało dalej przed siebie.

Po przekroczeniu mety Shihomi Hosoya spotkał się z niedowierzaniem sędziów – podejrzewano go o oszustwo. Kiedy jednak otwarto zbiornik paliwa, wszystko się wyjaśniło – w baku było jeszcze 30 proc. paliwa zatankowanego przed startem. Najwyraźniej w Toyocie pamięć tego sukcesu przetrwała kolejne dekady, bowiem wypracowanie jak najbardziej opływowego nadwozia było priorytetem twórców drugiej, trzeciej i czwartej generacji Priusa.

toyota_sports4

Produkcja Sports 800 trwała 4 lata, w tym czasie powstało 3131 egzemplarzy, które sprzedawano wyłącznie w Japonii. Po model ten sięgała przede wszystkim dobrze sytuowana młodzież oraz żołnierze stacjonujący w amerykańskich bazach wojskowych, głównie na Okinawie – specjalnie dla nich powstało około 300 Yotahachi z kierownicą po lewej stronie, które później wraz ze swoimi właścicielami trafiły do USA.

Początki Toyota Sports 800 GR Concept

Wyścigowa Toyota Sports 800 została odnaleziona przez japońską grupę inżynierów Toyota Gazoo Racing. Stała zbutwiała w garażu i nie wyglądała okazale. Została jednak rozpoznana po numerze nadwozia UP 15-10007 – okazało się, że jest to jeden z dwóch Yotahachi (nr 7), które wygrały pierwszy wyścig Suzuka 500, zajmując 1. i 2. miejsce, a później jeszcze wielokrotnie startowały w wyścigach długodystansowych. Auto znacznie różniło się od seryjnych egzemplarzy – w swoim czasie zostało profesjonalnie przygotowane do wyścigów.

toyota_sports5

Odbudowa i tuning zostały wykonane z myślą o tym, aby samochód nadawał się do sportowej jazdy, ale zachował charakter auta z epoki. Ponad połowa nadwozia została pieczołowicie zbudowana od nowa. Gazoo Racing dodał trochę od siebie w miejscach niewidocznych z zewnątrz. Zawieszenie zostało w większości odtworzone – fachowcy poddali tuningowi tylko amortyzatory. Inżynierowie korzystali z części dostarczanych przez klub właścicieli Sports 800. Za projekt odpowiadał Hiroyuki Ogawa.

– Po tuningu GR mogłem nie tylko porządnie się rozpędzić na torze, ale też ostro przyspieszać na publicznych drogach, poruszając się bezpiecznie przy każdej prędkości. Testowaliśmy samochód na drogach o bardzo różnych nawierzchniach. Staraliśmy się zachować atuty Yotahachi, jednocześnie nadrabiając jego słabe strony. Szczególną zaletą Sports 800 jest bardzo dobre wyważenie, zwłaszcza jak na auto sprzed 50 lat. To dobry punkt wyjścia. Natomiast amortyzatory mogły być lepsze, dlatego je poprawiliśmy – powiedział Kajikawa Hitoshi z Toyota Motor Skill Development (Toyota Gazoo Racing), odpowiedzialny za tuning samochodu.

toyota_sports6

Samochód z duszą

Kiedy pojazd był gotowy, Toyota Gazoo Racing zaprosił na testy kilku japońskich dziennikarzy należących do Japan Automobile Journalist Association oraz komitetu nagrody Japan Car of the Year.

– W skrócie – było super. Jest coś takiego jak dusza sportowego auta. Choć samochód ma niewielką moc, jest lekki i przyjemnie się go prowadzi. W środku atmosfera jest trochę jak w samolocie, aerodynamika jest przy tym fantastyczna. Nie jest może bardzo szybki, ale jazda nim sprawia radość, wciskanie gazu daje przyjemne odczucia – ocenił Yasuhisa Shimashita.

– Dla 60-latków takich jak ja Yotahachi to samochód wywołujący nostalgię. Ale ten egzemplarz wydaje się świeży, wcale nie czuje się, że to stare auto. Moc i prędkość nie przesądzają o radości z jazdy, a ten samochód jest wyjątkowy. Jego prowadzenie daje inne niż zwykle odczucia, bardziej bezpośrednie – skomentował Naoya Suzuki.

toyota_sports7

Seria GR

Inżynierowie pracujący przy Sports 800 GR Concept odczytują jako dobry znak, że odnalezienie legendarnej Toyoty zbiegło się w czasie z premierą nowej serii GR. Do tej pory w Japonii zadebiutowało 7 usportowionych modeli sygnowanych Gazoo Racing, a w przyszłości będzie ich zapewne więcej.

Podrasowane modele z logo GR trafią także do Europy, czego zapowiedź stanowi Yaris GRMN, limitowana edycja Yarisa czerpiąca z rozwiązań wypracowanych w Yarisie WRC, a tuningowana na torze Nurburgring.