TOYOTA: NOWA CAMRY I JEJ POPRZEDNICY NA DROGACH W POLSCE

toyota_camry1

Po piętnastu latach, w tym roku na polski rynek powróciła Toyota Camry. Debiut modelu 8. generacji wiąże się z wycofaniem ze sprzedaży Avensis. Sedany segmentu D/E Toyoty są obecne na naszym rynku od początku istnienia oficjalnego przedstawicielstwa marki w Polsce.

W 1991 roku, kiedy powstała firma Toyota Motor Poland, mieliśmy w salonach do wyboru Camry i Carinę II. Oto krótka historia poprzedników najnowszego auta marki na naszym rynku.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Historia sedanów Toyoty w Polsce liczy już 35 lat. Pierwsze Cariny trafiły do Polski jeszcze w latach 80. W tym czasie panujący w naszym kraju niedobór benzyny i wynikająca z niego sprzedaż na kartki spowodowały, że większość zainteresowanych szukało auta z silnikiem Diesla. Dostęp do oleju napędowego nie był bowiem ograniczony.

W 1981 roku państwowy importer Pol-Mot zaczął sprowadzać do polski sedana Carina (CA60) z silnikiem Diesla 1,8 l. Kilkadziesiąt egzemplarzy, które trafiły z Japonii nad Wisłę, miały najczęściej brązowy lakier metalik i jasne wnętrze.

 

Co ciekawe, szkolenie serwisantów Toyoty odbyło się dopiero w 1993 roku. Do Polski przyleciał wtedy japoński instruktor, który udostępnił lokalnym mechanikom książki obsługi modeli Corolla i Carina.

Carina 2. generacji

Toyota Carina II zadebiutowała w 1984 roku najpierw jako seria T150. Był to samochód klasy średniej, w Europie dostępny z nadwoziem sedan lub liftback. Nowy model z silnikiem Diesla 2.0 trafił do Polski wiosną 1985 roku. W czasach, kiedy nasze drogi były zdominowane przez duże i małe Fiaty produkcji FSO, Toyota zdawała się samochodem z innego świata – wzbudzała podziw swoją nowoczesną, elegancką sylwetką.

Napędzał ją 4-cylindrowy, wysokoprężny silnik o symbolu 2C-L, który rozwijał 68 KM mocy. Auto spalało w mieście średnio 6,7 l/100 km i rozpędzało się do 155 km/h.

Pol-Mot sprowadził samochody z nadwoziem sedan, w wersji wyposażenia DX. Trudno ocenić, ile egzemplarzy Cariny trafiło do Polski. Jedyne dane jakie się zachowały w archiwach Pol-Motu, to całkowita liczba samochodów wszystkich marek sprowadzonych do kraju w 1985 roku – było to jedynie 4400 aut. Rok później liczba ta urosła do 7416 egzemplarzy.

Seria T150 była produkowana do 1988 roku, po czym zastąpiła ją seria T170, która w Polsce była dostępna jako sedan lub liftback. Pod maską pracował wysokoprężny silnik 2.0 o mocy 72 KM. Warto zwrócić uwagę, że w tamtych czasach, choć sprzedaż modeli Toyoty w Polsce była liczona raczej w setkach niż tysiącach egzemplarzy, nowości były oferowane w naszym kraju niemal od razu po europejskiej premierze.

 

Camry na przełomie epok

W drugiej połowie 1987 roku do Polski trafił model Camry XLD (VX20) z 2-litrowym turbodieslem 2C-T o mocy 84 KM. Najpierw dostępny był tylko sedan, ale od końca lat 80. można było zamówić także kombi. Samochód o długości 4,5 metra (o 13 cm dłuższy od ówczesnej Cariny) miał przestronne wnętrze, elegancki wygląd i znakomite osiągi połączone z niskim zużyciem paliwa. Nowością na polskim rynku było wspomaganie kierownicy należące do standardowego wyposażenia.

Wiatr zmian

W styczniu 1989 roku władze PRL zakończyły reglamentację benzyny, co spowodowało, że już w następnym roku oferta Toyoty rozszerzyła się o wersje benzynowe. W gamie Camry pojawiły się silniki o pojemnościach od 1,6 do 2,0 litrów.

