HYUNDAI: ix-35 FUEL CELL JUŻ PRODUKOWANY

H 11_ix35 Fuel Cell (3)

Produkcja Hyundai ix35 Fuel Cell rozpoczęła się w fabryce Ulsan w styczniu 2013 roku. W ten sposób Hyundai został pierwszym producentem samochodów, który ruszył z komercyjną produkcją samochodów napędzanych wodorem. Pierwszy, ukończony samochód zjechał z taśmy produkcyjnej 26 lutego 2013 roku.

Hyundai planuje wyprodukować 1000 takich aut do 2015 roku. Będą one przeznaczone dla sektora publicznego i prywatnych flot. Ograniczona produkcja masowa na poziomie 10 000 sztuk jest zaplanowana po 2015 roku.


Zobacz także:
ECO


Hyundai już podpisał umowy na leasing modelu ix35 Fuel Cell flotom w Kopenhadze (Dania) i Malmö (Szwecja). Dodatkowo od października 2011 roku Stowarzyszenie Unii Europejskiej na rzecz ogniw paliwowych i wodoru (FCH JU) w Brukseli wyposaża europosłów i sektor publiczny w ix35 Fuel Cell. W ten sposób pokazuje gotowość rynku na technologię ogniw paliwowych.

Liczne nagrody

Hyundai ix35 Fuel Cell otrzymał prestiżową nagrodę FuturAuto podczas europejskiego Motor Show w Brukseli w 2013. Został on wyróżniony jako pierwszy masowo produkowany samochód korzystający z wodorowych ogniw paliwowych, który będzie ogólnodostępny. Nagroda przyznana po raz 12-ty wyróżnia technologiczne innowacje na rynku motoryzacyjnym. W skład jury wchodzą szanowani dziennikarze z Belgijskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Motoryzacyjnych.

Z długiej listy 16 kandydatów, członkowie jury wybrali 5 innowacyjnych rozwiązań od firm Hyundai, Bosch, Mazda, Mercedes-Benz i Volvo.

H 12_ix35 Fuel Cell (10)

Trzecia generacja Samochodu Elektrycznego Napędzanego Ogniwami Paliwowymi (FCEV) od Hyundaia ix35 Fuel Cell jest trzecią generacją samochodu FCEV od firmy Hyundai. Od kiedy producent wprowadził Santa Fe FCEV w 2000 roku, stał się światowym liderem w rozwoju technologii wodorowych ogniw paliwowych. Hyundai posiada także największe centrum rozwoju ogniw paliwowych na świecie, mieszczące się w Korei.

W 2005 roku, zaprezentowano samochód FCEV drugiej generacji, Tucson FCEV z pierwszym silnikiem firmy wykorzystującym ogniwa paliwowe o mocy 109 KM (80 kW).

Trzecia generacja samochodów Hyundai FCEV ix35 Fuel Cell to praktyczny samochód do codziennej jazdy, zapewniający taki sam poziom bezpieczeństwa, odpowiednie wyposażenie, wygodę i wydajność, jak w przypadku napędzanego tradycyjnie ix35. Co więcej, samochód jednocześnie emituje mniej szkodliwych spalin.

Hyundai ix35 Fuel Cell ma wiele udoskonaleń w porównaniu do swojego poprzednika. Rozstaw osi jest szerszy o 50 proc., a zużycie paliwa mniejsze o 15 proc. Samochód jest wyposażony w 100 kW (136 KM) silnik elektryczny, dzięki któremu osiąga prędkość maksymalną 160 km/h. Dwa zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 5,64 kg pozwalają na przejechanie 594 km na jednym doładowaniu oraz uruchomienie samochodu nawet przy temperaturze -25°C. Energia jest przechowywana w 24 kW litowo- jonowej baterii, opracowanej wspólnie z LG Chemical.

Ogniwa paliwowe przetwarzają energię chemiczną z wodoru w energię elektromechaniczną. Poprzez połączenie ognisk paliwowych, anody i katody powstaje membrana polimeryczno- elektrolityczna.

H 13_ix35 Fuel Cell (8)

Prąd elektryczny powstaje w trzech fazach:
• gaz wodorowy przepływa przez anodę, powodując jej podział na dodatnie jony wodoru (protony) oraz elektrony;
• membrana polimeryczno- elektrolityczna przepuszcza tylko protony. Elektrony omijając membranę trafiają do silnika;
• w katodzie, elektrony i protony łączą się z tlenem (z powietrza) tworząc wodę, która jest jedynym produktem ubocznym tego procesu.

Hyundai ix35 Fuel Cell to jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie samochodów tego typu. Stale go rozwijając i zmniejszając koszty produkcji masowa sprzedaż na ograniczoną skalę może rozpocząć się w 2015 roku.

Inicjatywy firmy Hyundai na rzecz promocji wodoru

Hyundai jest zaangażowany w wiele inicjatyw promujących wodorowe ogniwa paliwowe jako przyszłościowe rozwiązanie spełniające wymagania transportu w Europie. W czasach, gdy rządy, organizacje pozarządowe oraz prywatne firmy szukają alternatywnych środków transportu Hyundai pomaga rozpowszechnić FCEV w regionie.

