W ciągu najbliższego tygodnia nowe Audi A6 Limousine pojawi się u autoryzowanych dealerów.
Model wyróżnia się we wzornictwie i aerodynamice, sprawiając, że innowacyjność i komfort w klasie premium są wyczuwalne w każdym detalu.
Zobacz także:
JAECOO: KOMPAKTOWY SUV JAECOO 5 JUŻ WKRÓTCE NA POLSKICH DROGACH
Jego wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,23 to najlepsza wartość wśród seryjnych modeli Audi z silnikiem spalinowym.
Im mniejszy opór, tym większa wydajność. Im lepsza aeroakustyka, tym wyższy komfort podróżowania. A6 Limousine przoduje w obu dziedzinach, ponieważ dla Audi aerodynamika w połączeniu z cichą pracą podzespołów odgrywa kluczową rolę w procesie projektowania samochodu. Postęp osiągany jest poprzez drobiazgową dbałość o szczegóły i jest przede wszystkim rezultatem ścisłej współpracy projektantów z ekspertami aerodynamiki. Ich zespołowa praca gwarantuje sukces, pozwalając formie i funkcji połączyć się w idealnej harmonii.
Sebastian Weiper, inżynier aerodynamiki, wyjaśnia: Właściwości aerodynamiczne pojazdu zależą głównie od jego podstawowego kształtu. Dzięki niższemu, bardziej opływowemu nadwoziu oraz wydłużonemu dachowi, limuzyny mają tu wyraźną przewagę. Ponadto zastosowaliśmy wiele dodatkowych rozwiązań, by osiągnąć doskonały współczynnik Cx wynoszący 0,23.
Francesco d’Amore, projektant nadwozia, dodaje: „Stylistyka nadwozia nowego Audi A6 Limousine jest czysta i funkcjonalna. Minimalistyczne wzornictwo łączy elegancję ze sportowym charakterem. Najważniejszym elementem stylistycznym jest łuk górnej linii okien, który płynnie i z wdziękiem biegnie od przednich szyb bocznych do tylnej szyby. To charakterystyczne dla Audi rozwiązanie, które podkreśla opływową sylwetkę A6 Limousine”.
Szerokie, gładkie powierzchnie kontrastują z dynamicznymi liniami nadkoli, które mocno zaznaczają się w linii ramion nadwozia – to charakterystyczny element stylistyki Audi quattro. W połączeniu z szerokim rozstawem kół podkreślają sportowy charakter pojazdu.
Kurtyny powietrzne: kluczowy element aerodynamiki przedniej części
Przód zdominowany jest przez dużą osłonę chłodnicy Singleframe, której niska pozycja sięgająca dolnej krawędzi zderzaka również przyczynia się do doskonałych właściwości aerodynamicznych. Dodatkowo przedni spojler w dolnym zderzaku redukuje siłę nośną na przedniej osi i zapewnia lepszy opływ powietrza wokół spodu pojazdu.
Przykładem współpracy projektantów z ekspertami aerodynamiki są boczne wloty powietrza z przodu – tak zwane kurtyny powietrzne. Służą one do jak najgładszego kierowania strumienia powietrza wokół przednich kół i boków pojazdu. Samo rozwiązanie nie jest nowe, ale inżynierowie znacząco udoskonalili duże kurtyny powietrzne, które harmonijnie wkomponowano w przód A6 Limousine zarówno pod względem formy, jak i funkcji. Przestrzenne ukształtowanie efektownych wlotów powietrza poprawia jego przepływ, nadając A6 Limousine mocny, sportowy wygląd.
Sebastian Weiper dodaje: Z perspektywy aerodynamiki kurtyny powietrzne to najważniejszy element z przodu. Otrzymujemy dane od projektantów i w razie potrzeby wspólnie je optymalizujemy ze względów funkcjonalnych. To proces równoległy. Po pewnym czasie wspólnej pracy doskonale wiemy, czego potrzebuje druga strona i jakie rozwiązania będą zarówno atrakcyjne, jak i skuteczne.
Projektowanie samochodu opiera się na ścisłej współpracy inżynierów aerodynamiki, konstruktorów części i projektantów. Niezbędna jest intensywna komunikacja na wczesnym etapie. Obejmuje to określenie proporcji oraz koncepcji napędu, zawieszenia i kół. W kolejnych iteracjach optymalizowane jest nadwozie – najpierw przy użyciu symulacji, później na modelu fizycznym w tunelu aerodynamicznym. W dziale Strack – łączącym projektowanie z konstrukcją – tworzona jest cyfrowy model geometryczny wszystkich powierzchni z dokładnością do setnych części milimetra. Symulacje komputerowe umożliwiają analizę i wizualizację przepływu powietrza wokół całego pojazdu. Prace na modelu fizycznym w tunelu aerodynamicznym i symulacje 3D wzajemnie się uzupełniają.
