VOLVO TRUCKS: PROJEKT WYMAGA SPOJRZENIA W PRZYSZŁÓŚĆ

Vo_proj1

Prace nad nowym samochodem ciężarowym zaczynają się na długo przed jego wprowadzeniem na rynek. W tym czasie wiele może się zmienić, a to wymaga przyszłościowego spojrzenia, aby projekt okazał się nie tylko nowoczesny, ale wręcz innowacyjny.

– Prace nad nowym Volvo FH rozpoczęliśmy w 2006 roku. Wtedy nikt jeszcze nie słyszał o iPhone’ach. Jednak kiedy w 2012 roku samochód Volvo FH pojawił się na rynku, smartfony stanowiły już integralną część naszego życia. Musimy umieć przewidywać takie zmiany — mówi Rikard Orell, dyrektor ds. wzornictwa w Volvo Trucks.


Zobacz także:

UŻYTKOWE

VOLVO: NOWE MODELE FL I FMX TAKŻE Z KABINĄ ZAŁOGOWĄ


 

Ważnym elementem procesu projektowania są wszechstronne analizy biznesowe, pozwalające przewidzieć rozwój społeczeństwa za pięć, dziesięć i piętnaście lat. W tym celu używamy wielu różnych metod — od rozmów z kierowcami po badanie trendów technologicznych i kulturowych.

– Cykle pracy nad produktem w branży transportowej są dłuższe niż w innych branżach. Ponieważ jesteśmy liderem branży, jesteśmy odpowiedzialni za wpływanie na nią tak, aby zmierzała w kierunku zrównoważonego rozwoju — mówi Rikard Orell.

Vo_proj3

Premiera 2012/13 w Volvo Trucks była największa w historii marki. Wprowadzono na rynek w czasie krótszym niż rok sześć nowych modeli samochodów ciężarowych. We wzornictwie wszystkich trzy cechy są wspólne: metalowy znak, który teraz znajduje się w bardziej widocznym miejscu tuż pod przednią szybą, większa krata wlotu powietrza przypominająca plaster miodu i reflektory główne w kształcie litery V. Jednak największym wyzwaniem dla zespołu projektowego było ukazanie różnic między poszczególnymi modelami.

– Nasza nowa seria samochodów ciężarowych jest jak rodzina. Składa się z jednostek o różnych osobowościach. To właśnie te różnice stanowią prawdziwą siłę serii. Dla nas najważniejsze było nadanie każdemu modelowi odrębnych cech odpowiadających jego celom, użyciu i miejscu pracy — mówi Rikard Orell.

Odpowiedni projekt

W czasie pracy nad nowymi seriami samochodów ciężarowych duży nacisk położono na wizualizację środowisk pracy właściwych dla każdego modelu. Ważnym narzędziem na tym etapie były inspirujące obrazy.

Vo_proj2

– To tradycyjna technika projektowania pozwalająca nam uchwycić esencję tego, co chcemy wyrazić. W naszej branży jest szczególnie ważna, ponieważ tworzymy skomplikowany produkt, który często stanowi zarówno miejsce pracy, jak i dom”. Nie tylko musimy brać pod uwagę wymagania techniczne i prawne, ale także wykraczać poza wymagania klientów. To trudne zadanie, a ponieważ projektanci myślą obrazami, używamy inspirujących obrazów stymulujących naszą kreatywność — mówi Asok George, główny projektant elementów zewnętrznych w Volvo Trucks.

Oczekiwany charakter i osobowość każdego z nowych modeli były przedstawiane w trakcie prac na wielu obrazach. W przypadku flagowego modelu Volvo FH16 jeden z obrazów przedstawiał stado dzikich koni.

– Volvo FH16 to najsilniejszy z produkowanych seryjnie samochodów ciężarowych i ta moc powinna być widoczna, ale jednocześnie nie chcieliśmy, aby wyglądał agresywnie. Powinien ujawniać moc w wyrafinowany sposób. Gracja dzikich koni była niezwykle inspirująca — siła i wolność tych zwierząt idzie w parze z elegancją — dodaje Asok George.

Vo_proj41

W przypadku Volvo FMX na tablicy z inspiracjami znalazły się przemieszane zdjęcia surowych środowisk i ekologicznych materiałów. W efekcie powstał samochód ciężarowy solidny zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.

– Osobowość Volvo FMX oddaje zdjęcie Jamesa Bonda. Agent 007 nie tylko wygląda znakomicie w smokingu, ale także nie traci na atrakcyjności po zakończonej walce. To samo dotyczy nowego FMX — musi świetnie wyglądać po odebraniu kilku mocnych ciosów — twierdzi Asok George.

Inny aspekt pracy wiąże się ze znajomością wymagań prawnych i uwzględnienie ich w procesie projektowania, co wpływa także na funkcjonalność pojazdu.

Vo_proj5

– Duża krata wlotu powietrza w nowych samochodach ciężarowych Volvo wygląda na zastosowaną celowo. Jej projekt wyróżnia rodzinę nowych pojazdów, ale nowy kształt wynika przede wszystkim z większego zapotrzebowania silników Euro 6 na powietrze. Tak więc większa ekologiczność naszych samochodów ciężarowych podyktowała zmiany wzornictwa — mówi Asok George.

Od szkicu do gotowego produktu

Po określeniu wizji całej serii kolejnym wyzwaniem było opracowanie każdego modelu, tak, aby uwzględnić wszystkie ograniczenia techniczne i wymagania produkcyjne, ale jednocześnie nie odejść od pierwotnych założeń dotyczących wszystkich pojazdów.

– Zaczęliśmy tworzyć szkice nowej serii samochodów ciężarowych w 2006 roku, a będą obecne na drogach przez wiele lat. To stawia nas przed koniecznością wyobrażenia sobie przyszłości. W efekcie widać, że projektowanie to nie tylko kreatywność, ale także nadanie realnego kształtu wyobrażeniom na temat przyszłości. To metodyczny proces oparty na wiedzy i znajomości naszych klientów i szerszej społeczności — mówi Rikard Orell.