UŻYWANE: ZMIENIAJĄ SIĘ PREFERENCJE POLAKÓW

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zmieniają się preferencje Polaków dotyczące wyboru samochodu używanego. Statystyczny Polak poszukuje: Forda, Audi, BMW, Opla, Mazdę lub Volkswagena, najchętniej w wieku 4-8 lat, o przebiegu 101-150 tys. km.

Mniej chętnie wybiera tak popularnie w zeszłym roku kombi oraz pojazdy z silnikiem diesla. W I półroczu 2014 aż 70 proc. sprawdzanych przez ekspertów Motoraportera samochodów miało silniki o pojemności do 2000 cm3. To wzrost o 16 proc w stosunku do analogicznego okresu w 2013 r.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

WCIĄŻ ROŚNIE SPRZEDAŻ AUT W POLSCE


Najpopularniejszymi sprawdzanymi markami samochodów używanych w I półroczu 2014 roku są: Ford (10 proc.), Audi i BMW (po 8 proc.), Opel, Mazda, Volkswagen (po 6 proc.). Na pierwszy miejscu nie znajduje się już Opel (11 proc. w I półroczu 2013).

Kombi – niekoniecznie z rynku wtórnego i na benzynę?

Na pierwszym miejscu nie znajduje się tak popularne dotychczas kombi (w 2014 roku to jedynie 22 proc. ogółu sprawdzanych aut), a pojazdy z nadwoziem typu hatchback.

– Nie widać jednak aby Polacy zaczęli masowo wybierać inne typy nadwozia. Wydaje się, że powodem takiego trendu mogła być możliwość pełnego odliczenia VAT dla przedsiębiorców przy zakupie samochodu nowego. Taka zachęta mogła skusić grupę kierowców do zakupu nowego samochodu zamiast używanego. Czy jest to trend stały czy tylko jednorazowa sytuacja będzie można powiedzieć dopiero za rok. Być może fiskus znów miło zaskoczy przedsiębiorców – mówi Marcin Ostrowski, Prezes Motoraportera.

W lekkim odwrocie znajdują się tak popularnie dotychczas diesle. W I półroczu br. stanowią 49 proc., czyli tendencja spadkowa wynosi 6 proc.

– W naszym zestawieniu pojawiają się modele których w zeszłym roku nie było lub były bardzo mało popularne wśród naszych klientów. Przykładem są dwa modele Forda. W zeszłym roku najpopularniejszym modelem który sprawdzali nasi eksperci był Ford Focus. Prawie co dziesiąty sprawdzany przez nas samochód to BMW – zarówno w 2013 jak i 2014 roku. Od początku publikowania naszych raportów marka ta znajduje się w pierwszej trójce najpopularniejszych wśród klientów Motoraportera. Drugi rok z rzędu najchętniej zlecane do sprawdzenia to pojazdy serii 3 – ponad 1/3 wszystkich oględzin naszych ekspertów. I to zarówno w roku 2013 jak i 2014– prawie połowa realizowanych zleceń aut tego producenta. W bieżącym roku zdecydowanie najpopularniejsze jest Ford Mondeo – mówi Ostrowski.

Pilnie poszukiwany: przebieg do 150 tys. km, silnik do 2000 cm3

– Nietrudno zgadnąć jakie są tego powody. Oczywiście koszty paliwa którego ceny nie chcą spaść ku rozpaczy większości zmotoryzowanych tankujących ON lub Pb oraz koszty ubezpieczenia uzależnione od pojemności silnika. Dodatkowo wśród naszych klientów najpopularniejsze są również samochody max 8 letnie które posiadają już nowocześniejsze silniki – mniejsze oraz bardziej oszczędne. Powoli przestajemy się bać samochodów które na liczniku mają więcej niż legendarne już 200 tys. km. Takich aut nasi eksperci sprawdzili w tym półroczu o 4% więcej niż w I półroczu 2013 roku. Choć zdecydowanie preferowane przez klientów Motoraportera są samochody z dużo mniejszym przebiegiem. Zadbany, rzetelnie serwisowany, z uczciwie podanym przebiegiem – nawet jeśli jest to ponad 200 tys. km to nadal dobry zakup i nie należy takich samochodów od razu odrzucać podczas analizowania ogłoszeń motoryzacyjnych – mówi Marcin Ostrowski.

Najczęściej wybieranymi samochodami używanymi są pojazdy 4-8 letnie. W I półroczu br. o połowę spadła ilość sprawdzanych samochodów mających mniej niż 3 lata. W I półroczu 2013 takie pojazdy stanowiły prawie 1/3 realizowanych zleceń. W tym roku jest to 15 proc.

– Obecny raport może nieco zaskakiwać. Będzie tak, jeśli na rynek motoryzacyjny będziemy patrzeć tylko z perspektywy rynku samochodów używanych. Jeśli jednak spojrzymy na rynek jako całość – czyli samochody używane i nowe to zobaczymy logiczną i spójną całość. Przykładem jest pełne odliczenie VAT oferowane przedsiębiorcom na początku bieżącego roku. Skutkowało to między innymi mniejszym zainteresowaniem zakupem samochodu używanego typu kombi – przedsiębiorcy kupili nowe? – oraz większym zainteresowaniem zakupem samochodów pochodzących z rynku krajowego – 49 proc. w I półroczu 2014 vs. 21 proc. w 2013 roku – bo przy wymianie flot takie właśnie samochody się na rynku wtórnym pojawiły – podsumowuje Marcin Ostrowski, Prezes Motoraportera.