VOLKSWAGEN: SYSTEM EMERGANCY ASSIST W NOWYM ARTEONIE

vw-syst--1

„Autonomiczna jazda” to jeden z najgorętszych tematów współczesnej motoryzacji. Jednych fascynuje, u innych budzi nieufność, czasami nawet niechęć.

Pewne jest jednak, że funkcje służące do jazdy autonomicznej zwiększają komfort pasażerów, a często także ich bezpieczeństwo. Dlatego nowy Arteon jest wyposażony w więcej systemów asystujących niż jakikolwiek Volkswagen przed nim.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

TECHNIKA


 

Systemy te współpracują ze sobą, bo dopiero interakcja zachodząca między czujnikami i komputerami każdego z nich sprawia, że funkcje jazdy autonomicznej mogą skutecznie działać. Dzięki wspólnej pracy czterech systemów asystujących Arteon ma na pokładzie funkcję, która może między innymi zapobiegać ciężkim wypadkom – mowa o systemie Emergency Assist drugiej generacji.

Gdy tylko czujniki nowego auta rozpoznają, że kierowca nie kontroluje pojazdu, system od razu przejmuje prowadzenie. Emergency Assist ostrzega innych uczestników ruchu o niebezpieczeństwie, automatycznie zjeżdża na prawy pas drogi i zatrzymuje tam pojazd.

To najgorszy scenariusz, ale niestety może przydarzyć się każdemu niezależnie od wieku i kondycji. Chodzi o nagłą utratę kontroli nad pojazdem z powodów zdrowotnych. W takim wypadku do akcji wkracza system Emergency Assist drugiej generacji. W jego ramach współdziałają cztery inne systemy asystujące: ACC (aktywny tempomat), Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu), Lane Assist (asystent utrzymywania samochodu na pasie ruchu) oraz Park Assist (system wspomagający parkowanie). Wspólnie mogą one – jak wspomniano wyżej – doprowadzić do automatycznego zatrzymania się pojazdu na prawym pasie ruchu.

Emergency Assist działa w następujący sposób: gdy czujniki stwierdzą, że w określonym czasie kierowca nie operuje ani pedałem przyspieszenia, ani hamulca, ani kierownicą zespół czterech wymienionych systemów wkracza do akcji. Najpierw ostrzegany i „wybudzany” jest kierowca – sygnałami akustycznymi, wizualnymi oraz poprzez szarpnięcie hamulcami.

Jeśli mimo to nie zareaguje, Emergency Assist rozpoczyna hamowanie samochodu. Automatycznie włączają się światła awaryjne; ponadto systemy Park Assist (ingerencja w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy) oraz Lane Assist (kamera rozpoznaje właściwy pas ruchu) powodują manewry samochodu na drodze (delikatna jazda od lewej do prawej krawędzi), co ma zwrócić uwagę innych kierowców na niebezpieczną sytuacją.

Równocześnie ACC powoduje automatyczne hamowanie auta i dzięki radarowym czujnikom zamontowanym z przodu nadwozia zapobiega najechaniu na pojazdy znajdujące się przed nim. Nowością w Emergency Assist 2.0 jest to, że dzięki systemom Park Assist oraz Lane Assist, Arteon na drogach wielopasmowych potrafi teraz w kontrolowany sposób zjechać na skrajny prawy pas.

Side Assist dzięki radarowym czujnikom kontroluje wtedy sytuację za samochodem, by zminimalizować ryzyko kolizji w czasie zmiany pasa ruchu.