VOLVO TRUCKS: AUTOMATYZACJA A BEZPIECZEŃSTWO CZŁOWIEKA

volv-autonom1

Ciągły postęp w automatyzacji pojazdów otwiera przed branżą transportową i społeczeństwem ekscytujące możliwości. Volvo Trucks od ponad dwóch dekad stoi na czele tej ewolucji.

Najnowszy, dwuczęściowy film przedstawia pogląd marki na to, jak w nadchodzących latach automatyzacja zmieni nasz tryb życia i sposób pracy.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

BEZPIECZEŃSTWO


 

Od pokoleń inspirują i intrygują nas technologie przyszłości i możliwości, jakie ze sobą niosą. Dziś postęp techniczny dokonuje się w tempie szybszym, niż kiedykolwiek. Roboty opanowują branże usługowe. Samochody samodzielnie jeżdżą. Powstaje wrażenie przyszłości odhumanizowanej i ukierunkowanej na użyteczność. Tymczasem automatyzacja już teraz odgrywa ogromną rolą w naszym życiu, zaś dla Volvo Trucks, człowiek zawsze był i pozostanie w centrum myślenia perspektywicznego.

Mimo że obecnie technologia wkracza w fazę, w której wydaje się, że nowe, radykalne koncepcje są już na wyciągnięcie ręki, producent nieustannie skupia się na opracowywaniu praktycznych rozwiązań, dzięki którym życie kierowców, klientów i innych użytkowników dróg staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze.

Wyprodukowane przez Volvo Trucks filmy zatytułowane: „Automation – the Big Change” i „Automation – Driving into the Future” zajmują się współcześnie gorącymi tematami dotyczącymi przyszłości technologii samochodów ciężarowych. Ten dwuczęściowy obraz pokazuje życie i pracę dwóch czołowych postaci w firmie: Sasko Cukleva i Ann- Sofi Karlsson.

Występują w nim również: kierowca Lukas Strohmeier z Austrii oraz Rohini Teather z Londynu – typowa reprezentantka osób dojeżdżających do pracy. Film pokazuje wizję i cel działań Volvo Trucks w zakresie automatyzacji oraz nadzieje i obawy tych, których codzienne życie znajdzie się pod jej wpływem.

Sasko Cuklev, dyrektor ds. rozwiązań autonomicznych, ma jasną wizję i otwarcie mówi o możliwościach, jakie dostrzega na najbliższą przyszłość.

– Niewątpliwie kiedyś na drogach pojawią się autonomiczne samochody ciężarowe Volvo, stając się elementem naszej rzeczywistości. To, kiedy dokładnie to nastąpi, zależy od wielu czynników, takich jak np. przepisy ruchu drogowego, stan infrastruktury drogowej i, oczywiście, normy bezpieczeństwa – kontynuuje Cuklev.

Mimo że jednym z obszarów naszych prac rozwojowych jest pełna automatyzacja pojazdów, obecnie koncentrujemy się na stopniowym wprowadzaniu systemów zautomatyzowanych, których zadaniem jest wsparcie kierowców, tak aby mogli pracować bezpieczniej, wydajniej i wygodniej.

– Celem automatyzacji nie jest likwidacja miejsc pracy. W przyszłości wciąż będzie duże zapotrzebowanie na wykwalifikowanych kierowców. Wraz ze wzrostem wymiany handlowej i światowej populacji rosnąć będzie liczba operacji transportowych. Automatyzacja ma za zadanie je usprawnić – podkreśla Ann- Sofi Karlsson, dyrektor ds. czynników ludzkich w automatyzacji.

Poza perspektywą ogólną, w swoich pracach nad automatyzacją Volvo Trucks skupia się także na ułatwieniach w codziennym życiu kierowcy, np. takiego jak Lukas Strohmeier. To kierowca zawodowy, który jeździ cysterną po południowej Austrii i który często musi zabierać ładunek ze ścisłego, zatłoczonego centrum Grazu.

– Bardzo trudno jest prowadzić duży pojazd w intensywnym ruchu drogowym. Trzeba mieć oczy dookoła głowy. Przydałaby się ich dodatkowa setka – mówi Lukas.

Jako że ludzie są ciągle tak samo bezbronni, a intensywność ruchu drogowego ciągle wzrasta, ostatnio większość uwagi zespołów zajmujących się automatyzacją w Volvo Trucks jest poświęcona bezpieczeństwu.

Ale kluczowe projekty pilotażowe w tej dziedzinie: w górnictwie, sektorze komunalnym i uprawie trzciny cukrowej, pokazały, że automatyzacja nie tylko poprawia bezpieczeństwo, ale także znacznie zwiększa wydajność pracy. Z kolei łączenie samochodów ciężarowych na autostradach w kolumny pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.

Poprzez włączanie klientów w toczący się dialog i badania nad tego rodzaju osiągnięciami technicznymi, Volvo Trucks chce skupiać się na człowieku. Automatyzacja będzie rozwijana tak, by była korzystna dla klientów, kierowców i całego społeczeństwa.