TOYOTA: NOWY LAND CRUISER 150 JUŻ W SALONACH (CENY)

LC_0 D

W 2014 roku Toyota Land Cruiser 150 otrzymała istotne modyfikacje wizualne i techniczne, które pozwolą jej umocnić pozycję w segmencie luksusowych pojazdów terenowych.

Z ponad 60-letnią historią model stał się legendą. Dzięki dzielności w terenie i najwyższej trwałości, wyrobił sobie reputację niezawodnego i twardego samochodu 4×4. Od momentu debiutu w 1951 roku, jego kolejne generacje zdobyły ponad 6 milionów klientów.


Zobacz także:

PREMIERY


Model pojawił się na najbardziej wymagających obszarach wszystkich kontynentów świata, w tym Antarktydy. O wyjątkowości Land Cruisera decyduje jego konstrukcja z podwoziem na ramie, oraz szereg systemów dodatkowych, które oferują kierowcy pomoc zarówno na drodze, jak i w trudnym terenie. Najnowocześniejsze systemy pozwalają pokonywać nawet niedoświadczonym użytkownikom tereny, które okazują się nieprzejezdne dla większości współczesnych samochodów 4×4.

Zmiany w nadwoziu i wnętrzu

Wymiary zewnętrzne nowej wersji pozostały niemal bez zmian – przy długości 4 780 mm jest ona zaledwie o 20 mm dłuższa od dotychczasowego modelu, zachowując jego świetną zwrotność i promień zawracania 5,7 metra (wersja 3-drzwiowa: 4 335 mm długości, promień zawracania 5,2 metra). Mimo nowego przodu nadwozia, nie zmienił się kąt natarcia, nadal wynoszący imponujące 32 stopnie. Pozostałe parametry terenowe również zostały utrzymane na dotychczasowym świetnym poziomie (kąt rampowy 22 stopnie, kąt zejścia 25 stopni, przechył boczny 42 stopnie, zdolność pokonywania wzniesień o nachyleniu 42 stopni, głębokość brodzenia 70 cm).

lc_4-d

 

Z zewnątrz największe zmiany objęły przód pojazdu, od teraz z wyżej poprowadzoną linią maski. Nowo zaprojektowane reflektory przednie ze światłami LED i grill zostały zintegrowane w bardziej masywną niż dotychczas strukturę. Pionowe poprzeczki grilla przechodzą bezpośrednio w górną część zderzaka, dając wrażenie większej masywności przodu. Reflektory z technologią LED do jazdy dziennej i nocnej mają zupełnie nowy, bardziej pionowy kształt, oraz oznaczenia „Land Cruiser” na kloszach. Nowy jest także przedni zderzak i światła przeciwmgielne.

W tylnej części nadwozia zmieniony został wygląd świateł, również noszących oznaczenie modelu. Na drzwiach bagażnika pojawiło się także większe, chromowane wykończenie wokół tablicy rejestracyjnej.

Land Cruiser otrzymał także nowe wzory felg 17- i 18-calowych, oraz cztery nowe kolory nadwozia: odcień czarnego, ciemnozielonego, ciemnoniebieskiego i brązowego.

Wewnątrz pojawiły się nowe udogodnienia: nowy panel górny konsoli centralnej, panel obsługi funkcji terenowych, zestaw zegarów z 4,2-calowym wyświetlaczem centralnym, oraz poprawiony projekt trzeciego rzędu siedzeń i nowe możliwości kolorystyki wnętrza. Materiały wykończeniowe są jeszcze wyższej jakości (m.in. lakier fortepianowy i drewniane wykończenie konsoli centralnej, czy aluminiowe elementy na kierownicy, okolicy nawiewów i jednostki audio), są także nowe odcienie dwukolorowej tapicerki – czarny i kość słoniowa.

lc_6-l

 

