VOLKSWAGEN: NOWA STRATEGIA USTALONA

vw_tig22

Koncern Volkswagen zamierza stać się jednym z wiodących światowych producentów środków transportu zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Zarząd koncernu, przy aprobacie Rady Nadzorczej, uchwalił program „Together – strategia 2025”. Wyznacza on początek największego procesu zmian w historii Grupy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Nowa strategia wyznacza cel, którym jest zaś trwałe zabezpieczenie przyszłości koncernu i rentownego wzrostu. Ma zostać osiągnięty dzięki zmianom w obszarze produkcji samochodów, szybkiemu stworzeniu nowego obszaru działalności biznesowej związanego z usługami transportowymi, znacznemu wzrostowi efektywności i innowacyjności, a także poprzez przedsiębiorczy sposób myślenia i działania.

Częścią programu będzie „Pakiet przyszłości” marki Volkswagen, nad którym od początku czerwca pracują Zarząd marki oraz Rada Pracownicza. Chodzi w nim o środki służące wzrostowi efektywności, wydajności i rentowności, które zapewnią konkurencyjność oraz miejsca pracy, a także o finansowanie niezbędnych inwestycji w produkty i fabryki.

Transformacja głównego obszaru działalności

Jedną z podstaw nowej, przedstawionej w głównych zarysach, strategii koncernu jest transformacja głównego obszaru działalności Volkswagena. W jej ramach poszczególne marki koncernu mają jeszcze bardziej różnić się od siebie, a gama modeli oraz silników zostanie zweryfikowana pod kątem najatrakcyjniejszych segmentów rynku, obiecujących największy wzrost. Rentowność będzie też kluczem przy weryfikacji 340 modeli i wersji dostępnych dzisiaj w ramach koncernu; proces ten będzie uwzględniał regionalną specyfikę rynków i potrzeb klientów.

Szczególną uwagę Volkswagen poświęca samochodom elektrycznym i planuje w ich przypadku wielką ofensywę – w ciągu 10 lat na rynku ma się pojawić ponad 30 pojazdów elektrycznych napędzanych wyłącznie energią pochodzącą z akumulatorów (BEV). Koncern VW zamierza do 2025 roku sprzedawać od dwóch do trzech milionów samochodów elektrycznych typu BEV. Oznacza to udział w wysokości 20-25 proc. w całej spodziewanej sprzedaży.

Ponadto w ramach polityki zyskownego wzrostu Volkswagen zamierza zmodyfikować konstrukcje aut w oparciu o platformy modułowe. Potwierdzono też ogłoszone niedawno plany dotyczące ekspansji i inwestycji w Ameryce Północnej, a także program rozbudowy swojej działalności w Chinach.

Nowe obszary kompetencji

Kolejnym kierunkiem zmian w podstawowej działalności koncernu jest budowa nowych obszarów kompetencji. Koncern zamierza stworzyć własne rozwiązania w takich przyszłościowych dziedzinach jak pojazdy autonomiczne i sztuczna inteligencja. Celem jest wprowadzenie do końca dekady opracowanego przez Volkswagena konkurencyjnego rozwiązania technicznego (Self- Driving System, SDS).

Oprócz stopniowego wprowadzania nowego porządku w ofercie modeli poszczególnych marek koncernu nowe myślenie powinno dotyczyć zmian w dziedzinie produkcji komponentów, przy której pracuje 67 000 pracowników w 26 fabrykach na całym świecie. Zagadnienia dotyczące przyszłych rozwiązań koncern Volkswagen zamierza rozwijać nie tylko w odniesieniu do samochodów osobowych lecz także użytkowych.

Dział samochodów użytkowych obejmuje obecnie marki Scania, MAN i Volkswagen Samochody Użytkowe, a celem strategicznym jest objęcie przez Volkswagena roli globalnego lidera w tej dziedzinie. W nowej koncepcji strategicznej Volkswagena dział usług finansowych pozostanie znaczącym źródłem przychodów koncernu oraz filarem sukcesu należących do niego marek.

Usługi transportowe jako dodatkowy czynnik wzrostu

Drugim filarem programu „Together – strategia 2025”, obok transformacji zasadniczego obszaru działalności, jest stworzenie działu poświęconego nowym rozwiązaniom w dziedzinie transportu. Ten nowy dział tworzyłby, samodzielnie oraz poprzez zakup, ofertę usług przewozowych na telefon, tzw. „Ride Hailing”. Wokół tego powstałby zestaw kolejnych usług, jak taksówki kierowane przez roboty (Robotaxi), Carsharing czy przewozy On-Demand (na żądanie).

Zarówno w wypadku transformacji zasadniczego obszaru działalności koncernu, jak i w nowym dziale usług transportowych niezbędne jest wzmocnienie przez Volkswagena jego tradycyjnie wysokiej innowacyjności. Koncern wdraża cyfryzację we wszystkich działach i markach.

Znaczny wzrost efektywności

Na zagadnienia związane z motoryzacją przyszłości w ramach „Strategii 2025” przewidziano inwestycje w wysokości wielu miliardów euro. Koncern Volkswagen chce, by do 2025 roku udział procentowy inwestycji rzeczowych w stosunku do obrotów w przemyśle samochodowym wyniósł 6,0 proc. Znacznie poprawiona ma zostać również efektywność wydatków na badania i rozwój. Poza tym ogólne koszty dystrybucji i administracyjne mają zostać zmniejszone do poziomu poniżej 12 proc.

Dodatkowe środki potrzebne do zrealizowania inwestycji w przyszłościowe projekty mogą zostać uzyskane poprzez optymalizację palety marek i udziałów.

„Strategia 2025” zawiera dopasowane do zadań cele finansowe. W wypadku operacyjnej stopy zwrotu z inwestycji, która w 2015 roku bez obciążeń nadzwyczajnych wynosiła 6,0 proc., koncern przewiduje do 2025 roku wzrost do poziomu 7 lub 8 proc. Wskaźnik stopy wypłat dywidend dla akcjonariuszy powinien wynosić 30 proc. zysku netto.