W maju 2011 roku Hyundai podpisał umowę z miastem Kopenhaga, H2 Logic – firmą produkującą ogniwa paliwowe oraz Hydrogen Link, rozwijającą wykorzystanie elektryczności opartej na wodorowych ogniwach paliwowych w transporcie w Danii. W ramach umowy ma powstać infrastruktura wspierająca FCEV w Kopenhadze, która postawiła sobie jako cel całkowite ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery do 2025 roku. Na mocy umowy Hyundai w 2011 przekazał dwa samochody ix35 Fuel Cell na testy dla burmistrzów stolic Danii, Norwegii, Szwecji i Islandii.

W październiku 2011 Hyundai zaprosił przedstawicieli głównych mediów w Europie na testy ix35 Fuel Cell w Kopenhadze.

Następnie ix35 Fuel Cell został wybrany przez Stowarzyszenie Unii Europejskiej na rzecz ogniw paliwowych i wodoru jako samochód testowy. Model mogli testować członkowie parlamentu, komisarze, urzędnicy i politycy.

H 14_ix35 Fuel Cell on production line (2)

W styczniu 2012 roku, Hyundai podpisał umowę z 12 członkami przemysłu mającą na celu uruchomienie projektu UKH2Mobility. To przedsięwzięcie ma na celu zebranie informacji z innych inicjatyw w Europie promujących technologię wodorową i sprawdzenie jej potencjału jako paliwa dla samochodów z niską emisją CO2. Projekt ufundowany przez rząd Wielkiej Brytanii (około 475 milionów euro) opracuje kolejne zadania, które w efekcie mają sprawić, że wodór stanie się głównym paliwem na Wyspach.

Badanie z lutego 2013 roku opracowane przez UKH2Mobility zapowiada, że, przy odpowiednich inwestycjach infrastrukturalnych, do 2030 roku tylko na drogach Wielkiej Brytanii może jeździć ponad 1,5 miliona samochodów napędzanych wodorem.

Firma została wyróżniona jako jedna z “Głównych Globalnych Zielonych Marek w 2012” w raporcie 50 Globalnych Zielonych Marek Interbrand. Hyundai uplasował się na 17 miejscu i był najwyżej ocenionym producentem samochodów. Interbrand wyróżnił markę, jako lidera technologii zeroemisyjnej rozwijającego wodorowe ogniwa paliwowe.

Poprzez rozwój technologiczny i liczne inicjatywy, w które zaangażowany jest Hyundai, firma chce sprawić, aby samochody napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi były w przyszłości rozwiązaniem przyjaznym środowisku i spełniającym wymagania rynku motoryzacyjnego.

H 15_ix35 Fuel Cell (15)

DANE TECHNICZNE
Hyundai ix35 Fuel Cell

* Napęd i skrzynia biegów
– ainstalowany z przodu silnik indukcyjny z dwoma pojemnikami na wodór;
– bateria: 24 kW litowo polimerowa;
– ogniwa paliwowe: 100 kW z dwoma pojemnikami wodorowymi;
– moc/ moment obrotowy: 100 kW (136 KM) / 300 Nm od 0 obr./min.;
– skrzynia biegów: rozdzielcza;
– emisja: wyłącznie H2O (woda).

* Zawieszenie i amortyzacja
– przód: w pełni niezależne – kolumny MacPherson, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami gazowymi, drążek stabilizatora;
– tył: w pełni niezależne – Multi-linki, sprężyny śrubowe i gazowe amortyzatory ASD.

* Układ kierowniczy
– typ: elektryczne wspomaganie;
– ogólna proporcja: 15,9:1;
– ilość obrotów: 2,96 obrotów;
– średnica zawracania: 10,58 metra.

* Hamulce
– moc: wspomaganie sterowane elektronicznie;
– przód: wentylowane tarcze; 300 mm;
– tył: tarcze; 262 mm;
– hamulec postojowy: drążek;
– ABS: 4-poziomowy system blokujący z EBD;
– BAS: zwiększa siłę hamowania podczas nagłych postojów;
– DBC: kontrola Hamowania Podczas Spadku utrzymująca prędkość 8 km/h podczas zjazdów;
– od 100 do 0 km/h: 41,7 metrów.

* Koła i opony
– felgi: aluminiowe 16-calowe x 6,5;
– opony: 215/70 R16;
– koło zapasowe: zestaw mobilny.

* Wymiary (mm)
– długość: 4410;
– szerokość: 1820 (bez lusterek bocznych);
– wysokość: 1670;
– rozstaw osi: 2640;
– rozstaw kół przednich: 1585;
– rozstaw kół tylnych: 1586;
– zwis przedni / tylny: 880 / 890;
– miejsce na nogi (przód / tył): 1047 / 982;
– miejsce na ramiona (przód / tył): 1450 / 1400;
– miejsce na biodra (przód / tył): 1410 / 1356;
– masa własna: 1830;
– całkowita masa: 1980;
– ładowność: 375.

* Pojemność
– pojemnik na wodór: 5,64 kg / 700 bar (70 MPa);
– bagażnik: 465 – 1436 litrów.

* Wydajność
– prędkość maksymalna (km/h): 160;
– przyspieszenie od 0 d o 100 km/h (sek.): 12,5;
– dystans przejazdu: 594 km;
– stosunek kg / 100 km (wodór): 0,95.