• Strona Główna
  • Archiwum I-IX.2011
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Reklama
  • Logowanie
NewsAuto.pl – Motoryzacja | Salony | Testy | Auta | Oceny NewsAuto.pl – Motoryzacja | Salony | Testy | Auta | Oceny
  • ROZMAITOŚCI
  • TESTY
  • PREMIERY
  • FORMUŁA1
  • RAJDY
  • BEZPIECZEŃSTWO
  • ECO
  • GPS
  • OPONY
  • UŻYTKOWE
  • MOTOCYKLE
  • AUTOSALONY
  • Subskrypcja RSS

DYSKUSJA: JAKOŚĆ PORÓWNYWALNA, CENA NIE

By
Redakcja
– 10 lutego 2012Opublikowany w: Rozmaitości

Przedstawiamy tekst do dyskusji, który otrzymaliśmy ze Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Tezy w nim zawarte są nieco rozbieżne z wcześniej prezentowanym w NewsAuto.pl stanowiskiem producentów samochodów. Jest więc tema do dyskusji…

Współcześnie produkowane samochody, w zależności od marki, składają się z ok. 15 do 20 tys. części. Toyota podaje nawet liczbę 30 tys., która obejmuje także najmniejsze śruby. Większość tych elementów, na szczęście dla kierowców, nie jest wymieniana w trakcie użytkowania pojazdu. Pozostałe z powodzeniem dostępne są na niezależnym rynku, czyli bez logo koncernu samochodowego, dzięki czemu koszty utrzymania auta mogą być znacząco niższe.

80 proc. części używanych do montażu samochodów w fabrykach jest opracowanych i produkowanych przez niezależnych producentów części. Koncerny samochodowe wytwarzają zaledwie 20 proc. części i są to głównie elementy konstrukcyjne, których zwykle się nie wymienia.

Producenci pojazdów wykorzystywane do montażu części, niezależnie od tego, kto je wytwarza, zamawiają ze swoim logo. Takie same (lecz nie zawsze te same) części są również oferowane w autoryzowanych serwisach – także z logo koncernu samochodowego. Powstaje zatem wrażenie, że te wszystkie komponenty pochodzą z fabryk tychże koncernów.

Tymczasem większość części np. elektronika, oświetlenie, części silnikowe, zawieszenie, hamulce, układy przeniesienia napędu produkują niezależne firmy – wyspecjalizowani producenci, dysponujący własnymi centrami badawczymi, kadrą doświadczonych konstruktorów i projektantów. Są to przedsiębiorstwa takie jak Bosch, Brembo, Magneti Marelli, Delphi, Valeo, TRW Automotive i setki innych w Polsce, a tysiące w Europie.

– Firmy te część produkcji dostarczają koncernom samochodowym na linię montażową, a część oferują na rynku niezależnym poprzez sieci hurtowni, sklepów i warsztatów motoryzacyjnych. Są to takie same elementy, które różnią się jedynie opakowaniem, logo i ceną – tłumaczy Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Niezależni producenci zazwyczaj mają bardzo szeroką ofertę części, do wielu marek i modeli pojazdów. Dla przykładu gvo, posiada w asortymencie ok. 1600 pozycji tarcz i bębnów hamulcowych, a TRW ponad 1400 rodzajów klocków hamulcowych, co obejmuje 98 proc. europejskiego parku samochodowego. Oczywiście nie wszystkie te elementy wytwarzane są tylko i wyłącznie na potrzeby koncernów samochodowych. Trafiają one na rynek pod nazwą części porównywalnej jakości. Ich jakość właśnie potwierdzana jest przez samego producenta lub dystrybutora, pod rygorem odpowiedzialności cywilnej, zatem musi być taka, jak komponentów, które są stosowane do montażu danych pojazdów. Tymczasem cena niejednokrotnie jest znacznie niższa.

Przykład podał nam właściciel Audi A6 wyprodukowanego w 2006 roku. Na początku tego roku za wymianę żarówek ksenonowych warsztat autoryzowany zażądał 1360 zł, na co składa się 960 zł za dwie żarówki i 400 zł koszty robocizny! W warsztacie niezależnym taka sama usługa została wyceniona łącznie na 370 zł (270 zł części + 100 zł wymiana).

Ktoś może powiedzieć, że przykład dotyczy luksusowego auta, nie jest więc miarodajny. Od strony prawnej kwestię części zamiennych reguluje między innymi rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010 wraz z wytycznymi, znane w Polsce jako GVO. Dokonuje ono nie tylko klasyfikacji części, ale również określa, w jakich sytuacjach które z nich mogą być stosowane, by nie utracić gwarancji na samochód, jeśli takową posiadamy.

Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa w wyniku awarii możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie, z użyciem części oryginalnych (zarówno tych w opakowaniu prawdziwego ich producenta, jak i tych w opakowaniu koncernu samochodowego) lub też części porównywalnej jakości. W przypadku samochodów, które gwarancją już nie są objęte, mamy zupełną dowolność.

Jeśli ktoś ma obawy dotyczące jakości części motoryzacyjnych pochodzących od niezależnych dystrybutorów wystarczy pamiętać, że w Unii Europejskiej funkcjonuje ponad 90 dyrektyw dotyczących homologacji i certyfikacji części zamiennych. Oznacza to, że elementy, które kupujemy w niezależnym warsztacie, gwarantują nam odpowiedni poziom zarówno pod względem bezpieczeństwa, jak i ochrony środowiska.

Jak widać, obowiązujące przepisy dają nam, konsumentom, swobodę wyboru. Od każdego z nas zależy, gdzie i za ile naprawiany będzie samochód, tak w okresie gwarancji, jak i po niej.

Kierowca nie musi już przepłacać za części z logo koncernu samochodowego, może skorzystać z tańszej alternatywy, decydując się na takie same części oznaczone logo ich rzeczywistego producenta. Choć jak dochodzą z rynku sygnały, niektórzy producenci samochodów nie chcą respektować tych regulacji.

– Wolność wyboru oznacza obniżenie kosztów eksploatacji auta, a tym samym poprawę bezpieczeństwa na drogach, bo im naprawy są tańsze, tym rzadziej zdarzy się, że kierowcy będą odkładać je na później z przyczyn finansowych – podsumowuje Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Producenci samochodów – w większości – mają tymczasem własne zdanie, argumentując, że jedynie części oryginalne, zaakceptowane gwarantują bezpieczeństwo…

Ale prawda jest oczywista – decyzja należy do użytkownika!

Fot.: L. Sagan


Bez komentarzy

Zacznij konwersację: dodaj komentarz do tego artykułu.

