WYŚCIGI: CZĘŚCIOWY BOJKOT MISTRZOSTW NA TORZE POZNAŃ

szkop-tpoz1

Na zarządzanym przez Automobilklub Wielkopolski Torze „Poznań” w dniach 18-19 maja br.odbędzie się I Runda Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Polski.

W sezonie 2019 wprowadzono kilka istotnych zmian regulaminowych w podziale klas, które powinny wpłynąć na uatrakcyjnienie rozgrywek i zwiększenie szans zawodników dysponujących mniejszymi budżetami.


Zobacz także:

SPORT

MOTOCYKLE


 

Najistotniejsza nowość to „Puchar Federacji”, czyli klasy Rookie 600, Rookie 1000 (w nowej odsłonie) i Rookie SBK. W tych klasach zobaczymy najlepszych zawodników dotychczasowego Pucharu Polski, którzy już z licencją A będą startować w wyścigach razem z bardziej doświadczonymi zawodnikami Mistrzostw Polski klas Superstock 600, Superbike i Superstock 1000.

Dzięki takiemu rozwiązaniu kibice zobaczą na starcie prawdziwą kawalkadę motocykli, a zawodnicy przechodzący z niższych klas nie będą skazani na zamykanie stawki klas mistrzowskich – będą rywalizować we własnym gronie z osobną klasyfikacją generalną
i ceremonią na podium – co na pewno podnosi morale i bardziej zachęca do dalszego doskonalenia własnych umiejętności na torze.

„Puchar Federacji” jest swoistym łącznikiem i środkowym przystankiem dla zawodników między dotychczasową formułą Pucharu Polski, a Mistrzostwami Polski.

szkop-tpoz2

Dla rozpoczynających swoją przygodę z wyścigami torowymi nadal czekają zawody w ramach Pucharu Polski – dawne Rookie 600 zastępuje klasa o nazwie Sport 600 a Rookie 1000 – Sport 1000. Oczywiście obok tych najmocniejszych motocykli zobaczymy w Pucharze także motocykle najbardziej przyjazne pierwszym szlifom torowym czyli Sport 250 i Sport 300.

Pierwsze wyścigi zaplanowano na sobotę od godziny 12.45 – łącznie we wszystkich klasach Pucharowych i Mistrzowskich rozegranie zostanie 8 biegów od najsłabszych maszyn Sport 250/ SP 125 przez Superbike a na zawodach klasyków i youngtimerów skończywszy. W niedzielę druga seria wyścigów od godz. 11.15.

Przypomnijmy, że w klasie Superbike tytułu Mistrza Polski broni Marek Szkopek z Automobilklubu polski, który w ubiegłym roku pokonał starszego brata Pawła Szkopka i Irka Sikorę. W Superstock 1000 w sezonie 2018 Polacy musieli uznać wyższość Michała Filli z Czech oraz Arnauda Friedricha z Niemiec, najlepszy z naszych był Adrian Pasek.

W klasie Supersport 600, której w tym roku nie zobaczymy już na torach, triumfował doświadczony Sebastian Zieliński przed Mikołajem Budzyńskim, w drugiej mistrzowskiej klasie dla motocykli o pojemności 600 ccm – Superstock 600 – tytułu broni Szymon Strankowski, który w 2018 r. wyprzedził Damiana Ołdakowskiego i Patryka Pazerę.

Pucharowa klasa Superstock 300 w tym sezonie zastąpiona zostaje zaliczaną do WMMP klasą Supersport 300 i Pucharową Sport 300. W 2018 r. w 300 rządził Kamil Barcik, przed Filipem Kurkiem i Mateuszem Durynkiem.

szkop-tpoz3

Najlepsi zawodnicy klas Rookie 600 i Rookie 1000 powinni pojawić się na starcie Pucharu Federacji i uatrakcyjnić zmagania. W 2018 r. najlepszy w R600 był Dominik Stefanowski, który niestety doznał poważnych obrażeń w wypadku na starcie do wyścigu Alpe Adria na Slovakiaringu i musi na razie skoncentrować się na rehabilitacji.