W 1989 roku Toyota doczekała się pierwszego profesjonalnego testu samochodu – na łamach „Motoru” została opisana Toyota Camry z 2-litrowym silnikiem Diesla. W tym samym roku marka została sponsorem konkursu Miss Polonia, którego finał okazał się niesamowitą promocją. W tamtych czasach imprezę transmitowaną przez TVP oglądała cała Polska, a na scenie podczas finału były widoczne logotypy producenta.

Zwyciężczyni konkursu, Aneta Kręglicka, która kilka miesięcy później została Miss Świata, odebrała w salonie Toyota Radość nową Carinę. Z dnia na dzień mało znana marka stała się symbolem prestiżu.

Jeszcze na początku lat 90. zagraniczne samochody były sprowadzane głównie przez państwowe przedsiębiorstwo Pol-Mot, ale rynek motoryzacyjny w Polsce powoli przekształcał się na zachodni model. W 1991 roku powstała firma Toyota Motor Poland – założona, co ciekawe, nie przez centralę Toyoty w Japonii, lecz przez japońskie przedsiębiorstwo handlowe Nissho Iwai. W ofercie nowego przedstawicielstwa marki znalazły się m.in. Carina II i Camry. Flagowym modelem była wówczas Camry z silnikiem V6 3.0.

 

Camry w latach 90.

Jeżeli jest jeden temat, co do którego Polacy są zgodni, to jest nim Camry 3. generacji. Samochód produkowany od 1991 do 1996 roku jakością i trwałością prześcigał niemal wszystko, co można było wówczas kupić w salonach na całym świecie. Choć Camry nie porywała designem, bardzo dobre wyposażenie i materiały wykończeniowe, wysoki poziom bezpieczeństwa i oczywiście niezawodność przyciągnęły do salonów ogromne rzesze kierowców na całym świecie.

Popularność japońskiego auta nie ominęła także Polski. Sedan był sprowadzany do naszego kraju z Japonii, zaś kombi i coupe ze Stanów Zjednoczonych.

W Europie trzeci model Camry był oferowany z dwoma silnikami benzynowymi o ponadprzeciętnej trwałości – z 2,2-litrowym 136 KM, rozpędzającym auto do setki w mniej niż 10 sek., oraz V6 3.0 o mocy 190 KM, który osiągał setkę o sekundę szybciej. W 1996 roku Camry 3. generacji została zastąpiona przez kolejny model. W 2004 roku została wycofana z polskiego rynku.

Carina E

Kiedy w 1992 roku na rynek weszła Carina E, pierwszy samochód Toyoty zaprojektowany z myślą o europejskich klientach, wielu kierowców Polonezów i dużych Fiatów oglądało się za tym samochodem z zazdrością. Miał on przestronne, komfortowe wnętrze i jeden z największych bagażników w swojej klasie. Carina E była produkowana w Wielkiej Brytanii, dlatego nie była objęta zaporowym cłem, narzuconym w przez polski rząd w 1991 roku, które obejmowało auta sprowadzane spoza Europy.

Toyota Motor Poland podeszła do promocji tego modelu profesjonalnie. Firma zaprosiła 70 branżowych dziennikarzy na tor w Miedzianej Górze, gdzie rozegrano Dziennikarskie Grand Prix Toyoty. Oczywiście zaowocowało to wieloma cennymi publikacjami. W tym samym roku Toyota Motor Poland ogłosiła, że obejmuje wszystkie modele, w tym nową Carinę E, aż 3-letnią gwarancją. W 1995 roku Carina E stała się trzecim najpopularniejszym samochodem segmentu D w Polsce.

 

Avensis

Carina E została wycofana z europejskiego rynku w 1997 roku, a jej miejsce zajął zaprojektowany w Europie Avensis. Nowy model również był montowany w Burnaston w Wielkiej Brytanii jako sedan, liftback i kombi. Wersja podstawowa Terra z silnikiem 1.6 kosztowała 60 tys. zł. Oprócz tego dostępne były silniki 1.8 i 2.0.

W styczniu 2000 roku Avensis przeszedł facelifting i otrzymał silnik D-4D z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail o mocy 110 KM.

