FIAT: NOWY CROSSOVER 500X – UZUPEŁNIA FAMILIĘ (WIDEO)

Fiat-500X-C0

Po premierze na Salonie Samochodowym Paris Auto Show i autorskim pokazie, międzynarodowej prasie został zaprezentowany Fiat 500X, nowy, kompaktowy crossover z rodziny 500.

Następca Fiata 500 z 1957 roku – z wyraźnym nawiązaniem stylistycznym do zaokrąglonych świateł i klasycznego logo z chromowanymi “wąsami” na przedzie – 500X rozszerza familię 500-ek, składającą się z modeli 500, 500C, 500L, 500L Trekking i 500L Living: samochodów bardzo zróżnicowanych pod względem przeznaczenia i charakteru.


Zobacz także:

PREMIERY

SKODA: OCTAVIA Z NAPĘDEM 4×4 W SALONACH W STYCZNIU


 

Produkowany we Włoszech, w zmodernizowanym zakładzie SATA w Melfi i sprzedawany na ponad 100 rynkach na całym świecie, w tym w USA, nowy 500X oferowany jest w dwóch różnych wersjach, o dwóch różnych charakterach – jednym bardziej „miejskim”, drugim idealnym do spędzania wolnego czasu. Wyposażone są w oszczędne silniki wysokoprężne i benzynowe, trzy rodzaje napędu – manualny, automatyczny 9-stopniowy lub automatyczny 6-stopniowy z podwójnym sprzęgłem oraz w konfiguracji z napędem na przód, 4×4 lub napędem na przód z funkcją „Traction Plus”.

 

Crossover 500X zwraca się do różnych typów klientów, różnorodnych pod względem płci, wieku, wymagań i upodobań. W tym sensie więc znaczek „X” oznacza skrzyżowanie dróg pomiędzy bardzo zróżnicowanymi między sobą segmentami.

Wersje wyposażenia Pop, Popstar i Lounge charakteryzują detale stylistyczne i adresowane są do klienteli młodej, dynamicznej i wielkomiejskiej. Natomiast wersje Cross i Cross Plus, której wygląd i wyposażenie są bardziej ukierunkowane na jazdę terenową, to odpowiedź dla miłośników wolnego czasu i zajęć na wolnym powietrzu.

W zależności od rynku EMEA, nowy Fiatoferuje różnorodne połączenia silników, skrzyń biegów i napędów. Podczas wprowadzenia na rynek dostępny będzie silnik 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM (z napędem na przód i manualną sześciostopniową skrzynią biegów), 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM (z napędem na przód i z manualną, sześciostopniową skrzynią biegów) oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4×4).

 

W późniejszym czasie gama zostanie uzupełniona o silniki benzynowe 1.6 „E-torQ” o mocy 110 KM (z pięciostopniową, manualną skrzynią biegów i napędem na przód), 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4) oraz mocny Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra i 187 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4). Do dyspozycji będą również silniki turbodiesel 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM (z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów i napędem na przód) oraz silnik 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (manualną, sześciostopniową skrzynią biegów i napędem 4×4).

Jednostka napędowa 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 140 KM będzie również dostępna z napędem na przód i z automatyczną, sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem. Innowacyjny, automatyczny i sekwencyjny napęd z podwójnym sprzęgłem zapewnia komfort jazdy oraz sportowe emocje, pod kątem szybkości zmiany biegów, oferując dużą efektywność oraz optymalizację spalania. Składa się z dwóch równoległych napędów, które umożliwiają zmianę biegów w niezwykle krótkim czasie, równolegle odłączając jedno sprzęgło i włączając drugie.

Fiat 500X, jako jedyny w segmencie oprócz Jeepa Renegade, posiada układ odłączenia napędu tylnej osi, który automatycznie i niezauważalnie przełącza się pomiędzy napędem 4×2 i 4×4, zapewniając ciągłe sterowanie momentem obrotowym i optymalną przyczepność, gdy jest to niezbędne, bez konieczności ingerencji kierowcy. Dodatkowo, współdziałając z elektronicznym systemem kontroli stabilności (ESC), system zapewnia korektę odchylenia w trakcie dynamicznych manewrów.

 

Nowa 500X oferuje selektor jazdy „Mood Selector ” oddziaływujący na silnik, hamulce, układ kierowniczy, automatyczną skrzynię biegów i napęd integralny, umożliwiając trzy różne zachowania samochodu w zależności od stylu jazdy, najbardziej dostosowane do sytuacji lub rodzaju nawierzchni. Uruchamiany za pomocą pokrętła w trzech konfiguracjach umieszczonego w konsoli centralnej, system dostępny jest we wszystkich wersjach crossovera Fiata – za wyjątkiem 500X Pop – i posiada specyficzne funkcje w zależności od rodzaju napędu w samochodzie.

Tryb „Auto” jest domyślnie dostosowany do codziennej jazdy, tryb „Sport” jest idealny dla kierowców, którym zależy na osiągach, tryb „All Weather” – dostępny jedynie w wersjach „miejskich” 500X, który poprzez specjalną regulację pracy silnika i specyficzne kontrole ESC maksymalizuje zdolność pokonywania nieregularnego lub śliskiego terenu.

W wersjach bardziej odpowiednich dla miłośników wypoczynku na świeżym powietrzu, tryb „All Weather” zastąpiono funkcją „Traction“, która w przypadku wersji z napędem na cztery koła, przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylną oś. Natomiast w wersjach z napędem na przednie koła, aktywuje on system sterowania „Traction Plus“, który z jednej strony poprawia przyczepność w trudnym, śliskim terenie, a z drugiej jest mniej kosztowny i odznacza się niższą emisją niż konwencjonalny napęd na cztery koła

Z przodu modelu zastosowano stabilizator pełniący podwójną rolę: zapewnia sztywność niezbędną dla podwyższenia komfortu akustycznego jazdy oraz jest elementem tzw. trzeciej ścieżki uderzeniowej podnoszącej absorpcję energii w przypadku zderzenia. Nowy samochód posiada również rozdzielne mocowanie amortyzatorów (split). System DST poprawia bezpieczeństwo jazdy i komfort prowadzenia poprzez aktywne korekty i automatyczną kontrolę nadsterowności na nawierzchniach o słabej przyczepności.

W celu zagwarantowania ochrony pasażerów, nowy Fiat 500X proponuje najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa (czynnego i biernego). Standardowym wyposażaniem w całej gamie są tak istotne elementy wyposażenia, jak sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtyny powietrzne), przednie reflektory z funkcją jazdy dziennej, światła przeciwmgielne z automatycznie dostosowującą się funkcją doświetlania zakrętów, a także wyrafinowany system ESC (Electronic Stability Control).

Ponadto, w zależności od wersji wyposażenia i rynku, w standardzie lub na życzenie dostępny jest zaawansowany układ Lane Assist (system ostrzegania przed zmianą pasa ruchu) i Blind Spot Assist (system sygnalizacji martwego pola). Opcjonalnie możliwe jest również wyposażenie Fiata 500X w nową kamerę cofania ParkView i system „Brake Control” (wspomagania hamowania).

Nowy crossover Fiat 500X będzie w sprzedaży od 2015 roku.