VOLKSWAGEN: TRAFFIC JAM ASSIST CZYLI SYSTEM JAZDY W KORKU

vw-syst-a1

Środek lata to środek sezonu urlopowego i związanych z tym podróży. Niestety to także czas wzmożonego ruchu na drogach i kilometrowych korków na najbardziej uczęszczanych trasach – w Polsce i w Europie.

Wąskim gardłem stają się dojazdy do bramek autostradowych, nawet drogi szybkiego ruchu w pobliżu największych metropolii zamieniają się od czasu do czasu w jeden wielki parking.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Korki oraz mocno spowolniony ruch to próba cierpliwości dla kierowców, a na dodatek miejsce kolizji polegających na najechaniu na siebie samochodów. W takich sytuacjach pomocny okazuje się asystent jazdy w korku opracowany przez Volkswagena. System w połączeniu z dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG) jest oferowany do Golfa, Golfa Varianta, Tiguana, Tourana, Passata, Passata Varianta i do Arteona.

Gdy ruch na dłuższy czas zostaje mocno spowolniony, kierowca jest narażony na ciągłe hamowanie i podjeżdżanie w wolno posuwającym się korku. Te zadania może przejąć system Traffic Jam Assist – asystent jazdy w korku, który odciąża kierowcę i w ramach możliwości systemu pozwala uniknąć typowych kolizji do jakich dochodzi w korku.

Właśnie wtedy bowiem uwaga kierowcy bywa mocno rozproszona. Typowy przykład: kierowca odwraca się do dzieci, zadających nieśmiertelne pytanie: „Daleko jeszcze?” Jeśli w tym momencie znajdujący się z przodu samochód gwałtownie zahamuje, albo do kolumny z sąsiedniego pasa nieoczekiwanie włączy się inny pojazd, stłuczka jest prawie pewna. System wspomagający jazdę w korku w określonych przypadkach może jej zapobiec.

Badania wypadków przeprowadzane prze Euro- NCAP wskazują, że w takich sytuacjach samochody wyposażone w system awaryjnego hamowania działający także przy niskich prędkościach biorą udział w o 38 proc. mniejszej liczbie wypadków. Asystent jazdy w korku nie zwalnia kierowcy z obowiązku kontrolowania tego co dzieje się na drodze, ale ułatwia mu jazdę i przyczynia się do tego, by wszyscy pasażerowie bez szwanku dotarli na miejsce wakacyjnego wypoczynku.

Innowacyjny system wspomagający jazdę w korku do działania wykorzystuje aktywny tempomat ACC oraz system Lane Assist utrzymujący auto na pasie ruchu. Radarowy czujnik umieszczony z przodu samochodu monitoruje przestrzeń przed autem, a kamera znajdująca się przy przedniej szybie obserwuje linie na jezdni.

Wykorzystując Traffic Jam Assist Volkswagen do prędkości 60 km/h utrzymuje stały odstęp od poprzedzającego samochodu trzymając się środka wyznaczonego pasa ruchu. Oczywiście, kierowca może w każdej chwili przejąć kontrolę nad systemem.