Druga generacja Avensisa z 2003 roku powstała na zupełnie nowej platformie, dzięki czemu otrzymała nowe wnętrze i stylistykę, zaprojektowaną w studio Toyoty we Francji. Samochód należał do najpopularniejszych modeli marki w Polsce oraz do liderów segmentu. Co ciekawe, model ten był nawet eksportowany do Japonii.

Obok sedana oferowana była także wersja liftback i kombi. Gamę silników wzbogacił benzynowy motor 2,4 l oraz wysokoprężny 2.2 D-4D 150 KM, a wraz z faceliftingiem w ofercie pojawił się 2,2-litrowy diesel D-CAT o mocy 177 KM.

Avensis 3. generacji zadebiutował w 2009 roku. Auto ponownie zostało zbudowane całkowicie od podstaw na nowej platformie, którą model dzielił z minivanem Verso. Samochód zaprojektowało studio designu ED2 we Francji, nadając mu nowy design i zmieniając wymiary. Auto oferowane było jako sedan i kombi, natomiast liftbacka wycofano z oferty. Pierwszy facelifting przyniósł zmiany stylistyczne – przede wszystkim nowy styl przedniego pasa oraz bogatsze wyposażenie, w tym system multimedialny Toyota Touch.

W 2015 roku Avensis przeszedł szeroko zakrojony, drugi facelifting, po którym samochód stał się dłuższy, otrzymał nowoczesny przód i tył ze światłami LED i jeszcze bogatszą listę wyposażenia. Modernizacja nie objęła jednak wprowadzenia do oferty napędu hybrydowego. Rolę hybrydowego auta segmentu D miała pełnić czwarta generacja Priusa, dostępna w Europie od 2016 roku, która w porównaniu ze swoim poprzednikiem zauważalnie urosła.

 

Już wtedy wiadomo było, że Toyota wprowadza do swojej gamy modelowej nową modułową architekturę TNGA, która pozwoli z łatwością montować napędy hybrydowe we wszystkich modelach. W 2018 roku w Stanach Zjednoczonych zadebiutowała 12. generacja Camry oparta na tej platformie, a niedługo później ogłoszono, że Camry w Europie zastąpi Avensisa.

Powrót Camry

Choć od zakończenia sprzedaży Camry na polskim rynku minęło 15 lat, kierowcy wciąż dobrze pamiętają ten model i mają o nim bardzo pozytywne opinie. Kiedy pod koniec 2018 roku rozpoczęła się w polskich salonach przedsprzedaż 8. generacji Camry, klienci tłumnie ruszyli do salonów, jeszcze zanim mieli okazję odbyć jazdę próbną. Regularna sprzedaż rozpoczęła się na początku 2019 roku.

Zbudowana na TNGA nowa Camry ma bardzo sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i zawieszenie wielowahaczowe. To sprawia, że samochód jest bardzo stabilny i pewnie się prowadzi. Europejską Camry napędza układ hybrydowy o mocy 218 KM z silnikiem 2,5 l, zużywający średnio od 5,2 l/100 km benzyny. Auto rozpędza się do setki w 8,3 sek.

Wyposażenie nowego modelu w standardzie obejmuje systemy bezpieczeństwa czynnego Safety Sense, system multimedialny Touch 2 z ekranem dotykowym 7 cali, kamerę cofania, aluminiowe felgi, przednie i tylne światła LED wraz ze światłami do jazdy dziennej, oraz dwustrefową klimatyzację z technologią Nanoe.

Auto można doposażyć w system audio klasy premium JBL, trzystrefową klimatyzację, nawigację, wyświetlacz HUD, bezprzewodowe ładowanie telefonu czy czujniki parkowania z automatycznym hamowaniem ICS.

Nowa technologia projektowania i produkcji samochodów TNGA to rewolucja w Systemie Produkcyjnym Toyoty, która sprawiła jednak, że historia zatoczyła koło. Po ponad 30 latach odkąd pierwsze Camry trafiły do Polski i po wielu perypetiach Camry jest ponownie flagowym sedanem Toyoty w naszym kraju. Nowa generacja i globalny zasięg jeszcze bardziej wzmocnią pozycję tego auta, które już dziś jest najpopularniejszym sedanem na świecie.