NISSAN: LEAF W PROGRAMIE OCHRONY PRZYRODY

Niss_ek_11

Uruchomiony niedawno największy na świecie wyspiarski program współużytkowania samochodów elektrycznych oparty jest na pojazdach marki Nissan.

Bazę 65 samochodów LEAF ulokowano na Terschelling, jednej z holenderskich Wysp Fryzyjskich. W celu zaspokojenia spodziewanego popytu ze strony mieszkańców i turystów planuje się już zwiększenie floty pojazdów do 100 egzemplarzy.


Zobacz także:

ECO


 

Inicjatorem unikatowego projektu jest lokalny operator Schylge- E- Auto, który nawiązał współpracę z władzami prowincji Fryzja i holenderskich Wysp Fryzyjskich oraz radą okręgu Terschelling. To najnowsze przedsięwzięcie w ramach zakrojonego na szeroką skalę programu zrównoważonego rozwoju regionu Morza Wattowego, realizowanego od 2007 r.

Celem nowego projektu jest zachowanie czystości i piękna Terschelling przy jednoczesnym zapewnieniu niezbędnej mobilności mieszkańcom wysypy i turystom. Jest to także pierwszy przypadek udostępnienia całej populacji wyspy floty pojazdów elektrycznych do wspólnego korzystania. Każdy mieszkaniec wyspy może przystąpić do programu poprzez pobranie specjalnej aplikacji i złożenie wniosku o kartę użytkownika.

Niss_eko1

Karta i aplikacja służą do uzyskiwania dostępu do pojazdu i monitorowania jego wykorzystania. Koszt wypożyczenia samochodu w tym systemie ustalono na 0,19 EUR za minutę (bez VAT). Dla zwiększenia wygody użytkowników na całej wyspie zainstalowano dodatkowe stacje ładowania.

Pierwszeństwo mają mieszkańcy wyspy, ale z Nissanów LEAF mogą korzystać także turyści. W zależności od dostępności pojazdów można je wypożyczać za pośrednictwem operatora promowego Rederij Doeksen obsługującego Terschelling. Po zwiększeniu puli pojazdów do 100 egzemplarzy Nissany LEAF powinny być dostępne dla każdego, kto w przyjaznym dla środowiska komforcie chciałby podziwiać naturalne piękno wyspy – cena jest atrakcyjna.

Mimo niewielkiej powierzchni Terschelling (88 kilometrów kwadratowych) i tylko jednej, 15-kilometrowej głównej drogi 4800 mieszkańców wyspy posiada obecnie około 2000 samochodów osobowych. Każdy z nich jest użytkowany średnio przez zaledwie 30 godzin w roku.

– To oznacza, że współużytkowanie Nissanów LEAF w cenie 19 centów za minutę jest znacznie tańsze niż eksploatacja własnego samochodu. Z przeprowadzonej ankiety wynika także, że 17 proc. właścicieli samochodów z Terschelling byłoby gotowych zrezygnować z własnego auta. Odpowiada to liczbie około 340 samochodów – wyjaśnia Hans Werner z Schylge- E- Auto.

Schylge- E- Auto spodziewa się, że łączne przebiegi bezemisyjnych Nissanów LEAF wyniosą 110 000 kilometrów rocznie. Stanowiłoby to 10 proc. łącznego dystansu pokonywanego przez mieszkańców wyspy w skali roku i oznaczało ograniczenie ilości zużywanego paliwa o około 15 proc.

Projekt współużytkowania samochodów uruchomiła oficjalnie Tineke Schokker, reprezentująca władze prowincji Fryzja.