Kolejne miejsca R600 w 2018 r. zajęli Kamil Młodawskim i Kornel Konderakiem. W R1000 zacięty pojedynek o najlepszy laur 2018 stoczyli Mariusz Domalewski, Karol Rychlik i Radek Brandebura.

Tegoroczny kalendarz składa się z 6 „dużych” rund – 3 zaplanowano w Poznaniu, a 3 „na wyjeździe”, na dobrze znanych naszym zawodnikom torach – węgierskim Pannoniaring, niemieckim Oschersleben i czeskim Most.

I Runda to zawsze trochę zagadka, kto najlepiej przygotował motocykle w sezonie zimowym? Kto zmienił zespół wyścigowy na lepszy, kto lepiej przygotował się kondycyjnie? Wielką niewiadomą jest też pogoda, tak ważna dla motocyklistów. Jak na razie maj nie rozpieszcza miłośników jednośladów, ale prognozy pogody dla Poznania na wyścigowy weekend są optymistyczne.

PROTEST KIEROWCÓW

Zespół Pazera Racing w geście solidarności ze środowiskiem zawodników wyścigów motocyklowych postanowił nie brać udziału w zaplanowanej na najbliższy weekend pierwszej rundzie WMMP. Czołowe polskie ekipy podjęły wspólną decyzję o wycofaniu się z najbliższych zawodów na torze Poznań. To skutek pogłębiających się różnic poglądów co do dalszego kierunku rozwoju Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostw Polski i niebrania przez organizatorów pod uwagę zdania zawodników.

szkop-tpoz4

Motocykliści Pazera Racing; 11-krotny mistrz Polski Paweł Szkopek, trzykrotny wicemistrz Polski Patryk Pazera oraz Radek Brandebura, pojawią się w ten weekend na torze i będą dostępni zarówno dla kibiców, jak i przedstawicieli mediów, jednak nie wezmą udziału w treningach, kwalifikacjach i wyścigach.

Paweł Szkopek (Automobilklub Polski – Pazera Racing) – przedstawiciel środowiska motocyklowego: Od dawna zwracaliśmy organizatorom uwagę na wiele istotnych kwestii, ale głos zawodników nie był brany pod uwagę. Nie mamy więc wyjścia i aby ktoś nas usłyszał, musimy posunąć się do tak drastycznych środków, jak wycofanie się z pierwszej rundy sezonu. Myślę że wszyscy darzymy tor Poznań dużym sentymentem, bo to właśnie tu wielu z nas, w tym ja, rozpoczynaliśmy swoje kariery. Nikt z nas nie chce jednak być mistrzem jednego toru, dlatego już rok temu postulowaliśmy, aby zamiast trzech rund w Poznaniu, odbyły się tam dwie, a jedna została ponownie połączona ze zmaganiami Alpe Adria na słowackim Slovakiaringu. Tak się jednak nie stało i naszym zdaniem hamuje to rozwój tego sportu. Przepraszamy kibiców, którzy z pewnością liczyli w ten weekend na ciekawe widowisko, ale nie mamy wyboru. To trudna decyzja dla całego zespołu. Patryk po przesiadce do klasy Superstock 1000 potrzebuje kilometrów na swojej nowej Yamasze R1. Radek po awansie do klasy mistrzowskiej także chce się uczyć i wykorzystać każdą okazję do dzielenia toru z bardziej doświadczonymi rywalami, a ja chcę walczyć o zwycięstwa i punkty do klasyfikacji generalnej klasy Superbike. Dobro wyścigów przekładamy jednak ponad nasze własne priorytety. Mamy nadzieję, że przyniesie to oczekiwane przez nas zmiany i doprowadzi do rozwoju polskich wyścigów motocyklowych.