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

  • Facebook
    NewsAuto.pl - Motoryzacja bez tajemnic
  • Premiery
    • Marka Jeep prezentuje najnowszą odsłonę swojego popularnego modelu Compass, kompaktowego SUV-a klasy […] JEEP: PREMIERA NOWEJ EDYCJI MODELU COMPASS
      08 maja 2025
    • Od 6 maja br. można składać zamówienia na nowe modele Renault – […] RENAULT: RUSZYŁA SPRZEDAŻ NOWYCH MODELI AUSTRAL I ESPACE
      07 maja 2025
  • Autosalony
    • Lexus zaprezentował ósmą już generację limuzyny ES. Prace nad nową odsłoną samochodu […] SHANGHAI 2025: LEXUS ZAPREZENTOWAŁ ÓSMĄ GENERACJĘ MODELU ES
      05 maja 2025
    • Audi i jego partnerzy zaprezentowali łącznie 19 modeli na targach Auto Shanghai […] SHANGHAI 2025: AUDI ZAPREZENTOWAŁO PIĘĆ PREMIER
      04 maja 2025
  • Rajdy
    • Bezpieczeństwo widzów podczas odcinków specjalnych jest najwyższym priorytetem podczas każdej imprezy Rajdowych […] RAJDY: SKODA MOTORSPORT WSPIERA BEZPIECZEŃSTWO WIDZÓW PODCZAS WRC
      27 stycznia 2025
    • Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk obronili tytuł Asów Kryterium Karowa. Załoga jadąca […] RAJD BARBÓRKA 2024: MIKO MARCZYK PO RAZ DRUGI Z RZĘDU!
      09 grudnia 2024
  • Sport
    • Oliver Rowland, reprezentujący Nissan Formula E Team zwyciężył na ulicach Monte Carlo […] FORMUŁA E: NISSAN FORMULA E TEAM WYGRYWA W MONAKO!
      08 maja 2025
    • Haupt Racing Team rozpocznie w weekend 25-27 kwietnia na Motorsport Arena w […] DTM: FORD PERFORMANCE I HRT W 2025 ROKU WYSTAWIĄ DWA MUSTANGI GT3
      17 kwietnia 2025
  • Formuła1
    • Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […] FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ
      27 marca 2021
    • Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […] FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM
      12 marca 2021
  • Historia/Oldtimers
    • SEAT Toledo pierwszej generacji to model, który zapisał się w historii jako […] SEAT: TOLEDO 1 GENERACJI BYŁ PRZEŁOMOWYM MOMENTEM HISTORII MARKI
      24 marca 2025
    • Rétromobile to prestiżowe międzynarodowe pokazy poświęcone youngtimerom i klasycznej motoryzacji. Co roku […] RETROMOBILE 2025: CZTERY WYJĄTKOWE MODELE NA STOISKU TOYOTY
      03 lutego 2025
  • Turystyka
    • Coraz dłuższe i cieplejsze wiosenne dni to idealna pora, aby więcej czasu […] MAZDA: WIOSENNE WYCIECZKI W DUCHU SLOW ROAD
      06 kwietnia 2025
    • Nowy rok to doskonała okazja, by zaplanować wyjazdy i zwiedzanie mniej popularnych […] MAZDA: ZIMOWE PODRÓŻE PO POLSCE W DUCHU SLOW ROAD
      26 stycznia 2025
  • Motocykle
    • To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […] YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA
      09 stycznia 2025
    • Flagowy motocykl Adventure Hondy, CRF1100L Africa Twin na rok modelowy 2025 otrzyma […] HONDA: AKTUALIZACJE W STYLISTYCE MODELI CRF1100L AFRICA TWIN
      11 sierpnia 2024
  • Naszym zdaniem
    • Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […] BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES
      09 maja 2018
    • Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […] SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY
      14 stycznia 2018
  • Wszystkie kategorie
  • Archiwum
  • ECO
    • Skoda Auto ogłasza wprowadzenie zrównoważonego paliwa HVO (hydrorafinowanego oleju roślinnego) do nowych […] SKODA: NOWE ZRÓWNOWAŻONE PALIWO HVO
      25 kwietnia 2025
    • Nowe modele Opel Grandland, Opel Frontera i Opel Mokka zwracają uwagę designem, […] OPEL: KONCEPCJA GREENOVATION W MODELACH GRANDLAND, MOKKA I FRONTERA
      21 marca 2025
  • Bezpieczeństwo
    • CUPRA nieustannie dostarcza auta na najwyższym poziomie bezpieczeństwa – model Terramar otrzymał […] EURO NCAP: CUPRA TERRAMAR UZYSKAŁ MAKSYMALNY WYNIK 5 GWIAZDEK
      15 kwietnia 2025
    • Samochód CUPRA automatycznie wezwie służby ratunkowe w przypadku zdarzenia drogowego. Jak działa […] CUPRA: CYFROWY ANIOŁ STRÓŻ CZYLI JAK DZIAŁA FUNKCJA eCALL?
      04 kwietnia 2025
  • Użytkowe
    • Firma Isuzu Motors Limited rozpoczęła w Tajlandii produkcję modelu D-MAX EV, pierwszego […] ISUZU: RUSZYŁA MASOWA PRODUKCJA ELEKTRYCZNEGO D-MAX EV W TAJLANDII
      05 maja 2025
    • Ford Pro wprowadza nowego Transita Connect PHEV Nowy Transit Connect plug-in hybrid […] FORD: NOWY, HYBRYDOWY TRANSIT CONNECT PHEV
      04 maja 2025
  • Opony
    • Szkolenia AMG Experience od wielu lat oferują polskim kierowcom unikalną możliwość doskonalenia […] CONTINENTAL: SZKOLENIA AMG EXPERIENCE NA OPONACH SPORTCONTACT 7
      23 kwietnia 2025
    • Opona MICHELIN Primacy 5 zaprojektowana dla pojazdów osobowych i SUV-ów, wprowadza innowacje […] MICHELIN: PREMIERA NOWEJ OPONY PRIMACY 5
      30 marca 2025
  • Technika
    • Samochody elektryczne są w stanie optymalizować wykorzystywaną energię poprzez tak zwane hamowanie […] CUPRA: JAK DZIAŁA SYSTEM REKUPERACJI?
      28 kwietnia 2025
    • Konsorcjum pięciu partnerów branżowych z sukcesem zakończyło evolvAD – najnowszy brytyjski projekt […] NISSAN: SUKCES PROJEKTU TECHNOLOGI AUTONOMICZNEJ JAZDY – EVOLVAD
      23 marca 2025
  • Motoryzacja i prawo
    • Ostatnie miesiące w gospodarce przebiegają pod znakiem rosnących stóp procentowych, inflacji oraz […] CO ZROBIĆ, GDY KOSZT LEASINGU PRZEKRACZA NASZE MOŻLIWOŚCI?
      29 września 2022
    • W UE pojawia się coraz więcej kontroli związanych z respektowaniem dyrektywy o […] TRANSPORT: WZMOŻONE KONTROLE I WYSOKIE KARY W UE
      19 listopada 2020
  • Polecamy
    • O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […] SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ?
      04 lutego 2025
    • Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […] OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe
      06 lutego 2023
  • Testy – wrażenia z jazdy
    • Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […] TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU
      14 listopada 2024
    • Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […] TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ?
      21 października 2024
  • Producenci
    Alfa Romeo Alpine Audi BMW BYD Chery Chevrolet Chrysler Citroen Cupra Dacia Dodge DS Fiat Ford Honda Hyundai Infiniti Isuzu Jaecoo Jaguar Jeep Kia Lancia Land Rover Leapmotor Lexus Mazda Maxus Mercedes-Benz MG Mini Mitsubishi Nissan Omoda Opel Peugeot Porsche Renault Saab Seat Skoda SsangYong Subaru Suzuki Toyota Volkswagen Volvo
  • Na zawsze w naszej pamięci


NewsAuto.pl używa plików cookies, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Możesz zmienić ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej.

by benix

Copyright NewsAuto.pl - Motoryzacja | Salony | Testy | Auta | Oceny. Wszelkie prawa zastrzeżone.