VOLKSWAGEN CASTROL CUP 2014: CZAS NA EMOCJE (1. RUNDA)

VWC_1a

Hungaroring – węgierski tor wyścigowy, na którym co roku odbywa się Grand Prix Węgier Formuły 1, będzie areną pierwszej z siedmiu rund tegorocznego Volkswagen Castrol Cup.

22 kierowców z 8 krajów wyjedzie na obiekt pod Budapesztem już w ten weekend. O punkty będą rywalizować czołowi zawodnicy poprzedniego sezonu, a także mocna stawka debiutantów, wśród których są uczestnicy tak prestiżowych serii jak Scirocco R-Cup, Volkswagen Polo Cup czy Porsche Carrera Cup Great Britain.


Zobacz także:
SPORT
VOLKSWAGEN CASTROL CUP


W stawce zawodników zobaczymy również Jerzego Dudka – byłego bramkarza Realu Madryt, FC Liverpool i reprezentacji Polski. Wybitny piłkarz po zakończeniu piłkarskiej kariery kontynuuje swoją przygodę z wyścigami.

VWC_2a

Z boiska do samochodu wyścigowego

Już w ubiegłym sezonie Jerzy Dudek dał się skusić i zamienił strój bramkarza na kombinezon kierowcy wyścigowego. Piłkarz, wówczas jako kierowca VIP, wziął udział w trzech rundach Volkswagen Castrol Cup. Pucharowy Golf GTI tak przypadł do gustu byłemu reprezentantowi Polski, że w tym sezonie zobaczymy Dudka we wszystkich 7 rundach cyklu.

Jerzy Dudek, ambasador marki Castro: Golf bardzo dobrze trzyma się drogi. Jadąc na szybkim łuku, czujesz, jak w twoim ciele wszystko przemieszcza się w różne strony. To uczucie dodaje adrenaliny i strasznie mnie kręci. Liczy się refleks, ale i opanowanie, które szybko może przesądzić o twojej pozycji startowej. Będąc na torze jesteś zdany tylko na siebie, musisz szybko podejmować decyzje. W tegorocznym Volkswagen Castrol Cup startuję jako pełnoprawny zawodnik. Przygotowania trwały cały rok, a teraz – do pierwszego wyścigu zostało już tylko kilka dni. Im bliżej do startu, tym mocniej adrenalina buzuje mi w żyłach. Gdy jesteś na torze, sam w samochodzie i musisz walczyć o swoje, to zabawa się już kończy. Przeciążenia, jakie czuje się w Golfie przy 180 km/h także podnoszą emocje. To mnie strasznie kręci. Przed startem na Hungaroring jestem podekscytowany jak przed debiutem w Liverpoolu czy Realu Madryt. Jestem gotowy. Do zobaczenia na Węgrzech.

Najlepszym dotychczasowym występem Dudka w Volkswagen Castrol Cup był drugi wyścig pierwszej rundy sezonu 2013, w którym bramkarz zajął 13. miejsce.

VWC_3a

Kluczowe kwalifikacje

Sesja, podczas której kierowcy ustalają kolejność startu do obu wyścigów jest szczególnie ważna na węgierskim torze. Ten obiekt nie obfituje w zbyt wiele miejsc do wyprzedzania, a zadania nie ułatwia też fakt, że tor miejscami jest bardzo wąski.

Do pierwszej rundy Volkswagen Castrol Cup 2014 wszyscy zawodnicy przystępują oczywiście z czystym kontem punktowym. W tym sezonie zwycięzca wyścigu zainkasuje 50 punktów, a kolejni kierowcy będą otrzymywać proporcjonalnie mniej punktów, aż do 20 zawodnika. Zajęcie ostatniego z punktowanych miejsc będzie nagradzane dwoma punktami. W wyścigu numer 1. i 2. schemat punktacji będzie jednak nieco inny niż w kolejnej części sezonu. Za wyniki w pierwszej rundzie kierowcy otrzymają o połowę mniej punktów niż w kolejnych występach. To oznacza, że zwycięzca wyścigu na Hungaroringu dopisze do swojego konta 25 (zamiast 50) punktów, a 20 zawodnik wzbogaci się nie o 2, lecz o 1 punkt.

Push – to – Pass

Tym, co ułatwi zawodnikom wyprzedzanie na węgierskim torze i jednocześnie ubarwi rywalizację, będzie system Push – to – Pass, zamontowany w pucharowych Golfach. Podczas rundy na torze Hungaroring zawodnicy będą mogli zwiększyć moc wyścigowego Golfa o dodatkowe 50 KM (do 310 KM) 19 razy podczas jednego wyścigu. Za każdym razem zwiększy on moc auta na 10 sekund z tym, że kolejny „strzał” będzie można wykonać dopiero po 10 sekundach. W ubiegłym sezonie mogliśmy zaobserwować jak dzięki umiejętnemu używaniu tego systemu można osiągnąć sukces w wyścigu. Także na Hungaroringu kluczowa będzie taktyka. Trzeba wiedzieć, kiedy i w którym miejscu na torze wcisnąć przycisk aktywujący system Push – to – Pass, żeby na tym zyskać.

VWC_4a

Na początku sezonu w uprzywilejowanej sytuacji są kierowcy, którzy w poprzednim sezonie mieli okazję nauczyć się sprytnego korzystania z tego układu. Liczba wyświetlana przez boczne szyby pucharowych samochodów pokazuje ile razy kierowca może jeszcze użyć 50-konnego „dopalacza”. Aktywację układu Push – to – Pass sygnalizuje także niebieska lampka umieszczona za przednią szybą każdego z Golfów GTI.

Legendarny tor

Hungaroring gości na swojej „nitce” Grand Prix Formuły 1 oraz inne znane serie jak GP2 czy WTCC. Jedno okrążenie toru ma długość 4381 m, a najdłuższa prosta liczy aż 700 m. Konfiguracja toru ma aż 16 zakrętów, a jego rekordzistą jest Rubens Barrichello (Brazylia), który w 2004 roku bolidem Ferrari F1 (model 2004) ustanowił czas jednego okrążenia wynoszący 1:18:436 sek. W ubiegłym roku węgierski tor był najcięższym sprawdzianem dla automatycznych skrzyń biegów DSG zamontowanych w wyścigowych Golfach GTI. W ciągu 12 okrążeń toru każdy z zawodników zmieniał biegi w swoim samochodzie ponad 300 razy.

W najbliższy weekend na torze Hungaroring rywalizować będą także kierowcy ścigający się w innych seriach wyścigowych. Jedną z nich jest towarzyszący Volkswagen Castrol Cup cykl Porsche GT3 Cup Challenge Central Europe.

VWC_5a

Kalendarz siedmiu rund Pucharu Volkswagen Castrol Cup
* 25-27 kwietnia – Hungaroring (Węgry);
* 23-25 maja – EuroSpeedway Lausitz (Niemcy);
* 13-15 czerwca – Tor Poznań (Polska);
* 8-10 sierpnia – Autodrom Most (Czechy);
* 22-24 sierpnia – Slovakia Ring (Słowacja);
* 12-14 września – Automotodrom Brno (Czechy);
* 26-28 września – Tor Poznań (Polska).