TRANSEXPO 2018: PREMIERA SOLARISA URBINO 12 LE LITE HYBRID

Solaris_Urb1

W dniach 23-25 października w Kielcach odbędzie się XIV edycja Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego Transexpo. Wystawa będzie miejscem prezentacji aż trzech pojazdów marki Solaris.

Jednym z nich będzie zupełnie nowy produkt w ofercie firmy – Urbino 12 LE lite hybrid. Kolejne dwa produkty to dobrze już znane konstrukcje na rynku, Urbino 12 electric oraz Urbino 12 hybrid.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

Autobusy zostaną jednak zaprezentowane w nowej odsłonie po motoryzacyjnym „facelifcie”.

Solaris Urbino 12 LE lite hybrid

„Niskokaloryczna” nazwa pojazdu odnosi się do jego największej zalety, jaką będzie niskie zużycie paliwa, a tym samym mniejsze koszty eksploatacji w porównaniu z analogicznymi konstrukcjami dostępnymi na rynku.

Głównym celem przyświecającym inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris, którzy pracowali nad stworzeniem Urbino lite hybrid, było opracowanie konstrukcji autobusu, który w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km.

Aby to osiągnąć prace inżynieryjne skupiły się na wielu obszarach. Niewątpliwie jednym z najważniejszych dla osiągnięcia założonego celu, było obniżenie masy pojazdu. 12 LE w wersji lite hybrid ma masę własną poniżej 9 ton. Z kolei masa całkowita autobusu z pasażerami wynosi 15 ton.

solari-99

Sercem układu napędowego nowego modelu w rodzinie Urbino jest silnik Cummins ISBE6 o pojemności zaledwie 4,5 litra. Jednostka spełniająca restrykcyjną normę emisji spalin EURO 6, ma moc 210 KM i moment obrotowy 832 Nm.

Dodatkowym elementem układu napędowego Urbino LE lite hybrid jest maszyna elektryczna o mocy znamionowej 11,5 kW. Jej zadaniem jest rekuperacja energii w trakcie hamowania oraz wspomaganie silnika spalinowego przy ruszaniu. Dzięki temu układ ten zużywa mniej paliwa.

Solaris Urbino 12 LE lite hybrid będzie dostępny w wersji z dwiema parami drzwi w układzie 2-2-0. Autobus będzie mógł zabrać na pokład do 85 pasażerów, z czego 41 na miejscach siedzących. Oś przednia pojazdu to rozwiązanie marki ZF RL55, z kolei oś napędowa to DANA typu G150.

Rozmiar kół zastosowanych w pojeździe różni się od standardowych rozwiązań używanych w autobusach miejskich marki Solaris. Tym razem pojazd będzie wyposażony w koła o mniejszej średnicy 19,5 cali. Rozstaw osi to 5 900 mm, przy zwisie przednim wynoszącym 2 550 mm i tylnym wynoszącym 3 240 mm.

Mimo „odchudzenia” konstrukcji i zastosowaniu kilku nowych komponentów, Urbino 12 LE lite hybrid, tak jak wszystkie produkty marki Solaris, jest bezkompromisowy, jeśli chodzi o bezpieczeństwo oraz komfort zarówno pasażerów, jak i kierowców. Pojazd spełnia między innymi normy bezpieczeństwa określone w regulaminach R29 i R66.

– Nowy Solaris Urbino 12 LE lite hybrid to oferta dla tych operatorów, dla których kluczowym parametrem zakupu autobusu jest niskie zużycie paliwa przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnie dużego komfortu dla pasażerów i kierowców. Nasi klienci otrzymają tę samą gwarancję jakości i trwałości, do jakiej zobowiązuje marka Solaris – powiedział Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za Sprzedaż, Marketing, After Sales i Dział Pojazdów Szynowych.

Solaris_Urb3

Solaris Urbino z nowym designem

Obok Urbino 12 LE lite hybrid, na stoisku targowym podczas targów Transexpo pokazane zostaną dwa inne autobusy. Będą to dobrze już znane na rynku Urbino 12 electric oraz Urbino 12 hybrid z szeregowym systemem hybrydowym. Oba autobusy będą jednak posiadać nowy design, który już od stycznia 2019 roku stanie się standardem dla wszystkich pojazdów miejskich z rodziny Urbino i Trollino.

Obecnie oferowana generacja autobusów miejskich marki Solaris miała swoją premierę w 2014 roku. W ciągu czterech lat obecności na rynku autobus zyskał ogromne uznanie. Jednym z dowodów było przyznanie Urbino 12 electric prestiżowego tytułu „Bus of The Year” 2017.

– Nieustanne zmiany na rynku motoryzacyjnym, szczególnie w branży autobusowej, wymagają ciągłego rozwoju produktów, tak aby sprostać rosnącym oczekiwaniom naszych klientów, czyli kierowców, pasażerów i nabywców projektowanych i produkowanych przez nas pojazdów. Właśnie dlatego, cztery lata po wprowadzeniu na rynek obecnej generacji, dokonujemy kolejnych ulepszeń w designie autobusów miejskich marki Solaris. Lifting ma charakter ewolucyjny i optymalizujący obecne rozwiązania. Jesteśmy przekonani, że znaleźliśmy odpowiednią kombinację stylu i funkcjonalności, aby jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność i radość z użytkowania naszych pojazdów- wyjaśnia Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris ds. Badań i Rozwoju oraz Zapewnienia Jakości.

Solaris_Urb2

Oprócz uwarunkowań designerskich, zmiany w wyglądzie zewnętrznym Urbino mają także swoją pragmatyczną stronę. Były bowiem skorelowane z pracami nad konstrukcją Urbino LE lite hybrid.ąd.

Nowy design Solarisów to wymierne korzyści dla ich użytkowników:
– Nowy system oświetlenia przedniego bazujący w 100 proc. na technologii LED. Zamiast dotychczasowych 5 reflektorów, teraz wszystkie światła (drogowe, mijania przeciwmgielne, kierunkowskazy i pozycyjne) zastąpiono 3 reflektorami.
– Nowy design frontu autobusu oznacza lepszą widoczność dla kierowcy.
– Nowy kształt ściany przedniej to bardziej optymalna aerodynamika autobusu.
– Zmieniony kształt osłon dachowych oznacza ich efektywniejszy montaż i łatwiejsze utrzymanie oraz lepsze odprowadzanie wody z dachu autobusu.
– Poprawiona została widoczność przedniej tablicy kierunkowej dla pasażerów.

– Tak jak nasi klienci polubili nową generację Solarisa Urbino, jestem przekonany, że spodoba im się kierunek zmian designu w prezentowanych autobusach. Z pewnością docenią go kierowcy, którzy otrzymają jeszcze bardziej komfortowe miejsce pracy, jak i pasażerowie, którzy będą podróżować jeszcze nowocześniejszym pojazdem, a przez to jeszcze chętniej i częściej będą korzystać z komunikacji publicznej – mówi Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu Solarisa.

Targi Transexpo w Kielcach odbędą się w dniach 23-25 października 2018. Firma Solaris zaprasza do odwiedzenia swojego stoiska zlokalizowanego w hali E.