E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY

Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych oczekiwań użytkowników.

Eksperci E.ON i Cushman & Wakefield omawiają, jak planować i finansować infrastrukturę ładowania, by stała się integralnym elementem nowoczesnych przestrzeni biurowych.


Zobacz także:

ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA
 

ECO


 

Popularność pojazdów elektrycznych rośnie wraz z postępującą transformacją energetyczną. Coraz częściej oznacza to potrzebę zapewnienia punktów ładowania także w miejscach pracy. Dla właścicieli i zarządców biurowców to nie tylko odpowiedź na nowe oczekiwania użytkowników, ale też inwestycja zwiększająca atrakcyjność budynku.

Rzeczywistość i przyszłość biurowych systemów ładowania były tematem nowego odcinka podcastu E.ON Talks, w którym udział wzięli eksperci: Piotr Prokurat, kierownik ds. technicznych w Cushman & Wakefield, oraz Grzegorz Końpa, kierownik projektów komercyjnych w E.ON Polska. Zaproszeni przez Sarę Buszko goście rozmawiali m.in. o planowaniu infrastruktury ładowania w kompleksach biurowych i wyzwaniach stojących przed zarządcami przestrzeni komercyjnych w kontekście rosnącej elektromobilności.

Przemyślana infrastruktura ładowania

Najemcy biurowców coraz częściej oczekują, że możliwość ładowania samochodów elektrycznych stanie się standardem w miejscu pracy. Elektryfikują swoje floty i szukają dodatkowych benefitów dla pracowników, co napędza rozwój infrastruktury ładowania na parkingach biurowych.

Nie chodzi już wyłącznie o samą obecność ładowarek. Szczególnie istotny staje się cały ekosystem funkcjonalności, np. kontrolowany dostęp za pomocą kart zbliżeniowych czy możliwość przeglądania szczegółowych raportów dotyczących wykorzystania energii. Takie dane pozwalają monitorować, kto i jak często korzysta z infrastruktury, a także ile prądu zużywa. Ułatwiają również ocenę, czy obecna liczba punktów ładowania jest wystarczająca, czy warto zaplanować jej rozbudowę – podkreśla Piotr Prokurat.

Kluczowe jest odpowiednie podejście do projektowania biurowej infrastruktury ładowania. Inwestor może tworzyć ją etapami – nie trzeba instalować od razu wszystkich punktów ładowania. Ważne, by można je było łatwo dodać do istniejącego systemu.
– Już na etapie planowania warto uwzględnić możliwość rozbudowy infrastruktury. Pozwoli to uniknąć w przyszłości kosztownych przeróbek instalacji elektrycznej i lepiej przygotować budynek na rosnący popyt na ładowanie pojazdów elektrycznych w miejscach pracy – mówi Grzegorz Końpa.

Audyt techniczny kluczem do sukcesu

Przeprowadzenie audytu technicznego to kluczowy etap inwestycji w infrastrukturę ładowania. Obejmuje on analizę mocy przyłączeniowej i umownej, ocenę instalacji elektrycznej oraz weryfikację bezpieczeństwa przeciwpożarowego.

– Audyt techniczny to pierwszy krok, który należy podjąć zaraz po zgłoszeniu zapotrzebowania na system ładowania przez zarządcę biurowca. Bez szczegółowego audytu nie będziemy w stanie zaprojektować infrastruktury w taki sposób, aby spełniała oczekiwania wszystkich stron, czyli zarówno właściciela budynku, jak i najemców, którzy będą z niej korzystać – tłumaczy Grzegorz Końpa.

Modele finansowania infrastruktury ładowania

Inwestycje w systemy ładowania można realizować na różne sposoby, w zależności od ustaleń między właścicielem budynku, zarządcą i najemcami. Coraz częściej stosuje się model, w którym w proces włączany jest zewnętrzny operator, odpowiedzialny za utrzymanie oraz rozliczanie zużycia energii.

Z perspektywy zarządców ważne jest rozwiązanie, które zapewni przejrzyste rozliczenia i umożliwi elastyczne reagowanie na rosnące potrzeby użytkowników.

– Inwestycje w biurową infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych nie tylko podnoszą komfort najemców, ale także zwiększają atrakcyjność całego budynku na rynku nieruchomości biurowych – podsumowuje Piotr Prokurat.

Wszystkie odcinki E.ON Talks są dostępne na Spreaker, Spotify, iTunes i Podcasty Google. Materiał można też odsłuchać i obejrzeć na stronie E.ON.

Czytaj także: