VOLVO: HYBRYDOWE AUTOBUSY JEŻDŻĄ PO ULICACH GRUDZIĄDZA

Volvo-grudz1

Volvo Polska dostarczyło siedem miejskich autobusów hybrydowych typu plug-in do Grudziądza. Firma wyposażyła też miasto w dwie stacje szybkiego ładowania na trasie autobusów oraz siedem stacji wolnego ładowania – w zajezdni.

Volvo 7900 Electric Hybrid przyjechały bezpośrednio z wrocławskiej fabryki, gdzie są projektowane i produkowane seryjnie.


Zobacz relacje:

ECO

UŻYTKOWE


 

Tzw. elektryczne hybrydy pomieszczą 90 pasażerów, zostały wyposażone m.in. w klimatyzację, system elektronicznej informacji pasażerskiej, system lokalizacji pojazdu, monitoring wizyjny, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, bezprzewodowy Internet WiFi czy system detekcji oraz gaszenia pożaru w komorze silnika i komorze niezależnego ogrzewania.

– Odebraliśmy siedem nowych autobusów hybrydowych, które będą poruszać się po naszym mieście. To ekologiczne rozwiązanie i krok w kierunku nowoczesności. Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania każdego miasta. Chciałbym, żeby w tej sferze Grudziądz cały czas się rozwijał i aby grudziądzanie jeszcze chętniej decydowali się na podróż środkami komunikacji publicznej – powiedział Maciej Glamowski, Prezydent Grudziądza.

– Cieszymy się, że Grudziądz dołącza do grona miast stawiających na elektromobilność i ekologiczny transport publiczny, a mieszkańcy mogą korzystać z nowoczesnych i przyjaznych środowisku autobusów Volvo. Napęd elektryczno-hybrydowy bardzo dobrze sprawdza się w ruchu miejskim – dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego pojazdy mogą poruszać się całkowicie bezemisyjnie na wielu odcinkach trasy, a co za tym idzie – zużywają mniej paliwa, emitują mniej zanieczyszczeń, są ciche, – komentował Marek Gawroński, Wiceprezes Volvo Polska ds. Relacji z Sektorem Publicznym.

Volvo-grudz2

Niski poziom hałasu to nie jedyna zaleta autobusów 7900 Electric Hybrid. Elektryczne hybrydy plug-in zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75- 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40- 50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych.

Hybrydy plug-in to jeden z trzech rodzajów zelektryfikowanych autobusów miejskich, które Volvo dostarcza do polskich miast. Tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę.

Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. nocą w zajezdni. Oba rozwiązania zostaną zastosowane w Grudziądzu.

W przypadku hybryd plug-in istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko- bądź zeroemisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali czy osiedli mieszkaniowych.

– Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zeroemisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć np. przystanek wewnątrz galerii handlowej – gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bez- emisyjnie – mówi Marek Gawroński.

Grudziądz to kolejne miasto, które zdecydowało się na zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo. Hybrydy Volvo kursują dziś na regularnych liniach w Krakowie, Sosnowcu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach, Jeleniej Górze, Białymstoku, Krośnie, Lesznie, Kędzierzynie- Koźlu i Warszawie.

W najbliższym czasie hybrydowe autobusy Volvo trafią jeszcze do Ełku. W sumie Volvo dostarczyło do tej pory ze swojej wrocławskiej fabryki ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.