Krawędź wbudowana w klapę bagażnika dla optymalnego oderwania strugi
Zgodnie z filozofią Audi, wydłużony tył A6 Limousine jest szczególnie nowoczesny. Z uniesionymi pierścieniami Audi i szerokim pasem świetlnym emanuje prestiżem. Tył ma szczególną cechę – lekko unosi się na końcu. To rozwiązanie ma kluczowe znaczenie dla doskonałych właściwości aerodynamicznych nadwozia A6 Limousine. W połączeniu z wklęsłym rowkiem przed nią, ostra krawędź zapewnia optymalne oderwanie strugi powietrza.
W zestawieniu z dużym, szerokim dyfuzorem, strefa zawirowań – czyli turbulencje powietrza przy tylnej części i za nią – jest zminimalizowana i utrzymywana w idealnym zakresie dla aerodynamiki. Efektem jest doskonała równowaga między siłą nośną na tylnej osi a oporem, co poprawia właściwości jezdne.
Niewidoczne detale
Poza oczywistymi elementami aerodynamicznymi, inżynierowie zastosowali szereg ukrytych usprawnień. Za osłoną chłodnicy Singleframe znajdują się na przykład dwa osobno sterowane wloty powietrza, które stanowią element przemyślanego systemu aerodynamicznego. Kierują one strumień powietrza wokół silnika w sposób optymalny. Aby w pełni wykorzystać możliwości tego rozwiązania, Audi poprawiło szczelność połączenia zderzaka z chłodnicą, ograniczając ucieczkę powietrza w tym miejscu o 70 proc. Udało się to dzięki wzmocnieniu prowadnic powietrza. Lepszemu opływowi nadwozia sprzyja też ujednolicenie konstrukcji wlotów powietrza z układem chłodzenia silnika. Ponadto liczne osłony pod spodem nadwozia zapewniają kontrolowany i harmonijny przepływ powietrza. Należą do nich deflektory kół oraz specjalne osłony tunelu napędowego i tylnej osi.
Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne zapewnia A6 Limousine dodatkową przewagę aerodynamiczną. W porównaniu ze standardowym zawieszeniem, pojazd jest o 20 milimetrów niższy w trybie normalnym (tryby: zrównoważony, ekonomiczny i komfortowy). W trybie dynamicznym prześwit zmniejsza się o kolejne 10 milimetrów dla sportowych doznań z jazdy. Dla redukcji oporu powietrza nadwozie obniża się także przy wyższych prędkościach w trybach zrównoważonym i ekonomicznym.
Cisza na pokładzie – komfort w nowym wymiarze
Dzięki równoczesnym pracom nad aerodynamiką i wyciszeniem, nowa A6 Limousine zapewnia wyjątkowy komfort akustyczny. Poziom hałasu we wnętrzu obniżono o 30 proc. względem poprzednika.
Za lepszą izolację odpowiadają dokładniej spasowane szyby i nowe uszczelki drzwi. W opcji dostępne są szyby akustyczne – teraz nie tylko z przodu, ale i z tyłu. Dodatkowe uszczelnienie klapy bagażnika skutecznie tłumi świst wiatru.
Ciszę docenią też właściciele wersji z obręczami w rozmiarze 19 cali lub większym – wszystkie opony w tych rozmiarach mają wbudowane wkładki tłumiące, które pochłaniają nieprzyjemne wibracje. Inżynierowie zadbali również o nowe poduszki silnika i skrzyni biegów, które lepiej izolują drgania. W automatycznej skrzyni S tronic przeprojektowano uzębienie kół zębatych, by pracowały ciszej.
Cena A6 Limousine w Polsce wynosi minimum 241 tys. zł
Produkcja nowego Audi A6 Limousine odbywa się w fabryce w Neckarsulm. W Polsce model z bazowym silnikiem TFSI o mocy 150 kW (204 KM) wyceniono na 241 tys. zł.
Już w standardzie znajdziemy bogate wyposażenie, w tym cyfrowy kokpit Audi virtual cockpit plus, nawigację MMI experience plus, adaptacyjny tempomat oraz bezprzewodową ładowarkę do smartfona. Komfort zapewnia dwustrefowa klimatyzacja automatyczna i podgrzewane przednie fotele.