VOLVO TRUCKS: TESTY Z RENOVA INTELIGENTNEJ ŚMIECIARKI

votru-smieci1

Volvo Trucks, wspólnie ze szwedzkim przedsiębiorstwem komunalnym Renova, testuje i bada, na ile zautomatyzowane pojazdy mogą zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność podczas odbioru i wywozu odpadów oraz zapewnić kierowcom lepsze warunki pracy.

Testowane systemy automatyki są podobne do tych zamontowanych w autonomicznym samochodzie ciężarowym, użytkowanym od jesieni 2016 r. w Kopalni Kristineberg, w północnej Szwecji.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

UŻYTKOWE


 

– Prowadzenie dużego samochodu ciężarowego w dzielnicy mieszkalnej, pełnej wąskich ulic i niechronionych użytkowników dróg, stawia, co oczywiste, wysokie wymagania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa, nawet, jeżeli prędkość jazdy nie przekracza typowego dla człowieka tempa spacerowego. Śmieciarka, którą aktualnie testujemy, nieustannie monitoruje swoje otoczenie, a w przypadku nagłego pojawienia się przeszkody na drodze natychmiast się zatrzymuje. Jednocześnie, automatyczny system ułatwia kierowcy uważne obserwowanie wszystkiego, co dzieje się wokół pojazdu – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.

votru-smieci2

Gdy zautomatyzowany pojazd– śmieciarka pierwszy raz wjeżdża na dany obszar, jest kierowany ręcznie, zaś jego pokładowy system za pomocą czujników GPS i innych rejestruje pozycję i nanosi ją na mapę. Dzięki temu następnym razem pojazd dokładnie „wie”, jaką drogę należy wybrać i przy których pojemnikach się zatrzymać.

Na pierwszym przystanku, po aktywowaniu automatyki, kierowca wysiada z kabiny, przechodzi na tył pojazdu, mocuje pojemnik z odpadami, a następie opróżnia go w zwykły sposób, korzystając z odpowiednich elementów sterujących. Po ukończeniu tej operacji, na polecenie kierowcy pojazd automatycznie podjeżdża tyłem do kolejnego pojemnika. W tym czasie kierowca idzie przed cofającym pojazdem, uważnie obserwując otoczenie. Ale dlaczego pojazd porusza się do tyłu, zamiast do przodu?

votru-smieci3

– Dzięki temu, że samochód ciężarowy jedzie do tyłu, kierowca może pozostawać w pobliżu zespołu zgniatacza, zamiast ciągle na przemian przechodzić na tył, a następnie w pobliże kabiny pojazdu, gdy ten znajduje się w ruchu. A ponieważ kierowca nie musi raz za razem wchodzić i wychodzić z kabiny w każdym punkcie odbioru śmieci, jest mniej narażony na urazy kolan i innych stawów – mówi Hans Zachrisson, menedżer ds. strategicznego rozwoju w Renova.

To oczywiste, że cofanie jest dość ryzykownym manewrem, ponieważ kierowcy, nawet w pojeździe z kamerą, może być trudno dostrzec osoby lub przeszkody znajdujące się z tyłu pojazdu. Na niektórych obszarach cofanie samochodem ciężarowym nawet bywa zabronione ze względów bezpieczeństwa. W innych miejscach zaś istnieje wymóg korzystania z pomocy drugiej osoby, która musi stać za pojazdem, obserwować drogę i dawać znak kierowcy.

W testowanym rozwiązaniu problemy te zostały wyeliminowane. Dzięki czujnikom monitorującym otoczenie wokół śmieciarki, jazda w każdym kierunku jest równie bezpieczna. A jeżeli na przykład okaże się, że ulicę blokuje zaparkowany pojazd, samochód ciężarowy potrafi automatycznie ominąć taką przeszkodę, pod warunkiem, że obok niej jest wystarczająco dużo wolnej przestrzeni.

votru-smieci4

Ponadto, ponieważ automatyka sterująca w sposób optymalny kontroluje zmianę biegów, koło kierownicy i prędkość, maleje także zużycie paliwa i emisja spalin.

Mimo że potrzebne technologie już istnieją, konieczne są dalsze testy i prace rozwojowe, zanim autonomiczne śmieciarki staną się rzeczywistością. Obecnie realizowany wspólny projekt potrwa do końca 2017 r. Następnie zostanie przeprowadzona skrupulatna analiza funkcjonalności i bezpieczeństwa, a zwłaszcza tego, jak tego typu pojazd jest odbierany przez kierowców, innych użytkowników dróg i okolicznych mieszkańców.

Prawdopodobnie pojazdy o różnym stopniu automatyzacji wcześniej pojawią się w innych zastosowaniach, w których transport odbywa się na ograniczonych i zamkniętych obszarach, takich jak kopalnie czy terminale towarowe.