AUDI: NOWE MODELE A4 ORAZ A4 AVANT – KROK DO PRZODU

Aua4_1

Nowe Audi A4 i A4 Avant to synteza nowoczesnych rozwiązań technicznych i estetyki. Rodzinę modelową Audi praktycznie pod każdym względem opracowano i zaprojektowano od nowa.

Znaczącą rolę podczas prac konstrukcyjnych odegrały zagadnienia dotyczące redukcji emisji CO2. Wszystkie rozwiązania wymyślono w ten sposób, by opór powietrza podczas jazdy był jak najmniejszy.


Zobacz także:

PREMIERY

LEXUS: RX CZWARTEJ GENERACJI – INNOWACYJNE ZMIANY


 

Aerodynamika jest wręcz wzorcowa: A4 Limousine ma współczynnik oporu powietrza zaledwie 0,23. Nowy model charakteryzuje się też bardzo niskimi wartościami emisji dwutlenku węgla. Silnik 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM) w Audi A4 Limousine ultra emituje do atmosfery jedynie 109 g CO2 na km, a w Audi A4 Avant ultra – 114 g CO2 na km. Standardy spalania, emisji spalin i mocy silników benzynowych, wyznacza nowa generacja czterocylindrowych jednostek TFSI. Systemy wsparcia kierowcy i infotainment są takie same jak w samochodach luksusowych.

Aua4_2

Wymiary: długość 4,73 m i rozstaw osi 2,82 m sprawiają, że nowe Audi stoi pewnie na drodze. Z przodu i z tyłu, zdecydowany zarys linii poziomych podkreśla szerokość pojazdu. Pełna płynności stylistyka z wyrazistymi krawędziami, daje wrażenie sportowej elegancji, typowej dla marki. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe jest szeroka i płaska. Opcjonalne reflektory diodowe i diodowe Matrix z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, już na pierwszy rzut oka podkreślają techniczne zaawansowanie czterech pierścieni.

W porównaniu z poprzednikiem, wymiary nowego Audi A4 wzrosły, ale ciężar własny znacznie się zmniejszył – nawet o 120 kg, zależnie od silnika. Auto plasuje się w czołówce swojego segmentu także pod względem tłumienia hałasu. Wszyscy pasażerowie mają wystarczająco dużo miejsca. Delikatny zarys linii podkreśla przestrzeń wnętrza pojazdu. Szeroko rozpościerające się pasmo nawiewów i duża ozdobna nakładka, porządkują strukturę przodu tablicy rozdzielczej. Gdy zapada zmrok, w drzwiach i w konsoli środkowej włącza się dostępne na życzenie, delikatne podświetlenie konturów.

Sterowany czujnikiem zamek bagażnika

Bagażnik nowego A4 Avant ma w podstawowej postaci pojemność 505 litrów. Przy złożonym oparciu tylnej kanapy i załadowaniu po sam dach, pojemność zwiększa się do 1510 litrów. Elektrycznie przesuwana osłona przestrzeni bagażowej i elektryczny napęd pokrywy bagażnika, są elementami wyposażenia seryjnego. Ponadto, na życzenie, pokrywę bagażnika można otwierać i zamykać używając do tego czujnika ruchu.

Aua4_3

W obu nowych modelach zastosowano wiele inteligentnych rozwiązań technicznych, których obsługa, dzięki nowej koncepcji wskaźników, jest jeszcze bardziej intuicyjna. Najbardziej zaawansowane z nich to m.in. Audi virtual cockpit, reflektory diodowe Matrix, Audi smartphone interface, system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D, Audi phone box z możliwością bezprzewodowego ładowania telefonu komórkowego, wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy, nowe systemy wsparcia oraz usługi Audi connect.

Audi virtual cockpit i MMI

Opcjonalny, wirtualny kokpit Audi virtual cockpit, to cyfrowa tablica rozdzielcza, która na wysokiej rozdzielczości monitorze LCD o przekątnej 12,3 cala, wyświetla najważniejsze informacje dotyczące drogi i samochodu. Grafiki są bardzo dokładne, mapy szczegółowe, a efekty bardzo precyzyjne. Jednostka sterująca MMI została umieszczona na konsoli tunelu środkowego. To serce opracowanej od podstaw koncepcji obsługi całej gamy systemów.

MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI touch i dużym monitorem o przekątnej 8,3 cala, wyposażona została w pokrętło/ przycisk. Pole ditykowe służy do przybliżania i oddalania obrazów oraz do wprowadzania znaków. Obsługa MMI oparta została na logice użytkowania nowoczesnych smartfonów. Sterowanie naturalnym głosem przetwarza także polecenia z języka codziennego.

Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro

Wysoka sprawność i jakość MMI Navigation plus to w dużej mierze zasługa dużej mocy obliczeniowej Modułowego Systemu Infotainment (MIB) drugiej generacji. Jeśli klient zdecyduje się na twn system MMI, samochód automatycznie zostanie wyposażony w moduł Audi connect, łączący nowe Audi A4 i A4 Avant z Internetem w superszybkim standardzie LTE.

Nowością w ofercie jest Audi smartphone interface, integrujący smartfony z systemami iOS lub Android ze środowiskiem Audi MMI. Audi Phone Box pozwala na sprzężenie smartfonów z anteną samochodową i na ich bezprzewodowe ładowanie zgodne ze standardem Qi.

Mocne silniki

Nowe A4 i A4 Avant będą wyposażane początkowo w jeden z sześciu silników, wśród których znajdują się trzy jednostki TFSI i trzy TDI. Ich moc znacznie wzrosła i mieści się w przedziale od 90 kW (120 KM) do 185 kW (252 KM). W silniku 2.0 TFSI ultra o mocy 140 kW (190 KM) zaprojektowano i wdrożono zupełnie nowy sposób spalania.

Audi A4 2.0 TFSI quattro

Układ napędowy i zawieszenie nowych Audi A4 i A4 Avant zbudowano na nowo, od podstaw. Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów oraz siedmiostopniowy automat S tronic (obecnie dostępny również dla wersji z napędem na przednią oś) również zostały od podstaw przekonstruowane. Automatyczne skrzynie posiadają teraz funkcję wolnego biegu. Selektywne sterowanie rozkładem momentów obrotowych, uzupełnia pracę napędu na przednią oś i stałego napędu na cztery koła quattro.

Dynamika jazdy

Prowadzenie jest z jednej strony sportowe i stworzone z myślą o maksymalnym wykorzystaniu mocy, z drugiej zorientowane na komfort. Podwozie i układ kierowniczy „filtrują” sygnały o zakłóceniach, takie jak nierówności nawierzchni drogi, przekazując kierowcy jedynie informacje np. o powstawaniu sił bocznych i zachowaniu toru jazdy. Fundamentem tego skoku są opracowane na nowo pięciowahaczowe zawieszenia oraz elektromechaniczne wspomaganie kierownicy.

Opcjonalnie dostępne są: dynamiczny układ kierowniczy, zmieniający swoje przełożenie zależnie od prędkości i kąta skrętu oraz zawieszenie z systemem regulacji amortyzacji, gdzie kierowca po raz pierwszy może wybierać spośród dwóch trybów: sportowego lub komfortowego. Oba warianty są integralnymi elementami systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który w modelach z silnikami o mocy powyżej 140 kW (190 KM) należy do wyposażenia standardowego.

Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro


Systemy wsparcia kierowcy i bezpieczeństwa

Asystent wydajności pomaga kierowcy zaoszczędzić paliwo, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy, a korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go oraz z asystentem jazdy w korkach odciąża go, podczas prowadzenia w spowolnionym ruchu pojazdów. Charakterystyczną cechą asystenta jazdy w korkach jest strategia regulacji.

Asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania i asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense to nowości, pełniące ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. W ofercie znajduje się także pracująca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych.

Aua4_7

AUDI A4 i A4 AVANT

– wymiary: długość 4,73 m, rozstaw osi 2,82 m, szerokość 1,84 m, wysokość 1,43 m;
– opcjonalnie: reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania;
– Avant z bagażnikiem o pojemności 505 l;
– automatyczna klimatyzacja z nowym panelem obsługi;
– nowa koncepcja wyposażenia, oferująca linie wzornicze: Line Sport i Line Design;
– na życzenie, wyświetlacz danych na szybie i Audi virtual cockpit;
– opcjonalny system infotainment MMI Navigation plus;
– silniki TFSI i TDI, moc od 90 kW (120 KM) do 185 kW (252 KM);
– automatyczne skrzynie biegów S tronic i tiptronic oraz przekładnia manualna;
– napęd na przednią oś lub stały napęd na cztery koła quattro;
– pięciowahaczowe zawieszenia przedniej i tylnej osi;
– nowy, elektromechaniczny układ wspomagania kierownicy;
– system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w modelach o mocy od 140 kW (190 KM) jako element wyposażenia seryjnego, opcjonalnie dostępne z systemem regulowanych amortyzatorów;
– liczne systemy wsparcia kierowcy;
– nowe systemy bezpieczeństwa (m.in.: pre sense city, pre sense basic i pre sense rear).