Jeszcze większe możliwości terenowe

Uzupełnieniem konstrukcji SUV-a są liczne elektroniczne systemy terenowe, teraz obsługiwane za pomocą nowego panelu sterowania i wyświetlacza na zestawie przyrządów. Modernizacji poddane zostały elementy zawieszenia z zestawem stabilizatorów o zmiennej sztywności (KDSS – Kinetic Dynamic Suspension System). KDSS pozwala na bezkonkurencyjny wykrzyż kół w trudnym terenie. Aktywne zawieszenie dostępne jest z trzema trybami pracy: normalnym, komfortowym i sportowym. Dodatkowo tylne zawieszenie ma regulowaną wysokość i system auto- poziomowania.

Stały napęd na cztery koła obejmuje centralny mechanizm różnicowy typu LSD, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na przednią i tylną oś w proporcji od 50/50 do ok. 30/70, w zależności od warunków. Dostępne jest także centralna i tylna blokada mechanizmu różnicowego.

Do elementów podnoszących możliwości terenowe Land Cruisera należy zaliczyć także system A-TRC (rozdzielający moment obrotowy na poszczególne koła), Multi Terrain Select (pięć trybów jazdy w zależności od podłoża), Crawl Control (automatyczne utrzymywanie prędkości jazdy, szczególnie przydatne przy pokonywaniu wzniesień i zjazdów, czy wydostawaniu się z grząskiego terenu), czy Multi Terrain Monitor (zestaw kamer zewnętrznych wokół samochodu).

Silniki i skrzynie biegów

Pod maską Land Cruisera 150 może pracować silnik benzynowy V6 o pojemności 4-litrów, mocy 282 KM i maksymalnym momencie obrotowym 385 Nm, lub 3-litrowa jednostka Diesla o mocy 190 KM i 420 Nm, dostępnych już od 1600 obr./min. W przypadku tego drugiego silnika dostępny jest moduł PowerBoost, zwiększający moc do 225 KM i moment obrotowy do 500 Nm.

lc_10-l

 

Wersja benzynowa występuje z automatyczną, 5-stopniową skrzynią biegów, natomiast wersja z silnikiem Diesla z manualną skrzynią 6-stopniową lub automatyczną 5-stopniową.

Systemy bezpieczeństwa

Land Cruiser 150 jest wyposażony w najbardziej zaawansowane technologie bezpieczeństwa czynnego i biernego, uwzględniające m.in.: system ochrony przed-zderzeniowej Pre-Crash, aktywny tempomat, system monitorowania martwego pola w lusterkach, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, czy nowy system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), który za pomocą tylnej kamery ułatwia wyjazd z prostopadłego miejsca parkingowego, ostrzegając o przejeżdżających samochodach.

Cena i wyposażenie

Wraz z modernizacją modelu, na polskim rynku pojawiły się także nowe wersje wyposażeniowe. Trzy wersje bazowe to Prado, Premium, oraz Executive, które można dodatkowo personalizować dwunastoma pakietami wyposażenia dodatkowego Wprowadzona została także wersja specjalna „Invincible”, która będzie cieszyła się największym powodzeniem w polskich salonach.

Do wyposażenia standardowego tej wersji należą m.in.: Crawl Control, KDSS, HAC– systemy pokonywania podjazdów, Multi Terrain Select, Multi Terrain Monitor, blokada tylnego mechanizmu różnicowego, system monitorowania martwego pola w lusterkach, 18-calowe koła, przyciemniane tylne szyby, system „Inteligentny kluczyk”, tempomat, elektryczna regulacja przednich foteli z podgrzewaniem, skórzane fotele, podgrzewana kierownica, system multimedialny Toyota Touch 2 czy system nawigacji.

Ceny nowego Land Cruisera 150 rozpoczynają się od 189 tys. zł. w przypadku wersji trzydrzwiowej i 199 tys. zł. z nadwoziem pięciodrzwiowym. Model jest oferowany w wersji z homologacją ciężarową, umożliwiającej odliczenie podatku VAT.